خبر مهم:

کد مطلب: ۳۳۵۸۹۷

عامل اصلی افت ۶۰۳ واحدی امروز شاخص بورس

عامل اصلی افت 603 واحدی امروز شاخص بورس

امروز شاخص با افت 603 واحدی در کانال 159 هزار واحدی قرار گرفت، دلایل روند نزولی امروز بازار سرمایه چه بود و کدام نمادها لیدر بازار بودند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز سه‌شنبه (27 آذرماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 3167 میلیارد ریال رسید و شاخص با افت 603 واحدی در رقم 159146 واحد جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 4436 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش یک واحد در رقم 1808 واحد جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای غپاک، زمگسا، فلوله صفوف خرید تشکیل شد و در فرابورس نمادهای زکشت و مادیرا صف خرید بودند.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «وامید، وبصادر، فخوز، کگل، وتجارت» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «شپنا، شتران، شبندر، مبین، فارس» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «تاپیکو، وبصادر، وخاور، وغدیر، وبملت» بود و نمادهای «خساپا، وخارزم، خفنرح، خشرق، وتجارت» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

در جریان معاملات امروز بورس بیشترین حجم عرضه مربوط به نمادهای دسبحا، خاذین، خمحرکه، خرینگ، غسالم بود و نمادهای ونوین، سبجنو، ومعادن، کسرام، خزامیا بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داد.

علی‌رغم پیش‌بینی هفتگی بورس ، امروز شاخص کل بورس روند نزولی، اما با شدت کمتری نسبت به سه روز ابتدایی جریان معاملاتی بازار سرمایه در هفته جاری به خود گرفت و در همان کانال 159 هزار واحدی ماند.

در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه بیشترین حجم معاملات مربوط به نمادهای بانکی بود؛ به‌طوری که نمادهای وبملت، و بصادر و وخاور بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند و نمادهای وبصادر و وتجارت بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل داشتند.

امیرمسعود رزازان، معاون مالی بانک تجارت با اشاره به فرآیند در حال انجام تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت این بانک به بورس 24، گفته است: علی‌رغم اینکه املاک بانک تجارت در سایر استان‍‌ها به غیر از تهران، دارای پراکندگی بسیاری است، لیکن خوشبختانه با تلاش مدیران شعب استان‌ها عملیات ارزیابی تمامی املاک شهرستان‌ها با موفقیت به پایان رسیده و پیش‌بینی می‌شود کار ارزیابی املاک تهران نیز تا پایان ماه جاری به اتمام برسد. پس از اتمام عملیات تجدید ارزیابی دارایی‌ها، بلافاصله تهیه گزارش‌های لازم بر اساس نتایج حاصل از این ارزیابی‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت تا بر آن اساس تصمیمات مقتضی در خصوص افزایش سرمایه بانک تجارت و امکان خروج از شمولیت ماده 141 اتخاذ شود.

همچنین در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، رسیدن قیمت نفت جهانی به مرز 59 دلار، روی 2556 دلار و مس 6116 دلار، آلومینیوم 1940 دلار و سرب 1930 دلار باعث تشکیل صف‌های فروش برای نمادهای پالایشی و پتروشیمی شد.

این روزها حجم و ارزش پایین معاملات بازار بیانگر این موضوع است که ابهام سرمایه‌گذاران نسبت به آینده قیمت سهم‌های دلاری مبنی بر تداوم روند کاهشی نرخ دلار در بازار آزاد، ریزش قیمت‌ها در بازارهای جهانی و تاثیر تحریم‌ها بر میزان فروش شرکت‌های صادراتی باعث شده که پول‌های موجود در بازار در حال خریدوفروش باشد و نه‌تنها نقدینگی جدیدی به بازار تزریق نشده، بلکه منابع موجود هم از سهام خارج شده و به سمت اوراق و صندوق‌ها رفته است.

به گفته برخی کارشناسان بازار سرمایه، افزایش بازده مورد انتظار بازار، کاهش حجم تقاضا در بورس کالا به دلیل چشم‌انداز نرخ دلار، نرخ جهانی و رکود اقتصادی، امید به توافق چین و آمریکا، رکود داخلی و اثر بر شرکت‌های تولیدکننده داخلی، تحریم و تخفیف نقدی شرکت‌های صادراتی و تغییر قراردادهای فروش از FOB به CFR از دلایل ریزش این‌روزهای بازار و رسیدن به کانال 159 هزار واحدی است.

البته بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران تکنیکال بازار سرمایه معتقدند که در ریزش‌های اخیر نسبت پی بر ای بسیاری از سهم‌ها افت کرده است و هم‌اکنون پی بر ای بازار به محدوده 6 واحد رسیده که محدوده کف تاریخی است، به همین جهت احتمال ریزش بازار از این محدوده وجود ندارد و شاخص از کانال 159 هزار واحد خواهد برگشت، اما روند بازار تا زمانی كه شاخص کل بورس بالای ١٧٤ هزار واحد نباشد در محدوده ١٥٩ تا ١٧٤ هزار واحد خواهد بود.

محمدباقر خادمی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: نقدینگی بسیار کم بازار همراه با ترس است که این نقدینگی به محض کوچک‌ترین سیگنال و خبر منفی بازار، نزولی می‌شود.

همچنین هادی نصیری، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: هم‌اکنون بازار، شرکت‌های بورسی را ماهانه بررسی می‌کند و در حال حاضر هم در انتظار گزارش‌های عملکرد آذرماه و 9ماهه شرکت‌ها است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: شنیده‌ها حاکی از آن است که در میان مدت احتمال ریزش قیمت‌ها کامودیتی‌ها است که این خبر تاثیر منفی بر بازار دارد و دولت هم اجازه نمی‌دهد که این شرکت‌ها دلار را بالاتر از نرخ نیما در نظر گیرند. چنانچه قیمت دلار در سامانه نیما به قیمت دلار در بازار آزاد برسد، شاید وضعیت فروش این شرکت‌ها مناسب‌تر شود. هم اکنون شرایط بازار نابسامان و کاملا بلاتکلیف است و کمبود نقدینگی را هم باید به آن اضافه کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کاش شاخص کیفیت زندگی در ایران هم توی بورس بود،[…]