کد مطلب: ۵۷۷۴۰۷

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران:

دنبال یک طرح جامع برای دامنه نوسان هستیم / نوسانات شاخص ارتباطی به عملکرد سازمان بورس ندارد

دنبال یک طرح جامع برای دامنه نوسان هستیم / نوسانات شاخص ارتباطی به عملکرد سازمان بورس ندارد

رئیس سازمان بورس گفت: طرح تحقیقاتی در سازمان در حال انجام است تا بتوانیم یک سند یا یک طرح کامل و جامع برای دامنه نوسان برای همیشه یا زمان طولانی داشته باشیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: طرح تحقیقاتی در سازمان در حال انجام است تا بتوانیم یک سند یا یک طرح کامل و جامع برای دامنه نوسان برای همیشه یا زمان طولانی داشته باشیم.

وی افزود: این طرح به زودی نهایی می‌شود و در اختیار قرار می‌ دهیم از فعالان بازار درخواست می‌‌کنیم که در صورت نهایی شدن طرح نظر بدهند و حتما جلساتی برای بررسی ان خواهیم داشت، امیدواریم طرح مورد توافق باشد و بتواند اصول بازار سرمایه را از قبیل شفافیت و کارایی را ارتقا بدهد.

او گفت: کار درست را نهایی و اجرا می‌‌کنیم. قائدتا دامنه نوسان محدود یکی از عوامل ضد کارایی در بازار است. حتما این محصول آن، افزایش دامنه نوسان خواهد بود.

وی تصریح کرد، در مورد نماد "هپکو" آنچه برای سازمان مهم است را رعایت قوانین حاکمیت شرکتی در شرکت‌‌هایی که نماد شان در بورس پذیرفته شده و حفظ حقوق سهامداران می‌دانیم.

او ادامه داد: هر جا که احساس کنیم احتمال این هم وجود دارد که منافع سهامداران پایمال شود یا تصمیمی برخلاف منافع سهانداران اخذ گردد حتما تذکر می‌دهیم و در واقع جلوگیری می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد، توصیه من به همه شرکت‌‌ها و هلدینگ‌‌ها، صندوق‌‌های بازنشستگی و نهادهایی که سهامداران عمده‌‌ای دارند و آنجا مدیریت می‌کند این است که بازار سرمایه بازار پویا و پر از ابزارها و روش‌‌های مالی خوب است ، خیلی از کارهایی که می‌خواهیم انجام بدهیم را ما می‌‌توانیم با استفاده از ابزارهای قانونی به درستی انجام بدهیم.

به گفته وی گاهی اوقات انجام یک کار با نیت خوب ولی با روش نادرست به منافع سهامداران آسیب می‌‌زند در حالی که می‌تواند به شکل بهتری انجام شود. ( بورس ۲۴ )

محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران در گردهمایی میز صنعت سبدگردان بازار سرمایه بیان کرد: میز صنعت در جایی معنا دارد که شرکت‌هایی مانند سیمان و فولاد به دلیل حضورشان در بازارسرمایه کمکی به آن‌ها صورت می‌گیرد ولی برنامه امروز مسائل سبدگردان‌ها است که این مشکلات دقیقا مشکلات سازمان بورس نیز محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان بورس به دنبال این هدف است که سرمایه‌گذاری غیر مستقیم بر سرمایه‌گذاری مستقیم ترجیح داده شود که این امر را در سال گذشته به خوبی لمس کردیم. بنابراین به افرادی که هیچ تخصصی ندارند به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم که به طور مستقیم وارد شوند، بالا و پایین آمدن شاخص هیچ ربطی به سازمان ندارد بلکه تابعی از اقتصاد کلان و تحولات درون صنعت است.

رئیس سازمان بورس عنوان کرد: بازار سرمایه همراه با ریسک است و اگر کسی مستقیم اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند باید ریسک آن را بپذیرد. این امر بیانگر این نیست که سرمایه‌گذاری غیر مستقیم ریسک ندارد بلکه ریسک کمتری را نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم افراد تحمل می‌کنند.

وی ادامه داد: سبدگردان‌ها خدمات مدیریت ثروت را بر عهده دارند، یعنی به افراد بگویند چگونه ثروت خود را توزیع کنند.

دهنوی تشریح کرد: در سبدگردان شاهد دید بلندمدت باشیم و ما خواستار این هستیم که نهادهای مالی به ابر نهادهای مالی تبدیل شود و باید سبدگردان‌ها نیروی متخصص تحویل بازار دهند.

وی ادامه داد: نگاه ما به سبدگردانی دید توسعه‌ای است و این توسعه باید همراه با انضباط باشد و عملکردها باید به صورتی باشد که برای مردم قابل ارزیابی باشد، مانند واضح بودن حجم دارایی‌ها، بنابراین باید سبدگردان‌ها قابلیت ارزیابی داشته باشند.

رئیس سازمان بورس اظهار کرد: زمان مجورها را به سمت طولانی و دائمی شدن ببریم اما نظارت را افزایش دهیم و دستورالعمل‌های شفافی را برای بازار در مورد سبدگردان‌ها ارائه بدهیم.

