کد مطلب: ۳۱۸۵۵۰

مروری بر روزنامه‌های ‌پنج‌شنبه ۱۰ آبان ماه سال ۱۳۹۷

صادرات روزانه ۲ میلیون بشکه نفت/بخشی از صادرات رسمی نیست

صادرات روزانه 2 میلیون بشکه نفت/بخشی از صادرات رسمی نیست

روزنامه‌های اطلاعات و جوان به نقل از رسانه‌های خارجی روایت می‌کنند که ایران روزانه 2 میلیون بشکه نفت صادر می‌کند و بخشی از صادرات ایران با خاموش کردن سیستم ردیابی نفکش‌ها مشخص نیست. دنیای اقتصاد نیز از بهبود وضعیت ایران در شاخص جهانی کسب‌و‌کار می‌گوید. در نهایت خراسان از سازوکار مالی جدید بین ایران و هند خبر می‌دهد.

این روزها که به 13 آبان و زمان اعمال دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران نزدیک می‌شویم، اظهارات متفاوت در مورد میزان صادرات نفت ایران نیز بیشتر شنیده می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه اطلاعات به نقل از بلومبرگ می‌نویسد که« بسیاری از کشورها زیر بار تحریم‌های آمریکا نخواهند رفت .» این روزنامه به نقل بلومبرگ می‌نویسد: کشورهای زیادی از جمله متحدان آمریکا یا تحریم‌ها را آشکار نقض خواهند کرد یا درصدد کسب معافیت خواهند بود.

این روزنامه روایت می‌کند که کشورهایی همچون کره جنوبی و ژاپن که متحد آمریکا به حساب می‌آیند به دنبال گرفتن معافیت هستند. همچنین هند و ترکیه اعلام کرده‌اند که زیر بار تحریم‌های آمریکا نخواهند رفت.

اما روزنامه جوان نیز با تیتر « صادرات روزانه 2 میلیون بشکه نفت » می‌نویسد: آمارهای صادرات نفت کشورهای غربی را در سردرگمی فرو برده است. بخشی از صادرات رسمی نیست.

جوان می‌نویسد: بلومبرگ و رویترز که منبع انتشار اخبار منفی علیه صادرات نفت ایران بودند، رسما از شکست طرح امریکا برای صفرکردن صادرات نفت ایران خبردادند.

جوان در بخشی از گزارش خود تاکید می‌کند: میانگین صادرات روزانه نفت ایران در ماه آگوست ۰۶ /۲ میلیون بشکه بوده است. شرکت‌های چینی براساس گزارش رویترز تصمیم گرفته‌اند برای دور زدن تحریم‌ها، واردات خود را با نفتکش‌های ایرانی انجام دهند. شرکت ملی نفت ایران نیز با ابزار تخفیف به جنگ تحریم‌ها رفته است. در مجموع، صادرات نفت ایران نسبت به بهار امسال ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

جوان به نقل از کارشناسان نفتی روایت می‌کند که نفت‌کش‌های ایرانی در طول مسیر تجهیزات ردیاب خود را خاموش می‌کنند. این تجهیزات ردیاب، موقعیت نفتکش‌ها را اعلام می‌کنند و پایگاه‌های اینترنتی از این داده‌ها برای نشان دادن موقعیت تانکر‌ها بهره می‌برند. همچنین با وجودی که آمار‌های چند مرکز بین‌المللی از کاهش پرشتاب صادرات نفت ایران خبر می‌دهد، اما آمار صادرات مخفیانه ایران در آمار‌های رسمی درج نمی‌شود.

اما اگر از خبر نفت بگذریم، به گزارش بانک جهانی در خصوص سهولت کسب‌و‌کار کشورها می‌رسیم. دنیای اقتصاد با تیتر « خاک مساعد کسب‌و‌کار » می‌نویسد: در این رتبه‌بندی، ایران با کسب نمره ۹۸/ ۵۶ در رده ۱۲۸ قرار گرفته است. در این بررسی نمره ایران نسبت به گزارش سال گذشته بهبود یافته، در‌حالی‌که رتبه‌اش چهارپله‌ نزول کرده است.

دنیای اقتصاد روایت می‌کند: مطابق گزارش بانک جهانی بهبود نمره ایران حکایت از اقداماتی در زمینه سهولت پرداخت مالیات‌ها و ارتقای سیستم پنجره واحد تجارت فرامرزی دارد که در یک سال اخیر برای سهولت انجام کسب‌وکار صورت گرفته است. در رتبه‌بندی ۲۰۱۹، بهترین عملکرد ایران مربوط به شاخص «دریافت مجوزهای ساخت» و بدترین عملکرد نیز مربوط به شاخص «حمایت از سرمایه‌گذاران خرد» است.

روزنامه خراسان نیز خبر از ایجاد سازوکار مالی ایران و هند می‌دهد. خراسان به نقل از وزیر نفت هند می‌نویسد: به منظور احیای سازوکار تجارت با روپیه، به زودی مصوبه ای با ایران به امضا خواهیم رساند که طی آن دهلی نو برای تجارت با تهران از ساز و کار پرداخت با روپیه استفاده خواهد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.