کد مطلب: ۵۲۳۲۴۱

در گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس مطرح شد:

دلیل جهش بورس در نیمه اول سال ۹۹ چه بود؟

دلیل جهش بورس در نیمه اول سال ۹۹ چه بود؟

بازار سهام در سال ۹۹ بیش‌ترین صعود و نزول شاخص را تجربه کرد. ورود حجم زیاد نقدینگی در یک مدت کوتاه، موجب افزایش حجم تقاضا و قیمت‌ها و در نهایت جهش شاخص کل در بازار سهام شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار سهام در شش ماه اول سال ۹۹ روند بسیار خوبی را طی کرد و شاخص بازار با یک سیر صعودی از کانال دو میلیون هم عبور کرد. کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده هستند که تبلیغات زیاد دولت و مجلس و ارگان‌های مختلف باعث ورود سهامدارن جدید و نقدینگی زیاد به بازار شد.با توجه به ورود حجم زیادی نقدینگی به بازار که موجب افزایش حجم تقاضا در بازار شد، شاخص روند صعودی عجیبی را طی کرد.

کارشناسان معتقدند حجم نقدینگی در حال گردش در بازار سهام به قدری زیاد بود که معاملات در شش ماه اول سال به تمامی اخبار منفی و حواشی سیاسی و اقتصادی از جمله نوسان نرخ ارز، شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن در نرخ‌های جهانی و قیمت نفت واکنشی نشان نمی‌داد و به روند صعودی خود ادامه می‌داد.

مهدی رضایتی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگوبا تجارت‌نیوز توضیح داد: حجم نقدینگی به قدری زیاد بود که بسیاری از نمادها روند کاملا صعودی داشتند و این امر در ابتدا برای تحلیلگران یک مساله نسبتا عجیب و بعید بود.

رضایتی با اشاره به اینکه بازدهی بورس در شش ماه اول سال ۹۹، حدودا مثبت ۱۵۰ درصد بود ادامه داد: روند صعودی بورس به گونه‌ای بود که بدون تاثیر از متغیرهای منفی‌ای که پیرامون بازار قرار داشت روند صعودی را طی می‌کرد. فاکتورهایی مثل نوسان شدید قیمت دلار، بحران ویروس کرونا و ابهامات قیمت نفت در آن ایام با توجه به ورود نقدینگی به بازار، تاثیری در روند معاملات بازار نداشت.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بیشترین صعود و نزول تاریخ شاخص بازار را در یک مدت نسبتا کوتاه مشاهده کردیم. رفته رفته بازار به مرحله‌ای رسید که تمام اخبار مثبت همچون کاهش قیمت دلار و افزایش قیمت نفت تاثیری در روند نزولی بازار نداشت و بازار به روند فرسایشی خود ادامه می‌داد.

مهدی رضایتی با اشاره به اینکه بازار سال ۹۹ با وجود بازدهی مثبت ۱۵۰ درصدی باعث متضرر شدن درصد زیادی از سهامداران شد، توضیح داد: اگر ورود پول به آن اندازه زیاد نبود، احتمالا شاخص در طول معاملات سال ۹۹ به همین مرحله‌‎ای که در حال حاضر وجود دارد (کانال یک میلیون و ۲۵۰ هزار واحد) می‌رسید.

او در پایان با اشاره به بیشترین صعود و نزول شاخص در سال ۹۹ گفت: سیاست‌گذارن موثر در روند بازار و عملکرد حقوقی‌ها در بازار باعث رشد بیش ‌از حد شاخص و در نتیجه سقوط فرسایشی طولانی مدت در بازار سال ۹۹ شد.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • احمد

    دلیل جهش بورس فقط سر کیسه کردن ملت بیچاره بود

  • سهامدار قدیمی

    چون یکسری دلال اومدن تو بورس که ببرنش بالا بعد بفروشن گوشت و پوست بورس بکنن ببرن. مردم دلال معاب که بجای سرمایه گذاری اومدن دلالی

  • Hasan

    نقشه دژپسند…همتی بود..یک نگاه به سود بانکی در اردیبهشت 1399بکنید..سود بانکی به8%رسید ..تا مردم وحشتزده از تورم…پول را وارد بورس کنند..بعد از تامین بودجه و فروش سهام دولتی….اکنون سود بانکی به بالای18%رسیده!!!!!!!!????

