کد مطلب: ۴۳۶۶۲۱

۵ عامل اصلی افت ۶ درصدی شاخص بورس / بازار سهام امروز مثبت می‌شود؟

5 عامل اصلی افت 6 درصدی شاخص بورس / بازار سهام امروز مثبت می‌شود؟

بازار سهام در سه روز کاری هفته جاری در مجموع بیش از شش درصد افت داشته است. آیا این روند بعد از تصمیم‌گیری شب گذشته تغییر خواهد کرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار سهام در سه روز کاری هفته جاری در مجموع بیش از شش درصد افت داشته است. آیا این روند بعد از تصمیم‌گیری شب گذشته تغییر خواهد کرد؟

شب گذشته دامن نوسان بورس تعیین شد و وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بر اساس تصمیمی که در جلسه شورای عالی بورس گرفته شد، دامنه نوسان بورس پنج درصد باقی خواهد ماند.

این اتفاق خوشبینی خیلی از سهامداران را به همراه داشت که روند نزولی شاخص بورس در هفته جاری به اتمام می‌رسد. اما چه عواملی موجب ریزش شاخص بورس در هفته جاری شده است؟

در این مورد دنیای اقتصاد تحلیل کرده است: به‌نظر می‌رسد الگوی افت قیمت‌ها طی سه روز کاری گذشته تا حدی متفاوت از هفته‌های قبل و موج‌های نزولی دو ماه اخیر است. در افت‌های قبلی، قدرت تقاضا به حدی بود که به موج عرضه‌ها مجال خودنمایی نمی‌داد و از همان آغاز معاملات که فروش‌ها به انگیزه شناسایی سود یا هر عامل دیگری شدت می‌گرفت، خریداران وارد کارزار معاملات می‌شدند و بنابراین، عقب‌نشینی قیمت‌ها طولی نمی‌کشید و شدت چندانی هم نداشت. در واقع، شاخص‌های بورس از نیمه دی‌ماه، یعنی پس از تنش‌های ایران و آمریکا در عراق، در هیچ موج نزولی، سه افت متوالی نداشته‌اند و قیمت‌ها نیز تا به این حد عقب‌نشینی نکرده بودند. اما در این سه روز شاخص کل 3/ 6 درصد کاهش داشته که رقم قابل‌توجهی به‌حساب‌ می‌آید.

چند دلیل عمده را می‌توان برای آرایش جدید معامله‌گران در روزهای پایانی سال برشمرد. هفته گذشته پس از اقدام سازمان بورس درخصوص کاهش محدودیت دامنه نوسان و تعلیق آن توسط وزیر اقتصاد، جوی از نگرانی در فضای عمومی سهام غلبه یافت و در کنار مخاطرات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، فضا برای ذخیره سود پس از یک موج قدرتمند صعودی ایجاد شد. در این میان، شکست مذاکرات اوپک و آغاز دوئل بین غول‌های نفتی دنیا، یعنی روسیه و عربستان و در نتیجه، سقوط قیمت نفت، قیمت فلزات اساسی و تداوم ریزش شاخص‌ بورس‌های بین‌المللی، عاملی در جهت افزایش عرضه‌ها در بازار سهام شد.

دو عامل دیگر در سطح داخلی بازار هم به‌عنوان نیروهای مضاعف و مزید بر عرضه از سوی فعالان بورسی مطرح می‌شوند. چنان‌که می‌دانیم تنها پنج روز کاری دیگر تا پایان سال و شروع تعطیلات سال نو باقی مانده است. در این فرصت بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی به‌منظور تامین نقدینگی موردنیاز خود اقدام به عرضه سهام می‌کنند و به‌طور سنتی عامل فشار فروش در روزهای پایانی سال به‌شمار می‌رود. از سوی دیگر، مساله تسویه معاملات اعتبارات کارگزاری باعث شده موج‌های فروش‌ تا حدی قوی‌تر شود و تقاضای ضعیف توان مقابله با آن را نداشته باشد. مجموعه این شرایط الگوی نزولی اخیر را متفاوت‌ از دوره‌های قبل کرده است. ارزش معاملات برخلاف دوره‌های قبل در فضای فروش چندان افزایشی نداشت و فاصله زیادی از میانگین روزهای اخیر گرفته است. از طرفی، برخلاف افت‌های قبلی که با بهانه صورت می‌گرفت، این بار مجموعه‌ای از عوامل کاهشی باعث افت قیمت‌ها شدند. ضمن اینکه شدت افت اخیر درپی گذشت چند روز متوالی کاهش نیافت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.