کد مطلب: ۷۴۰۶۸۱

طالبان تحصیل دانشجویان دختر در افغانستان را ممنوع کرد!

طالبان تحصیل دانشجویان دختر در افغانستان را ممنوع کرد!

سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان در بیانیه‌ای رسمی دستور داده تا درب‌های دانشگاه تا اطلاع ثانوی به روی همه دختران بسته شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان در بیانیه‌ای رسمی دستور داده تا درب‌های دانشگاه تا اطلاع ثانوی به روی همه دختران بسته شود.

گروه طالبان در یک بیانیه رسمی دستور داد تا اطلاع ثانوی زنان و دختران از تحصیلات دانشگاهی منع شوند و درهای دانشگاه‌ها به روی دختران بسته باشد. سخنگوی گوترش این اقدام را محکوم کرده و آن را خلف وعده دیگری از سوی طالبان عنوان کرد.

به نقل از اسپوتنیک، شیخ مولوی ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان در یک بیانیه رسمی به همه دانشگاه‌های دولتی و خصوصی دستور داده تا دستور بعدی و تا اطلاع ثانوی آموزش دختران دانشجو به حالت تعلیق درآورده شود.

او همچنین افزود، این دستور باید فورا اجرایی شود و وزارتخانه باید از تلاش‌ها و اقدامات دانشگاه‌ها در این زمینه اطمینان حاصل کند.

در همین حال، حافظ ضیا هاشمی سخنگوی این وزارتخانه با مخابره این دستور، صدور آن را تایید کرد.

این ممنوعیت آموزش عالی برای زنان و دختران دست‌کم سه ماه بعد از برگزاری آزمون قبولی هزاران دختر در دانشگاه‌های افغانستان است.

در پی تسلط طالبان در اوت سال گذشته میلادی دانشگاه‌ها مجبور به پیاده‌کردن قوانین جدید از جمله اختصاص فصول درسی خاص، تفکیک جنسیتی شدند و همچنین تنها به اساتید زن و مردان با سن بالا اجازه تدریس و آموزش دانشجویان دختر داده شد.

مهم ترین واکنش به ممنوعیت تحصیل دختران

سازمان ملل در اولین واکنش ممنوعیت نامحدود تحصیلات دانشگاهی برای زنان افغان توسط طالبان ، را محکوم کرد. استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت: «به وضوح این یک خلف وعده دیگر از سوی طالبان است. "این یک حرکت بسیار نگران کننده دیگر است."

وی افزود: «تصور این که چگونه یک کشور می تواند توسعه یابد و بدون مشارکت فعال زنان و آموزش زنان بتواند با تمام چالش هایی که دارد مقابله کند، دشوار است.

دیده‌بان حقوق بشر نیز از این ممنوعیت انتقاد کرد و آن را "تصمیم شرم آور" خواند که حق تحصیل برای زنان و دختران در افغانستان را نقض می‌کند. دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای گفت: «طالبان هر روز آشکار می‌سازند که به حقوق اساسی افغان‌ها به‌ویژه زنان احترام نمی‌گذارند».

ندپرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در یک نشست خبری گفت که ایالات متحده «تصمیم غیرقابل دفاع طالبان برای ممنوعیت حضور زنان در دانشگاه‌ها» را محکوم می‌کند. او گفت که تصمیم اخیر طالبان «پیامدهای مهمی برای طالبان خواهد داشت و طالبان را از جامعه بین‌المللی بیشتر دور می‌کند و مشروعیتی را که می‌خواهند از آنها سلب می‌کند».

پرایس افزود که بسته شدن مدارس متوسطه به روی دختران در ماه مارس "تأثیر قابل توجهی" بر تعامل ایالات متحده با نمایندگان طالبان داشت. وی گفت: «با تطبیق این فرمان، نیمی از مردم افغانستان به زودی از تحصیل فراتر از دوره ابتدایی محروم خواهند شد».

رابرت وود، سفیر ایالات متحده، نماینده جایگزین در امور ویژه سیاسی، پیشتر این انتقادات را تکرار کرد و در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: «طالبان نمی توانند انتظار داشته باشند که عضو قانونی جامعه بین المللی باشند تا زمانی که حقوق همه افغان‌ها را رعایت نکنند. به ویژه حقوق بشر و آزادی‌های اساسی زنان و دختران.»

استعفای استادان دانشگاههای افغانستان

اساتید دانشگاه‌های افغانستان در اعتراض به اقدام طالبان در جلوگیری از آموزش دختران در دانشگاه‌ها، استعفا داده‌اند.

سخنگوی وزارت آموزش عالی در دولت موقت طالبان با ارسال نامه‌ای به همه دانشگاه‌های دولتی و خصوصی اعلام کرد که آموزش عالی برای دختران تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.