خبر مهم:

کد مطلب: ۶۳۶۶۳۰

سرمایه‌گذاران برای انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری باید به چه نکاتی توجه کنند؟

سرمایه‌گذاران برای انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری باید به چه نکاتی توجه کنند؟

همه نمی‌توانند مانند سرمایه‌گذاران بزرگ، سرمایه خود را در بورس و بازار سهام، مدیریت و آن را چند برابر کنند. بسیاری از افراد ماه‌ها زمان می‌گذارند تا با روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری در بورس و بازارهای سرمایه آشنا شوند و در پایان، با تجربه‌ای ناموفق، عطای سرمایه‌گذاری در بورس را به لقایش می‌بخشند و آن را برای همیشه کنار می‌گذارند.

سرمایه‌گذاری می‌تواند نقطه آغاز کسب ثروت و پیشرفت اقتصادی باشد. اما همه نمی‌توانند مانند سرمایه‌گذاران بزرگ، سرمایه خود را در بورس و بازار سهام، مدیریت و آن را چند برابر کنند. بسیاری از افراد ماه‌ها زمان می‌گذارند تا با روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری در بورس و بازارهای سرمایه آشنا شوند و در پایان، با تجربه‌ای ناموفق، عطای سرمایه‌گذاری در بورس را به لقایش می‌بخشند و آن را برای همیشه کنار می‌گذارند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند ابزاری مفید و کاربردی برای چنین افرادی باشد.

آشنایی با صندوق سرمایه‌گذاری و مزایای آن

افرادی که از دانش یا زمان کافی برای تحلیل بازار سرمایه برخوردار نیستند، می‌توانند از صندوق سرمایه گذاری بهره بگیرند. کار این صندوق‌ها، جمع‌آوری مبالغ اندک و سپس تخصیص و سرمایه‌گذاریِ آن در حوزه‌های مختلف تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است. سودی که از سرمایه‌گذاری به دست می‌آید به نسبتِ سهم هر سرمایه‌گذار، تقسیم می‌شود. مدیر صندوق هم بابت فعالیتش، کارمزد دریافت می‌کند. گستره فعالیت‌های صندوق هم متنوع است، از اوراق بهادار، ارز و طلا گرفته تا ساختمان و حتی یک پروژه. سرمایه‌گذاری در صندوق می‌تواند مزایای بسیاری برای افراد داشته باشد.

نخستین مزیت صندوق سرمایه‌گذاری این است که فرد می‌تواند مدیریت سرمایه‌اش را به فرد یا تیمی حرفه‌ای در حوزه سرمایه و دارایی بسپرد. مزیت دوم این است که سرمایه‌گذار هر زمان اراده کند می‌تواند سرمایه‌اش را از صندوق خارج و به وجه نقد تبدیل کند، یعنی نقدشوندگی بالایی دارد. سومین برگ برنده صندوق سرمایه‌گذاری، صرفه‌جویی در هزینه‌های سرمایه‌گذاران است. تنوع در سبد دارایی و سهولت در سرمایه‌گذاری از دیگر مزایای صندوق‌ها هستند. در نهایت اینکه، اگر کسی به دنبال سرمایه‌گذاری با پول اندک است، می‌تواند از صندوق‌ها بهره بگیرند. حالا پرسش اینجاست که کاربران برای انتخاب صندوق باید به چه چیزهایی توجه داشته باشند؟

نکات کلیدی برای انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری

معمولا سرمایه‌گذاری در بازار سهام خالی از ریسک نیست. اما سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها می‌تواند ریسک را به حداقل برساند. اصولا سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها به دانش خاصی در حوزه بازار سرمایه نیاز ندارد اما به هر حال این شما هستید که باید صندوق سرمایه‌گذاری مورد نظرتان را انتخاب کنید. احتمالا کلیدی‌ترین پرسش این است که این انتخاب باید براساس چه ملاک و معیاری صورت بگیرد تا سرمایه‌گذار را به بهترین نتیجه برساند؟ توجه به چند نکته می‌تواند افراد را به یک سرمایه‌گذار موفق در زمینه صندوق سرمایه‌گذاری تبدیل کند:

کارنامه صندوق سرمایه‌گذاری: اگر صندوقی در گذشته عملکردی ناموفق در کارنامه‌اش به ثبت رسانده بهتر است در همان مرحله نخست درباره سرمایه‌گذاری در آن، بازاندیشی صورت بگیرد. نگاهی به سابقه صندوق‌ها می‌تواند میزان بازدهی آن‌ها را در بازار سهام و سرمایه نشان دهد. به این ترتیب می‌توان عملکرد صندوق‌ها را با یکدیگر مقایسه و در نهایت بهترین را به لحاظ بازدهی انتخاب کرد. البته صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند و بررسی بازدهی هر یک از آن‌ها با هم فرق دارد اما به صورت کلی می‌توان عملکرد آن‌ها را به صورت مستقل یا نسبت به یکدیگر، زیر ذره‌بین قرار داد و براساس آن، صندوق با بهترین عملکرد را انتخاب کرد. انتخاب صندوق بدون در نظر گرفتن کارنامه آن می‌تواند سرمایه را در فضایی پرریسک و پیش‌بینی‌ناپذیر قرار دهد. از آن‌جا که بازار سهام به خودیِ خود با ریسک همراه است، بی‌گدار به آب زدن و بررسی نکردنِ عملکرد صندوق، می‌تواند منجر به یک سرمایه‌گذاری ناموفق شود.

