خبر مهم:

کد مطلب: ۷۳۷۳۵۱

صادرات فرش ترکیه ۶۸ برابر ایران شد

صادرات فرش ترکیه 68 برابر ایران شد

ترکیه تنها طی یک سال گذشته توانست تولیدات فرش ماشینی خود را به حدود 68 برابر تولیدات فرش ماشینی در ایران برساند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طی یکسال گذشته کشور ترکیه تولید فرش ماشینی خود را به 68 برابر ایران رسانید.

این درحالی‌ است که تولیدکنندگان ایرانی ازجمله مشهورترین تولیدکنندگان فرش ماشینی در دنیا هستند، اما کل صادرات فرش ماشینی کشور در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰ میلیون دلار و در ۷ماهه امسال نیز ۲۶/۵ میلیون دلار بوده است.

اما صادرات فرش ماشینی ترکیه از ۱/۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ به ۲/۷ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۱ و به ۲/۲ میلیارد دلار نیز تا ۱۰ماهه ۲۰۲۲ رسیده است.

به عبارتی، صادرات فرش ماشینی ترکیه طی سال گذشته حدود ۶۸ برابر صادرات این محصول در کشورمان بوده است. ( نوداقتصادی )

مهاجرت طراحان فرش از ایران

پیش از این رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تهران در گفت‌وگویی با تجارت‌نیوز از مهاجرت طراحان فرش از ایران خبر داد.

محمدعلی زرینه‌کفش در این مورد گفت: «مهاجرت طراحان فرش از چند سال گذشته آغاز شد. متأسفانه از آنجایی که ایران قانون جهانی کپی‌رایت را نپذیرفت و فردی هم در بدنه دولت برای دفاع از این قانون فعالیت ندارد.»

او ادامه داد: «این امر باعث شد کشورهایی همچون نپال، چین، هند، پاکستان، ترکیه و … از طرح‌ فرش‌هایی ایرانی کپی‌برداری کنند.»

به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تهران، مرکز ملی فرش، تعدادی از طرح‌های فرش ایرانی را به ثبت رسانده اما درباره دفاع از آن در مقابل کپی‌برداری اقدامی انجام نداده است.

اما چرا ایران در زمینه مرمت فرش که ارزآوری خوبی هم دارد، اقدام نمی‌کند؟ زرینه‌کفش در این مورد به تجارت‌نیوز گفت: «با توجه به اینکه واردات برخی از فرش‌ها به کشور ممنوع است ما مبادرت به ایجاد سامانه‌ای برای واردات فرش به جهت مرمت، تکمیل و شستشو نکرده‌ایم تا در یک چارچوب مشخص فرش‌هایی که نیاز به مرمت دارند بتوانیم به کشور وارد کنیم.»

او ادامه داد: «این در حالی است که کشوری مانند ترکیه در این زمینه گام‌های بسیار خوبی برداشته است. همین خلأ و بی‌توجهی در ایران باعث شد تا ترکیه اقدام به جذب هنرمندان و مرمت‌کاران ایرانی کند. ترکیه با استفاده ابزاری از هنرمندان حوزه فرش سود اصلی را نصیب خود کرد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.