کد مطلب: ۳۱۴۶۹۱

«طلا» پناهگاه امن کشورها برای در امان ماندن از بحران دلار

«طلا» پناهگاه امن کشورها برای در امان ماندن از بحران دلار

رفتارهای تهاجمی آمریکا و مشکلات ناشی از وابستگی به دلار در سال های اخیر، موجب شده است که احتمال بروز بحران در اقتصاد جهانی و سیستم مالی دلاری افزایش یابد. به همین دلیل کشورهای بسیاری در جهان به کاهش ذخایر دلاری خود و جمع‌آوری طلا به جای آن روی آورده‌اند.

به عقیده تحلیلگران کشورهای جهان به دلیل نااطیمنانی که در اقتصاد جهانی در حال شکل گیری است، در حال چرخش به سمت طلا هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، جنگ‌های تجاری و سیاست‌های تهاجمی آمریکا علیه کشورها باعث شده است اقتصادهای نوظهور از دارایی های دلاری روی گردان شوند و طلا را جایگزین آن نمایند.

کشورها به دنبال یافتن جایگزین برای دلار

میخائیل ماشچنکو، تحلیلگر مالی در این زمینه گفته است: در آینده نزدیک شاهد تغییرات بزرگی در قواعد بازی جهانی خواهیم بود. در ابتدای سال، کشورهای در حال توسعه اولین کشورهایی بودند که «بحران سرمایه گذار» را احساس کردند. اگر یک بحران در آمریکای لاتین و جنوب آسیا رخ دهد هیچ کس را متعجب نمی کند، اکنون زمان آن است که در رابطه با بحران در اقتصادهای بزرگ جهانی نگران شد.

به گفته ماشچنکو، سیاست‌های تهاجمی آمریکا در سال های اخیر برخی از کشورها را مجبور کرده است تا جایگزینی برای دلار پیدا کنند و ذخایر طلایی خود را دوباره افزایش دهند. همچنین یکی از نگرانی ها در رابطه با رشد اقتصادی آینده جهان است که موجب افزایش انگیزه کشورها در ذخیره بیشتر دلار است.

ظهور نشانه‌های بحران در سیستم مالی دلاری

دنیس لی‌سیتسین، دیگر تحلیلگر مسائل مالی بر این عقیده است که نشانه هایی وجود دارد که سیستم مالی بین المللی که تحت سلطه دلار آمریکاست، می تواند دچار بحران شود.

این تحلیلگر می افزاید که این نشانه ها شامل نشر کنترل نشده پول توسط کشورهای مختلف، افزایش نرخ بهره آمریکا، جنگ‌های تجاری، افزایش سریع قیمت انرژی، تنش های جغرافیایی- سیاسی در سوریه و عراق و جنگ در یمن است.

به گفته دنیس بسیاری از کشورها طلا پیش خرید کرده‌اند و آن ها می دانند که پول کاغذی به طور مداوم به دلیل تورم دچار کاهش ارزش می‌شود و همچنین سهام و سایر دارایی ها نیز در صورت بحران دچار مشکلات عدیده ای خواهند شد.

کشورهای متعدد در حال افزایش ذخایر طلایی خود

ولادیمیر روژانکو وسکی، متخصص مالی گفته است که درحال حاضر کشورهای متعددی همچون مجارستان، لهستان، روسیه، چین، هند، ترکیه و عربستان سعودی همگی به دنبال جمع آوری طلا هستند.

وی افزوده است: «گزینه های کمی از لحاظ حجم و بازار نقدینگی پذیری در مقابل اوراق قرضه دلاری خزانه داری آمریکا وجود دارد، اما با این حال کشورهای محتاط به دنبال کاهش ذخایر دلاری خود هستند. در واقع طلا تنها جایگزین برای دلار است، حتی برای کسانی که اعتقادی به آن ندارند.»

«طلا» پناهگاه امن کشورها برای در امان ماندن از بحران دلار

مارک گویمن، تحلیلگر برجسته شرکت تله ترید بر این عقیده است که در شرایط کنونی جهانی، بانک های مرکزی بسیاری از کشورها طلا را به عنوان یک پناه گاه دیرینه امن می بینند که به آن ها امکان می دهد تا از آشفتگی های احتمالی در بازار اطمینان حاصل کنند.

به گفته گویمن طلا پس از همه در زمان بحران رشد قیمتی می کند و می تواند به عنوان یک حمایت اضافی برای پول ملی عمل نماید و اکنون بسیاری از کشورها در مخالفت با وابستگی به دلار، دارایی های دلاری خود را تبدیل به طلا می کنند.

تحلیلگران بر این عقیده اند که بسیاری از کشورها به دنبال این هستند که با طلا به اقتصاد خود ثبات بدهند و کشوری مثل ایران نیز مجبور به انجام پرداخت های خود به طلا شده است. همچنین ترکیه نیز از پرداخت های طلایی ایران بهره مند شد و توانست لیر خود را به ثبات برساند.

منبع: مقاومتی‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.