کد مطلب: ۵۴۱۱۷۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی آینده سهم‌های بانکی/ سهام بانک‌ها را نگه داریم؟

پیش‌بینی آینده سهم‌های بانکی/ سهام بانک‌ها را نگه داریم؟

به نظر می‌رسد امسال بر خلاف سال گذشته وضعیت بازارهای موازی نتوانسته تاثیری روی حجم و ترکیب سپرده‌های بانکی بگذارد با این حال درباره اینکه وضعیت مالی بانک‌ها و سهامدارانش به کدام سمت و سو می‌رود همچنان اختلاف نظر وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سال گذشته در همین روزها تب بورس به قدری فراگیر بود که صف‌های به هم فشرده دریافت کد بورسی بارها خبرساز شد و اقبال از بانکی‌ها روی برگرداند.

امسال اما با سقوط شاخص کل در بازار سرمایه درست زمانی که امیدها برای سپرده‌گذاری در بانک تقویت شده بود، تب‌وتاب بازار ارزهای دیجیتال داغ شد.

در این میان ظاهرا دوباره بانک‌ها گزینه آخر سرمایه‌گذاری بسیاری از افراد شده‌اند اما آیا واقعا رونق یا ریزش در بازار رمزارزها تاثیری در شانس بانک‌ها برای جلب سرمایه‌های مردم دارد؟

پاسخ کامران ندری، کارشناس اموربانکی به این سوال منفی است. او در پاسخ تجارت‌نیوز می‌گوید: سال گذشته با تشویق حاکمیت برای حضور مردم در بورس هم میزان سپرده‌ها تغییری نداشت بلکه ترکیب سپرده‌ها تغییر کرد چون مردم سعی داشتند پولشان را از سپرده‌های طولانی مدت به حساب‌های سپرده کوتاه مدت تبدیل کنند تا نقدپذیری بیشتری داشته باشد. همین موضوع هم موجب افزایش رشد نقطه به نقطه پول پرقدرت تا ۸۰ درصد شد و تورم به دنبال آورد اما امسال آمارها نشان می‌دهد نه میزان سپرده‌ها و نه ترکیب آن تغییر خاصی نداشته است و خوشبختانه سرعت گردش پول پایین آمده است.

نکته دیگری که ندری به آن اشاره می‌کند تغییر احتمالی در صورت‌های مالی بانک‌ها در اثر تغییر وضعیت بازارهای موازی است. به باور او سال گذشته بانک‌ها با حضور در بازارهای مالی از جمله بازار سرمایه سود خوبی کسب کردند اما امسال احتمالا این اتفاق نیفتند و بانک‌ها موفق به سوددهی نشوند.

چشم‌انداز آینده نمادهای بانکی‌ مثبت است یا منفی؟

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه، در این نکته که تغییری در وضعیت سپرده‌ها ایجاد نشده با ندری موافق است اما برخلاف او پیش‌بینی می‌کند که امسال هم بانک‌ها بتوانند سود خوبی کسب کنند.

این کارشناس درباره رفتار مردم در سرمایه‌گذاری در بانک‌ها عنوان می‌کند: درظاهر به نظر می‌رسد سپرده‌ها کاهش یافته اما آمار ماهانه بانک‌ها کاهش یا حتی تغییر خاصی در سپرده‌ها نشان نمی‌دهد و اصولا سپرده‌ها خیلی به بازارهای جانبی ارتباطی ندارد یعنی این تصور که مردم پولشان را از بانک خارج کرده و به بورس، رمز ارز و مسکن و… می‌برند، چندان منطبق با واقعیت نیست و تاثیری در مانده سپرده بانک‌ها ندارد.

او ادامه می‌دهد: با این که سود سپرده بانکی پایین است اما ورودی سپرده به بانک‌‌ها همچنان خوب است و بانک‌ها دو نوع جذب سپرده دارند یکی مستقیم و از طریق شعب و دیگری غیرمستقیم و از طریق صندوق‌هایی که درآمد ثابت هستند و در حال حاضر هر دوی این منابع ورودی خوبی دارند و روند کاهشی نداشتند.

خبری‌زاد درباره آینده سهام بانکی‌ها نیز این‌طور پیش‌بینی می‌کند: در آینده در اوضاع نمادهای بانکی دو عامل موثر است؛ اولی برجام که اگر به نتیجه برسد برای بانک‌ها بسیار خوب است چون راه مراودات بین‌المللی‌شان باز می‌شود و شرکت‌های داخلی هم از طریق این بانک‌ها معامله می‌کنند و این عامل هم از نظر عملیاتی و هم روانی روی سهام بانک‌ها اثر دارد.

بر اساس گفته‌های او دومین عامل عملیات داخلی بانک‌هاست که در این باره نیز توضیح می‌دهد: جراحی ترازنامه بانک‌ها که از سال ۹۲ آغاز شده حالا به نتیجه رسیده و صورت‌های مالی آن‌ها تقریبا بهینه شده است و می‌توان گفت روند سودسازی آن‌ها نسبت به سال‌های پیش بیشتر شده است. پس مطمئنا امسال هم صورت مالی بانک‌ها نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد و این خبر خوبی برای سهامداران آنهاست.

ضمنا آنطور که خبری‌‌زاد می‌گوید افزایش نرخ تسعیر در روزهای اخیر هم تاثیر عملیاتی و روانی خوبی روی نمادهای بانکی داشته که بازهم نشانه خوبی است. او تاکید می‌کند: حتی درحال حاضر هم که بورس وضعیت مطلوبی ندارد، می‌توان در صنعت بانکداری نمادهای کم ریسک برای سرمایه‌گذاری پیدا کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    وپارس صف خرید شده و عالی برای سرمایه گذاری

    • ناشناس

      واعتبار هم عالیه

  • ناشناس

    دیگه تیتر نمیزنی فردا بازار چی میشه
    شما هم خسته شدی تجارت نیوز
    یا بهت دستور دادن فعلا منفی بافی نکنی؟!

  • ناشناس

    سهمهای بانکی دیگه شورشو دراوردند، فقط باید در بهترین فرصت خروج زد

  • ناشناس

    سلام آقا ویا خانم کاربر محترم و مسلمان چرا بنده پالایش را با ۳/۵منفی درخواست کردم شما با منفی ۰/۷ارائه کردید انصاف ندارید چرا دین خود را برای دیگران می فروشید قسم میخورم

  • یک بدبخت زیبا شناس

    زیبا
    زیباتر بنویس

  • ناشناس

    سهم بانکی به ترتیب وپاسار وبملت وخاور
    بقیه بدرد نمیخوره

  • ناشناس

    کل مطلب این کارشناس اینه که ارزدیجیتال بخریم مثل خودشون

  • ناشناس

    اگه کارشناسی شما واسه ما سهامداران پولی بود اصلا کارشناسی نمی‌کردید. چون مجانیه ومالیات نداره دم بساعت حرف میزنید

  • ناشناس

    بانک صادرات با هم دستی دولت درسهم و سپهر بزرگترین ظلم و کلاه برداری رااز مردم مظلوم وضعیف جامعه کرد