کد مطلب: ۵۲۰۶۰۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سقوط صادرات نفت ایران / امسال روزانه ۱۸۰ هزار بشکه صادر شد

سقوط صادرات نفت ایران / امسال روزانه ۱۸۰ هزار بشکه صادر شد

صادرات نفتی ایران در ۱۱ ماه امسال روزانه به حدود ۱۸۰ هزار بشکه رسیده است. این در حالی است که پیش از تحریم ایران روزانه حدود ۲٫۲ میلیون بشکه نفت صادر کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز درآمدهای نفتی در سال تحریم و کرونا یکی از محرمانه‌های اقتصاد ایران به شمار می‌آمد. حالا اما فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد به ایلنا گفته است که ۱۱ ماه سال ۹۹ درآمد نفتی فقط ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

اگر مبنای قیمت ارز را دلار ۴۲۰۰ تومانی در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که در این مدت حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار نفت فروخته شده است. اوپک اعلام کرده که در سال ۲۰۲۰ هر بشکه نفت ایران با میانگین قیمت ۴۰٫۷ دلار فروخته شده است.

با این حساب حدود ۶۰ میلیون بشکه نفت در ۱۱ ماه سال ۹۹ فروخته شده است که اگر آن را به ۳۳۵ روز تقسیم کنیم متوجه می‌شویم که روزانه تقریبا ۱۸۰ هزار بشکه نفت فروخته شده است.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که تا پیش از شروع فعالیت دولت دوم حسن روحانی میانگین فروش نفت ایران در بازه زمانی ۲۰ سال بیشتر از ۲٫۲ میلیون بشکه نفت بود اما در چهارسال گذشته این میزان به کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه رسید.

منبع جدول: روزنامه همشهری

حالا اما با اعلام درآمد نفتی سال ۹۹ مشخص شده است که در بهترین حالت فروش نفت، روزانه به حدود ۱۸۰ هزار بشکه رسیده که این عدد حدود ۸ درصد فروش نفت در سال‌های پیش از تحریم‌های سنگین نفتی است.

البته باید اشاره کرد که اگر بخواهیم مبنای دلار را نرخ تسعیر ارز بودجه سال ۹۹ یعنی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر بگیریم یا با قیمت دلار بازار آزاد حساب کنیم میزان فروش نفت ایران رقم بسیار پایین‌تری است.

برای مطالعه بیشتر گزارش درآمد نفتی ۹۹ اعلام شد را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    رهاورد رشد اقتصادی ناشی از صادرات 2 میلیون بشکه نفت در روز چی بود ؟
    1- پول پاشی گسترده ادارات و بانک ها
    2- استخدام های فله ای ، هر کسی همه ی اقوام و هم محله ای هاش رو می برد استخدام میکرد
    3- کم بها شدن تخصص ، وقتی یه چیزی رو به سادگی میشه وارد کرد چه نیازی به مهندس هست برای تولید اون با آزمون و خطاوقتی این اتفاق بیفته میشه انتظار داشت که رشد تولید لوازم خانگی بشه 50 درصد ، به جای نفت خام ، مشتقات اون به قیمت بالاتر صادر بشه ، ظرفیت تولید پتروشیمی دوبرابر بشه و …
    اگه تو صنعت خودرو هم مثل صنعت فولاد ، قیمت گذاری آزاد بود ، الآن تولید خودرو هم دو برابر شده بود و هم بازار رقابتی شکل میگرفت .

    • حاکمیت لابی واردکننده

      موافقم ! ایران کشور وارد کننده هاست . با دلار ارزان و واردات بود که کمر تولید کننده شکست و کارخانه های تولیدی تعطیل شد . نمونه تابلو ارز پاشی ارز را در فروردین 97 شاهد بودیم . هنوز که هنوز است اسامی شرکت ها و افرادی که دلار 4200 گرفتند اعلام نشده است ! دلار حاصل از فروش نفت رو با قیمت ارزان می دادند به برخی از نور چشمی ها ، دوستان وارد کننده آنها هم کالاهای وارداتی ارزان رو با بیش از 500 درصد سود در بازار می فروختند . بعبارتی درآمدهای نفتی به عذه ای خاص رانت خوار اختصاص می یافت . لابی وارد کننده امسال هم در بودجه 1400 هم سهمیه دارد و رانت خواری با دلار نفتی ارزان ادامه خواهد داشت . کالاهای مشابه قابل تولید در داخل با فشار لابی وارد کننده علی رغم کمبود ارز در برخی موارد ادامه دارد. اختصاص بیش از حد ارز به واردات انسولین . لوازم آرایش ……

  • ناشناس

    اطلاعاتی که شما می گی براساس اطلاعات دولتی در صورتی که به طور غیر رسمی صادرات نفت ایران به چین و هند همچنین آسیا رشد به شدت چشمگیری داشته. لطفا مردم گمراه نکنید.

  • ارز ارزان و تشویق به واردات

    واقعیت این است که استفاده و نفع واقعی فروش نفت در جیب واردکننده هاست . کافی است ببینید کدام شغل در ایران است که بیشترین سود را دارد؟ فقط واردات حتی ساخت و ساز هم به اندازه واردات بویژه از چین نفع ندارد . دولت بطور جعلی قیمت ارز را پایین نگه می دارد و معلوم است که تولید داخل صرف ندارد . کافی است نگاهی به بازار تهران بیندازید . ببینید این افراد کارخانه دار هستند یا وارد کننده ؟! اساسا محیط اقتصادی کشور مناسب رشد واردات است . اگر تحریم ها نبود اعتیاد به خام فروشی واردات از این میزان هم بیشتر می شد. اوضاع طوری بود که اساسا تقریبا تولید هیچ محصولی در داخل صرفه اقاصادی نداشت و معلوم است که اشتغالی هم بدلیل عدم تولید در کشور ایجاد نمی شد. یکی از عوامل اصلی عدم تولید در کشور ارز ارزان و اختصاص آن با لابی وارد کننده بود.