کد مطلب: ۶۸۶۶۹۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

هدررفت ۹۲ درصد از ظرفیت صادرات دام/ مقصد دام‌های صادراتی کجاست؟

هدررفت ۹۲ درصد از ظرفیت صادرات دام/ مقصد دام‌های صادراتی کجاست؟

پس از کش‌وقوس‌های فراوان سرانجام صادرات دام آزاد شد. مجوز آزادسازی دام در حالی صادر شد که بنا بر گفته مسئولان صنفی حدود چهار میلیون دام مازاد در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود دو میلیون رأس دام ضعیف شده‌اند؛ اما تنها امکان صادرات ۱۵۰ هزار دام وجود دارد. این یعنی هدررفت ۹۲٫۵ درصد از ظرفیت صادراتی.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخیراً شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک، از آزادسازی صادرات دام زنده خبر داد. این تصمیم در حالی اتخاذ شد که برخی فعالان صنفی و اتحادیه‌ای از مازاد چهار میلیون دام زنده در کشور خبر می‌دهند. حدود نیمی از این دام‌ها قابلیت صادرات دارند، اما به دلیل ضعیف و نیم‌گوشت‌شدن آن‌ها، تنها ۷٫۵ درصد از این تعداد دام امکان خرید خارجی پیدا کرده‌اند.

مدت‌ها بود دامداران خواستار لغو ممنوعیت صادرات دام بودند. آن‌ها می‌گویند که دام‌ها روی دستشان مانده و دیگر انگیزه‌ای برای تولید ندارند. چندی پیش نیز رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور به تجارت‌نیوز اعلام کرد که خشکسالی در برخی از حوزه‌های دامپروری مانند خوزستان، ایلام، کرمانشاه، فارس منجر به فقر مرتع و کم‌آبی شد. عاملی دیگر که ممکن است منجر به کاهش تولید دام شود.

منصور پوریان تشریح کرد: افزایش قیمت نهاده و گرمای بی‌سابقه باعث شد که دام در استان‌های مورد اشاره ضعیف شود. اتفاقی که اصطلاحاً به آن نیم‌گوشت‌شدن دام می‌گویند.

پوریان در حالی به این موضوع اشاره کرد که بنا بر اعلام تولیدکنندگان امکان پروار دام‌های ضعیف وجود ندارد. از سوی دیگر این دام‌ها در بازار داخلی خریداری ندارند. از همین رو بهترین گزینه صادرات است. تولیدکنندگان بر این باورند که صادرات دام منجر به تزریق نقدینگی به سمت دامداری‌ها می‌شود. طوری‌که با خروج یک رأس دام ضعیف، امکان اینکه بتوان ۱۰ رأس دام دیگر را نگهداری و حفظ کرد، وجود دارد.

مقصد دام‌ها کجاست؟

آنطور که مسئولان صنفی می‌گویند بازار کویت، عراق، امارات و … خواهان واردات دام سبک و سنگین ما هستند. در حال حاضر شرایط صادرات ۱۵۰ هزار دام سبک وجود دارد. مطابق اظهارات مسئولان صنفی حدود دو میلیون دام ضعیف مازاد در کشور وجود دارد. در این میان ۳۰۰ هزار دام سنگین نیز خریدار خارجی پیدا کرده‌اند.

هر چند صادرات دام ایران به بازارهای دیگر به نظر موقتی است و برنامه بلندمدت برای آن دیده نمی‌شود، اما با اعتراض گسترده دامداران در نهایت شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک، فروش خارجی دام زنده غیرمولد را مجاز اعلام کرد.

جزئیات مصوبات صادرات دام

در مصوبات شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک عنوان شد که فرآیند اجرای صادرات به عهده معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی است. بر همین اساس وزارت جهاد کشاورزی مکلف است در راستای کاهش حاشیه سود بازار، نسبت به پیگیری لازم جهت تحویل غرفه در میادین میوه و تره بازار تهران و سایر مراکز عرضه مستقیم در استان‌ها اقدام کند. به نحوی که اتحادیه‌ها و تشکل‌ها امکان عرضه مستقیم گوشت قرمز را داشته باشند.

صادرکنندگان موظفند به منظور مدیریت بازار داخلی گوشت قرمز، در صورت درخواست شرکت پشتیبانی امور دام کشور به میزان ۵۰ درصد مقدار صادرات هر مرحله را بر اساس معادل قیمت صادراتی جهت تأمین ذخایر راهبردی و یا پشتیبان بازار، به شرکت یادشده تحویل و به فروش رسانند.

تولیدکنندگان دام سبک و سنگین مکلفند با محوریت معاونت امور تولیدات دامی هر سه ماه یک بار و یک ماه قبل از عرضه به بازار، میزان دام مازاد را مشخص و طی زمان از طریق سامانه‌ای که بدین منظور طراحی می‌شود اعلام و نتایج این پایش را به دبیرخانه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی ارسال کنند.

گفتنی است، سقف تعداد دام زنده پرواری برای صادرات دام و تعداد قابل عرضه در هر مرحله توسط معاونت امور تولیدات دامی و وزارت جهاد کشاورزی تعیین می‌شود.

مطلب دام روی دست دامداران مانده است؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.