میزان دارایی تحت مدیریت صندوق: در امور مالی، اصطلاحی وجود دارد که به آن داراییِ تحت مدیریت (AUM) می‌گویند. اغلب، این اصطلاح در رابطه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری به کار می‌رود و به میزان دارایی‌های موجود در صندوق اشاره دارد که مدیریت آن بر عهده مدیران صندوق است. به نوعی می‌توان گفت میزان دارایی صندوق، ارزش آن صندوق را در بازار نشان می‌دهد. واضح است که هرچه ارزش دارایی در بازار بیشتر باشد، وضعیت برای سرمایه‌گذاری مطلوب‌تر خواهد بود. البته علاوه بر داراییِ تحت مدیریت، ارزش خالص دارایی‌های صندوق (NAV) هم جزو مواردی است که سرمایه‌گذار باید به آن توجه داشته باشد و به ارزش کل دارایی‌های صندوق پس از کسر بدهی‌های آن اشاره دارد. از آن‌جا که ارزش خالص دارایی‌های صندوق از عملکرد آن ناشی می‌شود، بررسی آن پیش از ورود به صندوق، نقش پررنگی در سرمایه‌گذاری موفق ایفا می‌کند.

ارزیابی تیم مدیریتیِ صندوق: هرچقدر هم دارایی‌های تحت مدیریت صندوق بالا باشد، اگر تیمی متخصص و حرفه‌ای آن را مدیریت نکند، امکان از دست رفتن دارایی‌ها وجود دارد. صندوق‌ها معمولا از یک تیم تشکیل می‌شوند و کلیدی‌ترین اعضای تیم، مدیر صندوق، متولی صندوق، حسابرس صندوق و مدیر ثبت صندوق است. این تیم به نوعی کار سبدگردانی را برای سرمایه‌گذاران انجام می‌دهد. یعنی این تیم، تصمیم‌گیری برای خرید، فروش یا نگه‌داری اوراق بهادار را برای سرمایه‌گذار بر عهده دارد. این تیم به پشتوانه تخصص و تجربه‌اش می‌تواند بهترین تصمیم را در رابطه با سبد سرمایه‌گذاری بگیرد. به این ترتیب، یکی از مهم‌ترین اقداماتی که سرمایه‌گذار باید در رابطه با انتخاب صندوق انجام دهد، ارزیابی تیمی است که مسئولیت این فعالیت حرفه‌ای را بر عهده می‌گیرد. تیمی با مدیرانِ باسابقه می‌تواند شما را به آینده سرمایه‌گذاری در صندوق خوشبین‌تر کند.

ریسک‌پذیری در سرمایه‌گذاری: همان‌طور که گفته شد صندوق‌ها انواع مختلفی دارند. برخی از آن‌ها ممکن است ریسکی بیشتر اما بازدهی بالاتر به همراه داشته باشند و برخی هم ریسک کمی دارند اما سودشان چشمگیر نیست. از آن‌جا که تحمل ریسک در میان سرمایه‌گذاران متفاوت است، توجه به این مقوله پیش از انتخاب صندوق، اهمیت بسیاری دارد. سرمایه‌گذارانی که انتظار سود بالایی ندارند اما ترجیح می‌دهند سرمایه اندکشان را در معرض ریسک بالا قرار ندهند باید از همان ابتدا صندوقی متناسب با شرایط خودشان انتخاب کنند. نکته اینجاست که صندوق‌های سرمایه‌گذاری با تنوعی که دارند، هر گزینه‌ای را پیش روی سرمایه‌گذار قرار می‌دهند. سرمایه‌گذار صرفا باید با توجه به شرایطی که دارد، گزینه مناسب را انتخاب کند.

کلام آخر

سرمایه‌گذاری در بازار سهام و سرمایه همیشه با مخاطراتی همراه است چرا که خطر در ذات بازار سهام قرار دارد. اما سرمایه‌گذاران می‌توانند با کسب دانش کافی یا سپردن سرمایه به مدیران حرفه‌ای از طریق صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری موفقی داشته باشند. البته انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری باید با در نظر گرفتن برخی نکات از طرف سرمایه‌گذار صورت بگیرد. برای مثال، عملکرد صندوق، میزان بازدهی آن، نرخ سودی که صندوق پیش‌بینی کرده، میزان تخصص تیمی که مدیریت صندوق را بر عهده دارد و ارزش دارایی‌های تحت مدیریت صندوق از جمله مواردی هستند که توجه به آن‌ها می‌تواند سرمایه‌گذاری را در مسیر موفقیت هدایت کند.

در صورتی که علاقه‌مند هستید اطلاعات بیشتری درباره بورس کسب کنید، می‌توانید با مراجعه به سامانه آموزش کارگزاری مفید به آدرس learning.emofid.com، از بیش از ۱۰۰۰ مطلب و ویدیوی بورسی رایگان بهره‌مند شوید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.