دهنوی گفت: در مورد دستورالعمل کارگزاری‌ها پیشنهادی مطرح شد مبنی بر اینکه از ورود نهادهای مالی به علت تعارض منافع جلوگیری کنیم و باید نظارت را افرایش دهیم‌.

دهقان دهنوی در خصوص سبدگردان‌ها و کارگزاری‌ها بیان کرد: شکایاتی مبنی بر تفاوت میان سبدگردان و کارگزاری است. کارگزاری نیز یکی از نهاد‌های مالی است و ما هیچ تبعیضی میان نهاد‌های مالی مختلف نمی گذاریم و باید سبدگردان‌ها اگر ایده‌ای دارند عنوان کنند تا به کار گیریم و استفاده کنیم.

او گفت: هدف سازمان بورس تسهیل نظارت پیشین و تقویت نظارت پسین است.

رئیس سازمان بورس در خصوص کمبود نیروی کار در سازمان بورس گفت: نیروهای سازمان کم است و اگر سبدگردانان و افراد حاضر در نهادهای مالی تشکیلات صنفی ایجاد کنند بخشی از وظایف و کارها را می‌توان به آن تشکیلات صنفی محول کرد. اینکه یک صنف خاصی نیاز به کمک برای سرمایه‌گذاری دارند بهتر است عنوان کنند تا به آنان کمک کنیم. ( سنا )

آخرین اخبار حوزه بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    واقعا چرا باید دامنه نوسان تغییر کنه ؟ بهتر از این دامنه نوسان هم مگر داریم حتما قراره مثبت بیشتر بشه منفی رو کم کنید اینطوری بورس دیگه به درد نمیخوره که اصل سرمایه گذاری که یک سهامدار میتواند انجام بدهد در همین دامنه است خرابش نکنید!

    • ناشناس

      آره تا حالا برای تو نوسانگیر خیلی خوب بوده !

  • ناشناس

    وقتی این حجم بازیگر ناوارد در بورس وجود داره که با پایین بالا شدن ۴۰۰تومن دلار، شاخص ۵۰هزار واحد میریزه،باز شدن دامنه و عدم توانایی این عده برای مواجهه باهاش میتونه به فاجعه ختم بشه.

    • ناشناس

      طوری نیست اگر قرار بیسواد مفت بفروشه بذارربفروشه زودتر بره شما اگر قیمت سهمت را میدونی نفروش و ازشون بخر سهمی که ارزشمند است بسرعت از کف قیمتی بالا میاد سودش نوش جون اونکه دانشش را داره معامله سهام که زوری نیست هرکی نمیتونه نکنه

  • ناشناس

    غیر حرفه‌ای ازدنیای بورس.خداحافظی کنید.وگرنه مقصر اصلی شمایید.بهترین راه صندوقهای سرمایه گذاریه..به نظرم خیلی خوبه.

  • Mbm

    در کشورهای پیشرفته به چه صورت عمل میشه همان کار را انجام دهید.چرا ما باید خودمان همه چیز را تجربه کنیم.تجربهای گذشته گنجی ایست برای زمان حال

    • ناشناس

      هیچ بورسی دامنه نوسان نبوده و نیست اونکه از اول اینرا گذاشت راه درآمد کارمزد و نوسانگیر را باز گذاشت

  • ناشناس

    بسیار تصمیم خوبی است اما نظر کل بازار حذف دامنه نوسان است انهایی هم که می گویند تازه وارد ها اسیب می بینن از این حرف مزخرف تر سراغ ندارم اولن میتوان برن صندوقهاخرید کنن دوم یعنی بورس عملا باید تقدیم به بیسوادان و تازه کاران تحویل داد بگیم چشم چون شما تازه واردیدن و ما 20ساله شما بفرمایید ما پشت سر شما کم کم چیز یاد میگیم یا بورس کشور و اقتصاد را معطل چند هزار تازه وارد کنیم که دیگر تازه وارد نداریم تازه واردان حداقل یکسال بورس را رصد کردن و کافی ست

    • ناشناس

      بله دوست عزیز فقط نوسانگیرها و دلالها و کارمزد بگیرها و کاسبان سرخطی از حذف دامنه نوسان ناراضی هستند و تازه واردها را میترسانند جالبه نون همین افراد از ناآگاهی همین تازه واردها است و همین تازه واردها اغلب از وجود دامنه نوسان ضرر می‌بینند

  • ناشناس

    همه کشورهای غربی که بعضی هایشان هفتصد سال است بورس دارند بورسشان هیچ کدام دامنه نوسان ندارد . بورس لندن دامنه نوسان ندارد و ما هم مثل بورس لندن می خواهیم بورسمان دامنه نوسان نداشته باشد

    • ناشناس

      چه چیزمون به اقتصاد انگلستان شبیه است که بورسمون باشه . فقط خدا کنه به نفع مردم تموم بشه نه اینکه ابزار جمع آوری پول مردم باشه

  • رسا

    شما بچسبید به نوسانگیرهاتون که فعلا خوب گل آلود میکنند و ماهی میگیرند .
    مردم هم نشستند و نگاه میکنند به شلنگ تخته انداختن افرادتون.

  • HD

    بگید دولت قبلی بازارگردان هاش رو هم با خودش ببره تا بورس درست بشه.