کد مطلب: ۴۹۱۱۰۰

صندوق پالایشی یکم منفی باز نخواهد شد / ریسک بالای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت

صندوق پالایشی یکم منفی باز نخواهد شد / ریسک بالای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت

یک عضو هیات‌مدیره شرکت بورس تهران گفت: به طور قطع بازگشایی صندوق پالایشی یکم با ضرر نخواهد بود. سیاست‌گذار تدبیری خواهد کرد که این صندوق با بازدهی منفی باز نشود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سدیدی، عضو هیات‌مدیره شرکت بورس تهران در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه اکوسیستم بورس مجموعه دارایی‌ها و شرکت‌هایی است که اگر بخواهیم تقسیم کنیم ۳۰ الی ۳۵ درصد آن در ذیل ساختار نفتی قرار می‌گیرد، افزود: وقتی فضا این گونه است صرفا با رگلاتور مواجه نیستیم، وقتی در مورد بازار صحبت می‌کنیم در مورد نظام تصمیم‌گیری مجموعه‌ها صحبت می‌کنیم.

او با اشاره به اینکه نقدینگی، بازار‌های خود را انتخاب می‌کند، گفت: روزی که اقبال به سمت بازار سرمایه اتفاق افتاد ارزش بازار یک چهارم نقدینگی کشور بود، اما در نقطه اوج بازار ارزش بازار به ۴ برابر نقدینگی کشور تبدیل شد.

عضو هیات‌مدیره شرکت بورس تهران با اشاره به اینکه بازار ۵۰ میلیون ذی‌نفع دارد ادامه داد: بازار سرمایه الان سه برابر جی‌دی‌پی کشور است لذا سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر بر اساس شرایط اقدام می‌کنند. وقتی ۷ میلیون کد به ۲۱ میلیون کد افزایش پیدا می‌کند به این معناست که فضای فعالیت عوض می‌شود و سرعت تصمیم‌گیری‌ها باید افزایش یابد.

او تصریح کرد: ریزش و صعود مدام در بازار اتفاق می‌افتد، از اردیبهشت ماه وقتی سیل نقدینگی وارد بازار شد، شناوری ۲۵ درصد تکلیف شد لذا کارگزاری‌ها اعتبارات‌شان پایین آمد این‌ها برای این بود که فشار تقاضا از بازار برداشته شود و عرضه و تقاضا با هم برابر شود.

این مقام مسئول در خصوص تبلیغ دولت درباره صندوق پالایشی یکم و کاهش ۳۰ درصدی ارزش آن تاکنون گفت: به طور قطع بازگشایی صندوق پالایشی یکم با ضرر نخواهد بود. سیاست‌گذار تدبیری خواهد کرد که این صندوق با بازدهی منفی باز نشود.

سدیدی با اشاره به اینکه از دی ماه ۱۳۹۸ جمعیت سهامداری یک سوم مرداد ۹۹ بود گفت: موج عظیم اقبال به بازار در ۱۰۰ الی ۱۱۰ روز کاری اتفاق افتاد.

او با اشاره به اینکه باید در یک فضای کاملا علمی و مبتنی بر اعداد اقدام به تحلیل کرد گفت:‌ای‌تی‌اف‌ها ابزاری برای رشد بازار بود، دولت ۶۰ هزار میلیارد اوراق منتشر کرده و همچنین سازمان خصوصی‌سازی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کرد که جمع آن ۹۰ هزار میلیارد تومان می‌شود یعنی دولت انتفاعی از این حرکت هیجانی نبرده است، صندوق دارایی یکم در راستای افزایش عرضه در بازار بود، اما بازار روند معکوس پیدا کرد، طبیعتا منطقی است که سیاست‌گذار اقدامش را به عقب بیندازد لذا سیاست‌گذار با یک روند معقول و منطقی سهام را باز خواهد کرد.

سرعت رشد بازار سرمایه با سرعت رشد تصمیم‌گیری در بورس هماهنگ نیست

عضو هیات‌‌مدیره شرکت بورس تهران با اشاره به اینکه سرعت رشد بازار سرمایه با سرعت رشد نظام تصمیم‌گیری در بورس هماهنگ نیست اظهار کرد: از بُعد مادی باید گفت ارزش بازار در دور اول هزار هزار میلیارد تومان بود، آخر دوره به ۹ هزار هزار میلیارد تومان رسید که ۸۰ درصد آن برای حقوقی‌ها بود، آنچه که خالص فروش حقوقی‌ها بود ۱۰۰ هزار تا ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بود و این یعنی ۲ تا ۳ درصد دارایی حقوقی‌ها. آنچه که از ۱۹ مرداد تا به امروز خریداری شده تقریبا ۴۰ هزارمیلیارد خالص خرید حقوقی‌ها بود، بزرگ‌ها در روند رو به رشد باید بزرگی کنند.

