کد مطلب: ۷۸۸۹۲۶

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان صنعت چاپ:

منشا ارزی صنعت چاپ تغییر کرد/ افزایش ۲۵ درصدی هزینه واردات ماشین‌آلات

منشا ارزی صنعت چاپ تغییر کرد/ افزایش 25 درصدی هزینه واردات ماشین‌آلات

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ می‌گوید که منشا ارزی این صنعت به تالار دوم تغییر یافته و این موضوع باعث شده است تا هزینه واردات تجهیزات و ماشین‌آلات صنعت چاپ با افزایش 25 درصدی همراه شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نشست اطلاع‌رسانی و تبیین سیاست‌های رسانه‌ای دومین نمایشگاه آینده صنعت چاپ ایران، روز چهارشنبه‌ (۲۴ اسفند‌ماه) در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

بابک عابدین، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی، در این نشست زمان برگزاری دومین نمایشگاه آینده چاپ ایران را 30 تیرماه سال 1402 عنوان کرد و گفت: این نمایشگاه طبق یک مدل جدید یعنی B2B و B2C برگزار می‌شود؛ در واقع هدف اصلی در برگزاری این نمایشگاه این است که تولیدکننده را به مصرف‌کننده واقعی وصل کند.

او از بازدید حدود ۶۰۰۰ نفر از افراد تخصصی در نخستین برگزاری نمایشگاه آینده چاپ ایران خبر داد و عنوان کرد: در اولین دوره از این نمایشگاه، از 9 کشور خارجی بازدیدکننده داشتیم که یکی از شرکت‌های خارجی با حدود 50 شرکت داخلی قرارداد امضا کرد.

عابدین هدف اصلی نمایشگاه آینده چاپ ایران را تبدیل کشور به قطب منطقه‌ای صنعت چاپ بیان کرد.

افزایش نرخ ارز تولیدات صنعت چاپ را گران کرد

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی در پاسخ به سوال تجارت‌نیوز مبنی بر اینکه افزایش نرخ ارز با توجه به اینکه بخشی زیادی از مواد اولیه صنعت چاپ وارداتی است چه میزان بر افزایش هزینه تولید اثرگذار خواهد بود؟ توضیح داد: قطعا افزایش نرخ ارز در قیمت تمام‌شده صنایع چاپ و بسته‌بندی در تمام ابعاد اقتصادی تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

او بخش مهمی از صنعت چاپ را ابزار تولید عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه صنعت چاپ یک صنعت هایتک در دنیا محسوب می‌شود، باید تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به‌روزرسانی و نوسازی شود؛ اما از آنجایی که واردات این تجهیزات ارزبر است، این موضوع نیز بر افزایش هزینه تولید تاثیر مستقیم دارد.

افزایش قیمت بسته‌بندی

این فعال بخش خصوصی خاطرنشان کرد: بسیاری از افزایش قیمت کالاهای مصرفی نیز به دلیل افزایش قیمت هزینه بسته‌بندی است؛ ممکن است که قیمت تولید یک کالا 10 درصد افزایش پیدا کند، اما هزینه بسته‌بندی آن تا 50 درصد افزایش پیدا کند.

او صنعت چاپ را یک صنعت استراتژیک بشمرد اما معتقد است که این صنعت از حمایت‌های لازم بهره نمی‌برد و موانع بسیاری برای واردات تجهیزات و مواد اولیه پیش روی این صنعت چاپ و بسته‌بندی وجود دارد.

تغییر منشا ارزی صنعت چاپ

او در پاسخ به این سوال که در حال حاضر منشا ارزی صنعت چاپ همچنان ارز نیمایی است یا خیر؟ توضیح داد: در یک ماه اخیر، به جز کاغذ تمام ملزومات مصرفی چاپ و بسته‌بندی به تالار دوم رفته است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی افزود: با تغییر منشا ارزی، طی یک ماه با یک افزایش 25 درصدی برای واردات تجهیزات و ماشین‌آلات مواجه شدیم.

او اظهار کرد: این در حالی است که با توجه به شرایط تحریمی امکان استفاده از سایر ابزارها مانند فایناس برای خرید تجهیزات را نداریم و باید نقد خریداری کنیم.

برای مطالعه بیشتر تغییر منشا ارزی لوازم خانگی را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.