کد مطلب: ۵۴۲۹۵۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وضعیت مالی بانک‌های بورسی غیرشفاف است؟/ پیش‌بینی آینده سهام بانک‌ها

وضعیت مالی بانک‌های بورسی غیرشفاف است؟/ پیش‌بینی آینده سهام بانک‌ها

در چند هفته اخیر ماجرای تسعیر ارز در بانک ملت و سپس بسته شدن نماد این بانک حساسیت‌ها را نسبت به شفافیت وضعیت مالی بانک‌های بورسی افزایش داده است. به خصوص اینکه با گذشت دوماه از پایان سال مالی همچنان بانک‌ها صورت‌های مالی ۱۲ ماهه منتهی به اسفندماه خود را در سامانه کدال منتشر نکرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در چند هفته اخیر ماجرای تسعیر ارز در بانک ملت و سپس بسته شدن نماد این بانک حساسیت‌ها را نسبت به شفافیت وضعیت مالی بانک‌های بورسی افزایش داده است.

به خصوص اینکه با گذشت دوماه از پایان سال مالی همچنان بانک‌ها صورت‌های مالی ۱۲ ماهه منتهی به اسفندماه خود را در سامانه کدال منتشر نکرده‌اند.

هر چند بر اساس قوانین ناشر بورسی، شرکت اصلی و گروه‌های تلفیقی تا حداکثر چهار ماه پس از پایان سال مالی زمان دارند که صورت‌های مالی حسابرسی شده خود را ارائه کنند، با این حال پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه از لزوم بازنگیری کلی در قوانین برای بهبود شفافیت می‌گوید.

این کارشناس با اشاره به حواشی بانک ملت در پرداخت مالیات و حق سهامدارانش، عنوان می‌کند: بیشترین مسئله درباره بانک‌ها وسهامشان موضوع عدم شفافیت است. در حال حاضر ما نمی‌توانیم به طور شفاف بفهمیم چه اتفاقاتی رخ می‌دهد نمونه آن هم همین ماجرای بانک ملت بود که عدم شفافیتش تا جایی پیش رفت که سازمان بورس مجاب شد برخی سهام‌های بانکی را ببندد.

او تاکید می‌کند که برای شروع بانک‌ها نیاز دارند به صورت شفاف و کامل توضیح دهند که تغییر نرخ تسعیر را چطور اعمال کرده‌اند.

الیاس کردی ادامه می‌دهد: وظیفه اصلی ایجاد شفافیت در وضعیت بانک‌ها به عهده سازمان بورس است. سهامداران وقتی سهمی را می‌خرند، حتی اگر چشم‌بسته هم این سهم را خریده باشند، باید خیالشان از بابت صحت اطلاعات راحت باشد. یعنی نه تنها باید تمام اطلاعات به روز را داشته باشد، که البته الان ندارند! بلکه باید درباره صحت آن هم مطمئن باشند.

او با بیان این که لازم است یک بازنگری کلی در قوانین و مقررات داشته باشیم، می‌افزاید: قوانین شفافیت ساز درحال حاضر فقط سهامدار را با بسته شدن نماد تنبیه می‌کند درحالی که لازم است قاطعانه‌تر و کلی‌تر با این موضوع برخورد شود. چرا که شاه‌بیت بازار سرمایه شفافیت است و تا وقتی شفافیت نباشد و قوانینی هم نداشته باشیم که بخش‌ها را ملزم به شفافیت کند وضعیت همین است.

آینده سهم‌های بانکی‌

یکی از نکاتی که اخیرا کارشناسان بانکی به آن اشاره می‌کنند تغییر احتمالی در صورت‌های مالی بانک‌ها در اثر تغییر وضعیت بازارهای موازی است. به باور برخی سال گذشته بانک‌ها با حضور در بازارهای مالی از جمله بازار سرمایه سود خوبی کسب کردند اما امسال احتمالا این اتفاق نیفتد و بانک‌ها موفق به سوددهی چشمگیری نشوند. اما در این صورت چه اتفاقی برای سهام بانکی‌ها می‌افتد؟

الیاس کردی در پاسخ می‌گوید: شرایط سهام بانکی‌ها را در شرایط فعلی نمی‌توانیم با نظر به صورت‌های مالی آنان بسنجیم، چون همین حالا هم برخی صنایع برخلاف این که اوضاع خوبی در صورت‌مالی و سودسازی داشته‌اند اما شرایط خوبی در بازار ندارند، چرا که جو کلی بازار خوب نیست و تا زمانی که جو کلی بازار خوب نباشد توجهی هم به صورت‌های مالی بانکی‌ها یا بیمه‌ای‌ها هم نمی‌کند.

او می‌افزاید: تا بی‌اعتمادی به بازار وجود داشته باشد و حرکت در بازار مثل الان شبیه رانندگی در مه باشد، تا ندانیم چه زمانی قوانین تغییر می‌کنند؟ و تا میزان تاثیرگذاری برخی متغیرهای سیاسی مثل انتخابات را ندانیم یا ندانیم دولت آینده چه قرار است با بورس بکند؟ تا ندانیم برنامه اقتصادی کاندیداها چیست و سکاندار وزارت اقتصاد آن‌ها چه کسی قرار است باشد؟یا اینکه چه سیاستی قرار است در بازار سرمایه حاکم باشد؟ وضعیت آنقدر نامعلوم است که نمی‌توان با توجه به صورت‌های مالی بانک‌ها درباره آیندشان پیش‌بینی کرد.

برای مطالعه بیشتر گزارش پیش‌بینی آینده سهم‌های بانکی را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد

    کدامیک از شرکتهای بورسی وضعیت مالی شان شفاف هست که بانکها شفاف باشند…متاسفانه باید اعتراف کرد همه شرکتهای بورسی به فریبکاری و ریاکاری مثل سیاستمداران معاصر روی آورده اند….

  • ناشناس

    مردم پارسال با تبلیغات دولت وارد بورس شدند وتمام سرمایه خودرا از دست دادند الان دولت باید خسارت مردم که براثر بیکاری کرونا به بورس آمدند تا با سود سرمایه امرار معاش کنند بپردازد واعتماد آنها را جلب کند

  • ناشناس

    هر دم از این باغ بری میرسد

  • جهانروحی

    والله بدبخت شدیم چرا جیب مردم زدید الان پول مردم رو برگردانید بخدا با بدبختی این پولها بدست اومده که راحت رفت به بدهی دولت تورو امام رضا قسم پول تزری کنید تا شاخص تا ۲م بره و مردم بیان بیرون ۵ ماهه صف فروش قفله و حقوقی ها نامردی میکنن

  • ناشناس

    بورس فعلا شده محلی برای تاراج سرمایه های مردم با حمایت همه جانبه دولت و مسولین بورس توسط حقوقی ها بدبخت سهامداران که از دولتی می خواهند حمایتشان کند که خودش باعث این شرایط است برای اعتماد به بازار سرمایه فقط حقوقی ها باید رفتارشان را درست کنند و مسولین به وظیفه ی خود که صیانت از سرمایه ی مردم است عمل کنند اگر جلوی بعضی از کارها گرفته شود بازار درست می شود مردم با دیدن اعمال حقوقی ها کلا از بورس روز به روز فراریتر می شوند