کد مطلب: ۸۰۷۰۶۱

مالکان خودروهای فرسوده بخوانند/ شانس مجدد به اسقاطی‌ها داده می‌شود؟

مالکان خودروهای فرسوده بخوانند/ شانس مجدد به اسقاطی‌ها داده می‌شود؟

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت: دارندگان خودروهای فرسوده که این شانس را داشتند تا در طرح جایگزینی برنده شوند، اکنون با مشکل روبرو شده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مالکان خودروهای فرسوده که مدارکشان قبل از سال 1402 در سامانه ستاد حمل و نقل و سوخت ثبت شده اطلاعاتشان در این سامانه جدید وجود ندارد و مراکز اسقاط خودرو به قادر به انجام روند کار این افراد نیستند اما مالکانی که به تازگی مدارکشان را ثبت کرده‌اند روند کارشان به سرعت طی می‌شود.

سیدامیر احمدی ادامه داد: بعد از تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو، از تاریخ 10 بهمن 1401 سامانه ستاد حمل و نقل سوخت کشور مسدود شد و روند کار برندگان طرح جایگزینی برای بارگذاری اطلاعات با چالش مواجه شد.

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور دلیل این اتفاق را دست به دست شدن ستاد حمل و نقل سوخت کشور عنوان کرد.

آنطور که احمدی می‌گوید، انتقال ستاد حمل و نقل سوخت از وزارت راه به وزارت صمت، در زمانی انجام شد که تعدادی از برندگانی که در سامانه قدیم ثبت‌نام شده بودند اما همچنان روند کار آن‌ها در مراحل اولیه یا پایانی انجام نشده بود.

دبیر انجمن اسقاط و بازیافت کشور گفت سامانه جدیدی برای ادامه کار برندگان جایگزینی توسط وزارت صمت طراحی شد اما از آنجایی که رونمایی از این سامانه حدود سه ماه زمان برد، این سامانه از 30 فروردین 1402 پذیرای برندگان طرح جایگزینی خودرو بود و اکنون روند کار در سامانه جدید به کُندی پیش می‌رود.

براساس اظهارات او، اکنون برندگان طرح جایگزینی دو دسته هستند؛ بخشی که در سامانه جدید ثبت‌نام کرده‌اند و بخشی که در سامانه قدیمی نام‌نویسی خود را انجام داده‌اند.

این عضو انجمن اسقاط و بازیافت کشور تاکید می‌کند که مالکان خودرو که به‌تازگی به مراکز اسقاط مراجعه می‌کنند، اطلاعات و مدارکشان در سامانه جدید نوسازی ثبت می‌شود و روند کارشان به راحتی انجام می‌شود، اما مالکانی که مدارکشان قبل از سال 1402 در سامانه ستاد حمل و نقل و سوخت ثبت شده متاسفانه اطلاعاتشان در این سامانه جدید وجود ندارد و مراکز اسقاط خودرو به دلیل نبود اطلاعات قادر به انجام روند کار این افراد نیستند.

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور افزود: از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در خواست می‌کنیم هرچه سریعتر این مشکل برطرف شود تا این افراد بتوانند در مهلت قانونی از مزایای طرح جایگزینی خودرو بهره‌مند شوند.

ارسال پیامک برای برای مالکان خودروهای فرسوده

دلیل این درخواست فوری، پیامکی است که خودروسازان برای مالکان خودروهای فرسوده ارسال کرده‌اند و مهلت استفاده از مزایای طرح جایگزینی خودروهای اسقاطی پایان اردیبهشت 1402 اعلام شده و با توجه به روند کُند طی شدن مراحل نام‌نویسی در سامانه وزارت صمت، دغدغه‌ای برای این مالکان ایجاد شده است.

آنچه می‌تواند نگرانی مالکان را افزایش دهد، مسائل مرتبط با مدیریت وزارت صمت است. یکشنبه گذشته وزیر صمت دولت سیزدهم نتوانست برای بار سوم اعتماد نمایندگان را جلب کند و به ناچار بعد از 20 ماه از قطار دولت سیزدهم پیاده شد. بعد از خروج رضا فاطمی امین از دولت، رئیس‌جمهور طی حکمی قائم مقام او را به عنوان سرپرست صمت انتخاب کرد. حال مهدی نیازی در شرایطی که حدود یک هفته است سکان صمت را به طور موقت به دست گرفته باید تصمیم مهمی درباره مالکان خودروهای فرسوده‌ای که در طرح جایگزینی برنده شدن بگیرد. سرپرست وزارت صمت می‌تواند با دستوری به خودروسازان مهلت تعیین شده از سوی آنها برای برندگان طرح جایگزینی خودروهای اسقاطی را تمدید کند.

البته نیازی باید در کنار این مسأله با توجه به سابقه خود در معاونت هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت شرایط را برای بهبود روند کار سامانه وزارت صمت که در زمینه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده فعالیت می‌کند این امکان را برای مالکان خودروهای فرسوده ایجاد کند که مراحل نام‌نویسی خود را به خیالی آسوده و در کمترین زمان ممکن در سامانه یاد شده انجام دهد و اطلاعات مالکانی را که پیش‌تر در سامانه ستاد حمل و نقل سوخت کشور ثبت نام کرده‌اند در سامانه جدید بارگذاری کند تا این دسته از متقاضیان طرح جایگزینی زمانی که به مراکز اسقاط مراجعه می‌کنند با مشکلی مواجه نشوند.

منبع: اکوایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.