کد مطلب: ۱۴۸۳۰۳

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست:

صنایع مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشمول عوارض آلایندگی می‌شوند

صنایع مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشمول عوارض آلایندگی می‌شوند

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: واحدهای تولیدی کالا و خدمات آلاینده مستقر در مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی شبیه به واحدهای آلاینده مستقر در سرزمین اصلی در صورت آلودگی مشمول عوارض می‌شوند.

شینا انصاری با بیان اینکه پایش آلاینده‌ها در کلیه واحدهای فعال الزامی است، اظهار کرد: مطابق آنچه در آیین‌نامه خوداظهاری پایش تصریح شده است کلیه واحدهای مشمول پایش باید در دوره‌های زمانی سه ماهه نسبت به خوداظهاری وضعیت آلاینده‌های خود اقدام کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی افزود: پایش ادارات کل محیط زیست استان‌ها به موازات پایش خوداظهاری صنایع انجام می‌شود، همچنین به منظور نظارت بر عملکرد آزمایشگاه‌های معتمد سازمان حفاظت محیط زیست، آزمون‌های همزمان و مطابقتی انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست با اشاره به فرآیند احراز آلودگی صنایع و ضرورت وجود مستندات آزمایشگاهی جهت درج صنعت در فهرست سالانه صنایع آلاینده، گفت: ملاک قرار گرفتن نام صنعت در فهرست صنایع آلاینده، نتایج آنالیز و مقایسه با حدود مجاز مصوب است و نتایج آنالیز می‌تواند گزارش خوداظهاری یا اندازه‌گیری توسط ادارات کل باشد.

به گفته انصاری، تا قبل از سال ۱۳۹۴ با توجه به ماده ۴ قانون تشکیل و اداره مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، واحدهای مستقر در این مناطق به رغم آلایندگی مشمول یک درصد عوارض آلایندگی نمی‌شدند ولی با تصویب قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر مصوب سال ۱۳۹۴ (ماده ۵۶ این قانون)، واحدهای تولیدی کالا و خدمات آلاینده مستقر در مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی شبیه به واحدهای آلاینده مستقر در سرزمین اصلی در صورت آلودگی مشمول عوارض می‌شوند.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت تقویت نقش نظارتی و حاکمیتی سازمان حفاظت محیط زیست در مناطق آزاد و ویژه به طور عام و در حوزه پایش و کنترل آلاینده‌ها به طور خاص گفت: ایجاد واحدهای محیط زیست در هر یک از این مناطق با هدف هماهنگی و پیشبرد اقدامات زیست‌محیطی صنایع و واحدهای تحت پوشش، ایجاد آزمایشگاه‌های محیط زیست و ایستگاه‌های پایش کیفی هوا و آب می‌تواند به بهبود و ارتقای وضعیت زیست محیطی این مناطق کمک کند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.