کد مطلب: ۸۰۳۳۶۵

معادل یک فاز پارس جنوبی به ظرفیت گاز غنی کشور افزوده شد

معادل یک فاز پارس جنوبی به ظرفیت گاز غنی کشور افزوده شد

جواد اوجی، وزیر نفت، از بهره‌برداری ۱۵ میلیارد دلار پروژه صنایع نفت و گاز در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جواد اوجی، وزیر نفت، امروز‌ در آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های صنعت نفت درباره بهره‌برداری از طرح پالایش گاز هویزه خلیج فارس که به منظور جمع‌آوری گازهای همراه نفت میادین مشترک احداث شده است، اظهار کرد: هم‌اکنون نزدیک به 400 هزار بشکه نفت از میدان‌های مشترک آزادگان، یادآوران، یاران و دیگر میدان‌ها برداشت می‌شود اما متأسفانه گازهای غنی همراه نفت این میدان‌ها با ارسال به مشعل‌ها سوزانده می‌شد.

وی افزود: خوشبختانه امروز با بهره‌برداری از پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس، گازهای همراه نفت ترش و سمی که محیط زیست خوزستان را تحت تأثیر قرار می‌داد فرآورش و پس از شیرین‌سازی، ترکیبات سبک؛ گاز شیرین تولیدی به خط سراسری تزریق می‌شود که کمک بزرگی به ناترازی گاز خواهد بود.

وزیر نفت با بیان اینکه ظرفیت فاز نخست پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس روزانه 250 میلیون فوت مکعب است، ادامه داد: آقای علی‌عسکری، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس قول داده‌اند فاز دوم این پالایشگاه تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد که مجموع ظرفیت آن به روزانه 500 میلیون فوت مکعب با سرمایه‌گذاری 1.4 میلیارد دلار می‌رسد و گازهای همراه نفت میدان‌های مشترک که سرمایه کشور است به ارزش افزوده تبدیل خواهد شد.

افتتاح کارخانه گاز در ایلام تا پایان سال

به گفته اوجی، ترکیبات سنگین تولیدی پالایشگاه هویزه خلیج فارس با خط لوله 16 اینچ به طول 186 کیلومتر به پتروشیمی بندرامام ارسال و خوراک این مجتمع هم تأمین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تا به امروز روزانه 190 میلیون مترمکعب گاز از سوی کارخانه‌های گاز و گازمایع (ان‌جی‌ال) جمع‌آوری می‌شود، تصریح کرد: قول می‌دهم تا پایان امسال کارخانه گاز و گاز مایع 3100 (ان‌جی‌ال 3100) در ایلام نیز آماده افتتاح شود.

وزیر نفت به تأکیدهای رئیس‌جمهوری بر توسعه میدان‌های مشترک، جمع‌آوری گازهای همراه و توسعه پتروپالایشگاه‌ها اظهار کرد: امروز پس از گذشته سه ماه از قرار اول ما از پالایشگاه پارس جنوبی، ارتقای پالایشگاه آبادان و امروز هم این پالایشگاه شیرین‌سازی گازهای همراه به بهره‌برداری رسیدند.

اوجی با تأکید بر اینکه 15 میلیارد دلار پروژه در سال 1402 در حوزه صنعت نفت و گاز افتتاح خواهد شد که 2.2 میلیارد دلار از برنامه‌ریزی انجام شده امروز به بهره‌برداری می‌رسند، گفت: این پروژه‌ها همسو با افزایش تولید که امسال هم سال «مهار تورم و رشد تولید» از سوی مقام معظم رهبری نامیده شده است، اجرا شده‌اند به طوری‌که 250 میلیون فوت مکعب گاز غنی در پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس فرآورش می‌شود و 45 هزار بشکه نفت نیز با حفاری 40 حلقه چاه در میدان آزادگان به ظرفیت تولید نفت افزوده‌ می‌شود. هم‌اکنون رقم تولید به روزانه 3 میلیون و 100 هزار بشکه رسیده است.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.