سدیدی اظهار کرد: آنچه که بازار را می‌تواند معتدل کند سرمایه اجتماعی است، ابزاری که می‌خواهد ساخته شود باید ابزار اعتمادساز باشد، ابزار اعتمادسازی اوراق تبعی است.

سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت پر ریسک است

در ادامه برنامه بهروز خدا رحمی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه از ابتدای امسال اکثریت قریب به اتفاق افراد ارزش اسمی سرمایه‌هایشان را ندارند، گفت: در کنار آن اگر کسی پاییز سال گذشته به بازار ورود پیدا کرده باشد امروز همچنان در سود است، در تمام بازار‌های سرمایه دنیا عموما سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت پر پریسک است.

او با اشاره به تحولات بازار سرمایه اظهار کرد: هر وقت سیاستمداران اقتصادی گفتند حوزه‌ای جذاب است مردم عکس آن عمل کردند.

خدارحمی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری باید حداقل یک‌ساله باشد ادامه داد: بسیاری از سهام‌ها امروز در بازار سرمایه به ارزش ذاتی خود تبدیل شده است که بازده انتظاری را می‌تواند رقم بزند در صورتی که نرخ بهره بانکی باید ثابت بماند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: ما با خیل عظیم سرمایه‌گذاران خرد حقیقی در بازار مواجه هستیم که ممکن است یک‌سری هم کوتاهی کرده باشند، آن قدر وزن سرمایه‌گذاران خرد کم شده که نمی‌توانند نقش موثر قبل را داشته باشند.

او با اشاره به اینکه مردم به واسطه تشویق به بازار سرمایه ورود نکردند افزود: مصادف شدن ورود مردم به بازار سرمایه با دعوت مسئولان، فقط همزمانی بوده است.

خدارحمی عنوان کرد: معاملات روزانه در دنیا در اختیار مدیر و نهاد ناظر است و این جزو ابزار‌های نهاد ناظر برای کنترل بازار است، ممکن است بسیاری از شرکت‌ها، بازارگردان با تعریف قدیم داشته باشند، ولی برای شرایط خاص، بازارساز و بازارگردان جدید نیاز داریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • farhad

    آقا ما پول مون رو یکماهه گذاشتیم الان نیاز دارم بهش به کی بگیم ؟ کسی هست صدای ما رو بشنوه ؟ اصلا با کی طرف حسابیم ؟

  • ناشناس

    سلام پس کی صندوق پالایش یکم باز میشه؟

  • هاشم

    تا چند ماه دیگه باید صبر کرد اخه تا کی دقیقا زمانی که دلشون خواست آقایون با مثبت ۱ درصد باز کنن.
    بسته دروغ دیگه سه ماه پول مر‌دم‌رو گرفتید اخرشم به بهانه مثبت کردن یک‌ماه دیگه مردم‌منتظرباشن.حرومتون بشه.

  • ناشناس

    فقط وعده می دین

  • مجتبی

    در تاریخ 21 / 8 / 99 ارزش پالایش یکم به 50 درصد رسیده یعنی کسانی که 5 میلیون خرید کردند الان شده 2/5 میلیون !!!
    پول مردم رو بلوکه کردن ، بیش از 13 هزار میلیارد تومان
    دزدی آشکار …
    آهای آقای رئیس جمهور تویی که میگی میخواهیم بورس رو به یک محیط امن برای سرمایه گذاری تبدیل کنیم چرا الان جوابگو نیستی ؟!!

  • ناشناس

    پالایشی با ضرر نخواهد باز بشه، راهش اینه که در شاخص ۱۸۰۰ باز بشه و یا حدود ۴۰ روز بعد

  • علیرضا

    سلام
    داداش کل سرمایه ۳۰ ساله ام به باد هوا رفته
    ۵ میلیون فدای سرتان
    نتیجه اعتماد

  • علیرضا

    اندکی صبر سحر نزدیک است

    • علیرضا

      ببند فک تو جان ما

  • ناشناس

    اقای روحانی بایدجوابگوباشد

  • ناشناس

    پالایش رسید به ۹۳۰۰ پس کو تین ۲۰ درصد تخفیف لعنت بر دروغگو بعد سه ماه حالا ۹۳۰۰ بفرشیم