کد مطلب: ۳۲۹۱۷۶

صادرات کشور از مرز ۲۷ میلیارد دلار گذشت

صادرات کشور از مرز 27 میلیارد دلار گذشت

مدیردفتر بازرگانی خارجی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به رشد 14 درصدی تجارت کشور در هفت ماهه سال جاری گفت: میزان صادرات کشور تا پایان مهرماه امسال از مرز 27 میلیارد دلار گذشت.

فرهاد نوری روز چهارشنبه در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان لرستان در محل اتاق بازرگانی افزود: اکنون هر تن صادرات به طور متوسط 400 دلار به فروش می‌رسد و هر تن محموله وارداتی با هزینه یکهزار و 400 دلاری خریداری می‌شود که این شکاف باید کاهش یافته و کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر صادر شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی تصریح کرد: در شرایط فعلی در یک نبرد چریکی قرار داریم که وضعیت عادی نیست و دشمن نیز هوشمندانه رفتار می‌کند بنابراین هماهنگی و ارائه راهکارهای علمی برای افزایش صادرات ارزشمند کشور باید در دستور کار قرار گیرد.

نوری ادامه داد: 70 درصد واردات کشور کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای ضروری است و مابقی کالاهای غیرضروری بوده که باید مدیریت شود و با توجه به اینکه کشور نیازهای وارداتی بسیاری دارد که تنها از محل درآمد نفت تامین نمی‌شود، باید مدیریت تقاضا در واردات را با مدیریت ارزهای صادراتی پیوند داد.

وی با بیان اینکه بازگشت ارز به کشور از محل درآمدهای پتروشیمی و شرکت‌های مشابه نیمه دولتی کافی نیست، اظهار داشتت: برخی شیوه نامه‌های صادرات و واردات اشکالاتی دارد و نحوه بازپرداخت ارز نیز با مشکلاتی مواجه است که باید در جلسات مشترک با بخش خصوصی کاهش یابد.

مدیردفتر بازرگانی خارجی سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص مشوق‌های تجاری نیز گفت: مشوق‌هایی برای مشارکت بنگاه‌های صادراتی در نمایشگاه‌های خارج از کشور لحاظ شده و چنانچه صادرکنندگان تسهیلات بانکی با نرخ عرف روز را دریافت کنند چهار تا 6 درصد از سود به آنان بازگردانده می‌شود.

نوری اضافه کرد: همچنین به منظور کمک به نقدینگی و فعالیت‌های بازاریابی، بخشی از هزینه‌های بازایابی بنگاه‌ها پوشش داده می‌شود.
در این مراسم از 18 صادر کننده نمونه صنعت، معدن و کشاورزی لرستان تجلیل شد.

نیمه نخست امسال 159 میلیون دلار کالای واحدهای تولیدی استان صادر شده که نسبت به مدت مشابه پارسال حدود 12 درصد افزایش یافته است.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.