کد مطلب: ۶۳۱۷۸۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فرسودگی ۸۰ درصد از ناوگان حمل و نقل/ اجرای صوری طرح تعویض خودروهای فرسوده!

فرسودگی ۸۰ درصد از ناوگان حمل و نقل/ اجرای صوری طرح تعویض خودروهای فرسوده!

آمارها می‌گویند حدود ۳۲ درصد از وسیله نقلیه سبک و سنگین و ۸۰ درصد از ناوگان حمل ونقل عمومی کشور فرسوده‌اند. در این میان یکی از بالاترین مقامات انتظامی کشور گفته است که طرح تعویض خودروهای فرسوده، در واقع به شکل «صوری» اجرا می‌شود. چرا این طرح شکست خورده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روزهای اخیر آمارها و اخبار نگران‌کننده‌ای از تعدادی خودروهای فرسوده در کشور و چگونگی اجرای طرح تعویض خودروهای فرسوده منتشر شده است.

در همین زمینه، سردار سیدکمال هادیانفر، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور گفت: حدود ۳۲ درصد از وسیله نقلیه سبک و سنگین، ۸۰ درصد از موتورسیکلت‌ها و ۸۰ درصد از ناوگان حمل ونقل عمومی که در ایران تردد می‌کنند، فرسوده هستند.

همچنین سرهنگ سیاوش محبی، معاون عملیات پلیس راه کشور نیز از فرسوده بودن ۳۲ درصد از ناوگان باری کشور خبر داده. به گفته او، سن ناوگان فرسوده باری در ایران از ۲۵ سال عبور کرده است ( ایسنا ).

در این میان طرح تعویض خودروهای فرسوده که از سال ۱۳۸۸ در کشور کلید خورده، همچنان به نتیجه نرسیده است. به گونه ای که هادیانفر، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی در انتقاد از شرایط گفت: آنچه که به عنوان اسقاط خودرو انجام می‌شود عمدتا صوری است. در واقع بیشتر حواله‌ها باطل می‌شود تا اینکه خودرویی اسقاط شود.

هادیانفر این شرایط را آسیبی جدی دانسته است که سهم قابل توجهی در تصادفات دارد.

اما چرا طرح تعویض خودروهای فرسوده به موفقیت نرسیده است؟

طرح تعویض خودروهای فرسوده، منفعتی ندارد

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: برای موفقیت در هر طرحی باید همت و اراده لازم در ارکان مختلف حاکمیت و زیرمجموعه‌های مرتبط به موضوع وجود داشته باشد. در ایران متاسفانه در بسیاری مواقع سازمان‌ها و ارگان‌ها با یگدیگر اختلاف دارند و ضرر آن به مردم می‌رسد.

او می‌افزاید: در مورد طرح تعویض خودروهای فرسوده، علاوه بر این به نظر می‌رسد اجرای آن منفعتی نیز برای برخی گروه‌های ذی‌ربط ندارد.

گرانی و کیفیت پایین خودروهای داخلی

صدرایی تاکید می‌کند: البته در رابطه با طرح اسقاط خودروهای فرسوده، نکته مهم‌ این است که آنها را باید با چه محصولاتی معاوضه کرد؟

او توضیح می‌دهد: افرادی که خواهان تعویض خودروهای فرسوده خود در این طرح هستند، معمولا از نظر مالی توانایی خرید خودروهای روز و باکیفیت بالا را ندارند. با توجه به افزایش قیمت محصولات داخلی، آنها مجبورند معمولی‌ترین آنها را انتخاب کنند. اما حتی ارزان‌ترین خودرو نیز برای برخی از افراد، بار سنگین مالی دارد و ممکن است از توان آنها خارج باشد.

صدرایی می‌افزاید: در دنیا اگر چنین طرحی اجرا شود، محصولات روز شرکت‌های خودروسازی از نظر ایمنی و آلایندگی استانداردهای بسیار بالاتری از مدل‌های قدیمی آنها دارند. اما در ایران الزاما اینگونه است.

او توضیح می‌دهد: اکنون خودروهای ارزان‌قیمت تولیدی در داخل کشور، از نظر ایمنی و میزان آلایندگی تفاوت چندانی با خودروهای فرسوده ندارند.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید می‌کند: طرح تعویض خودروهای فرسوده در زمانی توجیه دارد که خودروهای ارزان‌قیمت، با حداقل استاندارد در کشور وجود داشته باشند.

به گزارش تجارت‌‌نیوز، چندی پیش در همین رابطه، اعتراض یکی از نمایندگان مجلس به خرید خودروهای صفر کیلومتر با ۱۴ نقص فنی خبرساز شد.

خودروهای سنگین دست دوم، از اروپا وارد کنید

بسیاری از خودروهای عمومی و سنگینی که در شهرها و جاده‌ها تردد دارند نیز فرسوده هستند. کمیسیون تلفیق مجلس موضوع واردات ۵۰ هزار خودروی سنگین، باری و عمومی را در سال ۱۴۰۱ تصویب کرده است. البته این مصوبه برای تبدیل شدن به قانون به رای نمایندگان در صحن علنی و تایید شورای نگهبان نیاز دارد. اما در صورتی که در نهایت عملی شود اما می‌تواند راهی برای حل چالش خودروهای فرسوده باشد؟

صدرایی توضیح می‌دهد: بسیاری از افراد توان خرید خودروی سنگین و باری وارداتی را با توجه به نوسانات قیمت دلار ندارند.

او می‌گوید: راه‌حل ورود خودروهای کارکرده اما ایمن و استاندارد اروپایی و صدور شناسنامه سلامت برای آنهاست. البته این محصولات باید با قیمت مناسب و اقساط بلندمدت در اختیار متقاضیان قرار گیرند.

ضروت ایمنی و سلامت فنی

این کارشناس صنعت خودرو می‌افزاید: در سال‌های گذشته کشنده‌هایی از چین وارد شد که ترمز آنها نقص فنی داشت و در نتیجه این محصولات، حوادت جاده‌ای متعددی را رقم زدند. بهتر است خودروهای عمومی و باری اروپایی دست دوم خریداری شوند؛ البته به شرطی که از نظر ایمنی و فنی سالم باشند.

به گفته او، شرط ورود خودروهای باری به کشور، بهبود شرایط اقتصادی و رشد صنعت و تجارت است تا واقعا به آنها نیاز باشد.

صدرایی البته تاکید می‌کند: دولت برای تامین خودروهای عمومی و کاهش آلایندگی می‌تواند سرمایه‌گذاری دقیق و هدفمندی روی محصولات برقی، اعم از اتوبوس و تاکسی داشته باشد.

چندی پیش، محمدحسین گودرزی، رئیس انجمن مراکز صنفی اسقاط خودروی کشور در گفتگو با خبرنگار تجارت‌نیوز گفته بود: در مورد طرح تعویض خودروهای فرسود ، کارگروه اسقاط در اتحادیه صنایع بازیافتی ایران، با ایران‌خودرو مذاکره و این شرکت نیز موافقت خود را اعلام کرد.

او گفت: متاسفانه ستاد حمل‌ونقل در این زمینه کوتاهی کرد. این ستاد به جای اینکه به حوزه اسقاط رونق دهد، مانعی برای کار مراکز مربوطه شده است.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.