کد مطلب: ۸۱۱۴۲۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

دیپلماسی انرژی میان تهران و کراچی/ پاکستان مشتری تازه گاز و برق ایران می‌شود؟

دیپلماسی انرژی میان تهران و کراچی/ پاکستان مشتری تازه گاز و برق ایران می‌شود؟

سفر یک روزه رئیس جمهور به استان سیستان و بلوچستان با خبر غافلگیرکننده دیدار وی با نخست وزیر پاکستان در مراسم افتتاح یک بازارچه مرزی همراه بود. حالا پاکستان اعلام کرده علاوه بر برق، خواستار گاز ایران در نقطه جدید مرزی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، درست از لحظه انتشار خبر آغاز تبادل برق دو کشور، رسانه‌های پاکستانی از دولت این کشور خواستند نسبت به واردات گاز از ایران جدیت بیشتری نشان دهد. صبح امروز رئیس جمهور ایران در سفری یک روزه به سواحل مکران با نخست وزیر پاکستان دیدار کرد. این دیدار که به هدف افتتاح یک بازارچه مرزی اتفاق افتاد، مقدمه‌ای برای افتتاح مشترک یک پروژه بین‌المللی بود؛ خط تبادل برق چابهار-پاکستان.

به گزارش ایسنا این پروژه در حوالی سال 1390 آغاز شد اما به علت برخی مشکلات به بهره­‌برداری نرسید اما در دولت سیزدهم، در مدت چهار ماه آماده بهره‌برداری شد. ارزش روز پروژه مذکور بیش از 2250 میلیارد ریال برآورد می‌شود.

پروژه ارتقای ظرفیت تبادل برق ایران و پاکستان، یک خط انتقال دو مداره باندل دوتایی، به طول 80کیلومتر است که 50 کیلومتر آن در داخل ایران بوده و در این فاز به‌طول 80کیلومتر اجرا شده و با ولتاژ 132کیلوولت برقدار می شود. با بهره­ برداری از این خط در این فاز امکان افزایش 100درصدی تبادل برق با کشور فراهم پاکستان فراهم شده و به میزان 100مگاوات میسر می‌شود. همچنین در صورت آمادگی طرف پاکستانی و تکمیل زیرساخت­‌ها در پاکستان امکان ارتقای ولتاژ خط به 230کیلوولت و افزایش سطح تبادل به 400مگاوات نیز حاصل خواهد ‌شد.

چندی پیش وزیر نیرو حجم مبادلات اقتصادی ایران و پاکستان را برابر با دو میلیارد دلار در سال دانست که حالا باید به این میزان، ظرفیت 200 مگاواتی برق را نیز افزود.

هشدار رسانه‌های پاکستانی نسبت به ضرورت واردات گاز از ایران

یک پایگاه خبری پاکستانی گزارش کرد اگر پاکستان موفق نشود پروژه خط لوله گازی که با ایران انجام می دهد را تکمیل کند، با حداکثر ۱۸ میلیارد دلار جریمه روبرو خواهد شد. به گزارش ایسنا، این پروژه که باید روزانه حدود ۷۵۰ میلیون فوت مکعب گاز طبیعی به پاکستان برساند، با مشکلاتی مواجه شده که اصلی‌ترین آنها، ناتوانی پاکستان برای تکمیل این زیرساخت در خاک خود بوده است.

ایران، بخش ایرانی این خط لوله را ساخته است اما پاکستان باید خط لوله ای که از خاک این کشور می گذرد را تا سال ۲۰۲۴ تکمیل کند و اگر در این کار شکست بخورد، ایران تهدید به شکایت و دریافت ۱۸ میلیارد دلار خسارت کرده است.

این خط لوله باید تا سال ۲۰۱۹ تکمیل می‌شد اما دو کشور توافق اولیه خود را بازبینی کردند تا به پاکستان مهلت بیشتری برای ساخت این خط لوله در خاک این کشور دهند.

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرده است درباره این مشکلات با طرفین مربوطه از جمله ایران و آمریکا گفتگو خواهد کرد که واکنش شدید رئیس کمیته محاسبات عمومی که دیده بان شفافیت همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی پاکستان است را به دنبال داشت.

طبق گزارش پایگاه خبری "داون"، نور اعلم خان، رئیس کمیته محاسبات عمومی پاکستان گفت: اگر آمریکا پروژه خط لوله پاکستان و ایران را تایید نمی‌کند، باید خسارت آن را پرداخت کند. آمریکا باید استانداردهای دوگانه را کنار بگذارد. در حالی که با هند برای تامین نیازهای انرژی خود نرمش نشان می دهد اما پاکستان را برای همان دلایل، تنبیه می کند.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران و فشار واشنگتن بر اسلام‌آباد، از جمله دلایل تاخیر در تکمیل این خط لوله عنوان شده است. گازی که پاکستان از طریق این خط لوله جدید از ایران دریافت می کند، برای امنیت انرژی این کشور ضروری بوده و انگیزه کافی برای تکمیل این پروژه را فراهم می کند اما به نظر می‌رسد که این طور نبوده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، پاکستان سال گذشته، در بحبوحه افزایش قیمت جهانی ال ان جی و رقابت خریداران اروپایی که می توانستند قیمت بالاتری برای محموله های ال ان جی موجود پرداخت کنند و باعث شدند کشورهای فقیری مانند پاکستان، در سرما و تاریکی بمانند، با قطعی سراسری برق روبرو شد.

پاسخ از تهران

نکته جالب اینجاست که در همان حال که رئیس جمهور در استان سیستان و بلوچستان به سر می‌برد و در راه گشایش مسیر گفتگوها با جهان از طریق کراچی است، از تهران و نمایشگاه صنعت نفت، چراغ سبزی به این درخواست پاکستان تابیده شد و یکی از مسئولان آمادگی کشور را برای صادرات گاز به پاکستان اعلام کرد. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: برای صادرات گاز به پاکستان خط احداث شده و هر زمان پاکستان اعلام آمادگی کند، آماده صادرات هستیم. پاکستان برای دریافت گاز در نقطه جدید مرزی اعلام آمادگی کرده است.

به گفته رضا نوشادی این شرکت هفت پالایشگاه، ۸۰ ایستگاه تقویت فشار و ده‌ها هزار کیلومتر شبکه انتقال گاز فشار قوی را احداث و اجرا کرده و ظرفیت بالایی در این حوزه ها دارد همچنین ظرفیت ارائه خدمات فنی و مهندسی به کشورهای همسایه از سوی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مجتبی

    از بغداد خیری نرسید حالا رفتن سراق پاکستان یه ۲۰ میلیاردی هم بدین پاکستان بخوره بعد بگه تحریم هستین دلار نمیدیم بیاین روپیه بهتون بدیم پول ثروت مردم ایران رو به باد بدین بینیم آخرش چی میشه

  • ناشناس

    از اول انقلاب تا الآن، پاکستان بیش از هزار بار مشتری گاز، نفت و برق ایران شده هر هزار بار جز خسارت به ایران چیزی عاید دولت ها نشده.
    اینبار هم روش ببینیم مشتری میشه.

  • رغ

    متاسفانه در زاهدان و. .. روشنایی کافی در کوچه ها و خیابانها وجود ندارد و از انرژی خورشید یا باد استفاده نمیکنند و خود دولت پاکستان همینطور میتواند از انرژی خورشید استفاده نکند. به قول اقبال لاهوری، خدا با آن ملتی که دهقانش برای دیگران میکارد کاری ندارد.