کد مطلب: ۲۷۰۹۲۰

صادرات نفت میدان کرکوک به ایران متوقف است

صادرات نفت میدان کرکوک به ایران متوقف است

وزیر نفت عراق با بیان اینکه صادرات نفت میدان کرکوک به ایران به دلیل مسائل فنی انجام نمی‌شود، اعلام کرد: مذاکره برای از سرگیری صادرات به ترکیه انجام می‌شود.

جابر اللعیبی وزیر نفت عراق اعلام کرد: عراق در حال مذاکره با ترکیه و مقامات کرد منطقه است تا صادرات نفت میدان کرکوک را از طریق بندر سیهان از سر بگیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اللعیبی گفت: ازسرگیری صادرات نفت به ترکیه به نتیجه مذاکرات بستگی دارد.

به گفته وزیر نفت عراق، میزان تولید نفت از میدان کرکوک در حال حاضر 220 هزار بشکه در روز است که همه آنها در پالایشگاه‌های داخلی استفاده می‌شود.

صادرات از میدان نفتی کرکوک پس از حمله نظامی عراق برای بازپس‌گیری این منطقه که از سال 2014 در کنترل کردها بود لغو شد. اواخر سال گذشته عراق تولید نفت این میدان را برای پالایشگاه‌های داخلی آغاز کرد.

عراق همچنین موافقت کرد تا نفت میدان کرکوک را به ایران بفروشد تا در پالایشگاه‌های این کشور استفاده شود و به همان مقدار نفت در بنادر جنوب عراق تحویل داده شود.

وزیر نفت عراق: صادرات میدان کرکوک به ایران انجام نمی‌شود

وزیر نفت عراق ماه گذشته اعلام کرد که عراق و ایران هنوز این مبادلات نفتی را به دلیل مسائل فنی آغاز نکردند. میدان نفتی کرکوک یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین میادین خاورمیانه است.

بر اساس برآورد شرکت نفتی بریتیش پترولیوم انگلیس، این میدان 9 میلیارد دلار نفت قابل استحصال دارد.

ایران و عراق قراردادی منعقد کرده بودند که روزانه حدود 60 هزار بشکه نفت به صورت سوآپ به ایران صادر کنند.

طی ماه‌های گذشته چندین بار خبر صادرات مطرح شد اما منابع رسمی اعلام کردند به دلیل مسائل فنی و نبودن امنیت راه‌ها این صادرات انجام نشده است. قرار بود صادرات نفت توسط تانکرهای نفت‌کش صورت گیرد.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.