  • ناشناس

    شماها اصلا مغز هم دارید؟
    سود موقعی محسوب میشه که ارزش پول ملی ثابت باشه و تورم صفر
    بورس اصلا سود نداشته حتی یکریال.اون رشد بورس هم فقط یه مقدار کم‌از تورم جبران میشه

  • ناشناس

    دیگه هرگز مردم به هیچ دولتی اعتماد نخواهند کرد
    ایا واقعا قیمت مسکن مثل بورس به قیمتهای پارسال بازگشت؟
    بورس هرگز تو ایران سوددهی نداشته و نخواهد داشت و اون درصد رشدش هم جبران تورم هست
    یه عده خنگ ادعا میکنن بورس باز قدیمی هستند.امسال ادمهای باهوش امدند و همه چی برملا شد
    وسلام

  • ناشناس

    ما قبلا پولی داخل بورس نذاشته بودیم و اخبار میدیدم ،فکر میکردم اخبارتون واقعی و درسته .ولی الان که خودم داخل بورس هستم متوجه شدم اخبارهاتون و امار و ارقام در مورد بورس همش وارونه و دروغ هست
    و مطمئنم اخبارهای دیگتون در مورد چیزهای دیگه هم مثل اخبار بورستون وارونه و دروغ هست

  • ناشناس

    اون کسایی که همیشه به مردم رو منبر توصیه میکردن که حرام خوردن اشتباه هست ،باید خودشون بدونن که پولی که تو بودجه به عنوان حقوق و یا هر چیز دیگه ای بهشون پرداخت میشه حروم و نامشروع هست.چون پول دزدیده شده از مردم تو بورس هست و حلال نیست و ناله و اه مردم پشتشون هست(البته اگه واقعا خودشون به چیزی معتقد باشن)

    • ناشناس

      به هیچ وجه اعتقاد ندارن ,

  • سرمایه گذار

    اعتماد به بورس به زودی برمی گردد چون این خاصیت سرمایه گذرای در بورس است. وسهمداران قدیمی چندین و چند بار این نوسانات را تجربه کردند. نتیجه این است که از سرمایه گذرای در بورس دست بر نمی دارند.

    • ناشناس

      به همین خاطر گفتم کسایی که ادعای بورس باز قدیمی را دارن خنگ هستن عزیزم

  • ناشناس

    اول سال ۹۹ دامی پهن شد از طرف دولت و تیم فاسد اقتصادی تا مردم را فریب داده و کسری بودجه را جبران کنند , اما مردم در خرداد ماه جبران میکنن

  • ¡|@

    در آن زمانیکه اخبار واتفاقات بر روند بورس تاُثیر نمیگذاشت خودش گواهی میداد که جهت و روند بورس کاملا دستوری بوده دقیقا مثل این اواخر که با وجود خبرهای خوب وحتی کلی افشای اطلاعات ولی همچنان بی تاثیر بود واین خودش نشاندهنده دستوری بودنه روند بورس هستشزمانیکه بازاربورس تعادل داشته باشه بصورتیکه همزمان بخشی از سهام در رشد وبخشی دیگر در اصلاح باشند یعنی تقریبا نصف بازار منفی و نصف دیگه مثبت و به مرور جاهاشون عوض بشه ،اونموقع میشه گفت بازار داره حالت طبیعی رو طی میکنه ولی اینکه چندماه کل بازار در منفی وصف فروش باشه ویکدفعه مدت کوتاهی کل بازار مثبت ودر صف خرید باشه اصلا طبیعی نیست و در این مدل روند بازار نشون میده بصورت دستوری داره حرکت میکنه