کد مطلب: ۴۶۴۰۶۴

تجارت نیوز بررسی می‌کند:

عرضه اولیه «آبادا» بخریم یا نخریم؟

عرضه اولیه «آبادا» بخریم یا نخریم؟

عرضه اولیه «آبادا» در حالی فردا انجام می‌شود که این شرکت در سه ماه نخست سال ۹۹ بیش از ۵۰۷ میلیارد ریال درآمد داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فردا در اولین روز مرداد ماه قرار است شرکت تولید نیروی برق آبادان ۳۰۰ میلیون سهم خود (معادل ۱۲ درصد از کل سهام شرکت) را با نماد «آبادا» از طریق عرضه‌اولیه به بورس وارد کند که از این میان ۲۵۰ میلیون سهم به عموم عرضه می‌شود.

شرکت تولید نیروی برق آبادان که فعالیت رسمی خود را مهرماه ۱۳۸۷ در زمینه تولید نیروی برق آغاز کرده یکبار پیش از این در سال ۱۳۹۰ وارد فرابورس شده بود اما به دلیل عدم رعایت مقررات و آیین‌نامه‌های مربوطه از فهرست شرکت‌های فرابورس حذف شده بود. همچنین ۷۵ درصد از سهام این شرکت متعلق به شرکت مهندسی ری‌نیرو و ۲۵ درصد آن در اختیار شرکت گروه اقتصادی مفید است.

abada 1

از سوی دیگر عملکرد مالی این شرکت در سال ۹۹ نشان می‌دهد که آبادا در خرداد ماه امسال ۲۵۳ میلیارد ریال درآمد داشته که نسبت به اردیبهشت ماه ۵۲ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته بدون تغییر بوده است.
بر اساس اطلاعات موجود در صورت مالی این شرکت که اخیرا افزایش سرمایه خود از ۴۰۰ میلیارد ریال را به ۲۵۰۰ میلیارد ریال به ثبت رسانده، آبادا در سال مالی ۹۸ بیش از یک هزار ۸۳۵ میلیارد ریال درآمد داشته که از این میزان ۵۸۱ میلیارد و ۷۷۲ میلیون ریال سود خالص محقق کرده است که معادل سود خالص ۱۴۵۴ ریالی برای هر سهم بوده است.
این در حالی است که میزان سود خالص این شرکت نسبت به سال گذشته افتی ۲۸ درصدی داشته است. با این حال میزان سود هر سهم آبادا در مقایسه با سال ۱۳۹۵ افتی ۶۵ درصدی را به ثبت رسانده است.

abada 2
در حالیکه میزان سود نقدی تقسیم شده این شرکت در هر سال تقریبا ۹۰ درصد سود محقق شده بوده است اما با توجه به افزایش سرمایه اخیر این شرکت، آبادا در سال ۹۹ تنها ۱۰ درصد از سود محقق شده خود را میان سهامداران تقسیم خواهد کرد. البته بر اساس پیش‌بینی‌ها قرار است این شرکت در سال‌های آتی نیز ۹۰ درصد سود هر سهم خود را تقسیم کند. بر اساس پیش‌بینی‌ها این شرکت برآورد کرده است که در سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۷۸ و ۳۳۳ ریال سود به ازای هر سهم شناسایی کند.

abada 3
بررسی عملکرد مالی آبادا نشان می‌دهد، حاشیه سود عملیاتی این شرکت در سال ۹۸ ۳۰ درصد بود که نسبت به سال مالی قبل افتی ۱۴ واحدی را نشان می‌دهد. مقایسه عملکرد این شرکت با بمپنا، بزاگرس و بجهرم نشان می‌دهد این شرکت در سال مالی ۹۸ در مقایسه با بجهرم اگر چه از نظر حاشیه سود عملیاتی عملکرد بهتری داشته ولی نسبت به رمپنا و بزاگرس عملکرد ضعیفتری از خود نشان داده است.

عرضه اولیه «آبادا» در حالی فردا از ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه تا ۱۲ صبح انجام می‌شود که در این عرضه هر کد بورسی می‌تواند حداکثر ۲۰۰ سهم در بازه قیمتی ۱۴۷۰ تا ۱۵۵۰ تومانی سفارش دهد که معادل ۳۱۰ هزار تومان خواهد بود. البته با توجه به میزان مشارکت در عرضه اولیه قبلی، پیش‌بینی می‌شود به هر نفر حداکثر ۵۴ سهم تخصیص داده شود که ۸۵ هزار تومان نقدینگی نیاز خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • پیمان

    کارگزاری مفید نه خریدی انجام داد برام نه پولما برگردوند، این دیگه خیلی شاهکاره

  • میترا

    منم اول وقت ثبت سفارش کردم،ولی مفید چیزی برام نخریده،فقط پولمو بلوکه کرده

  • ناشناس

    بابا خرید رو انجام ندادی. چرا پولمونو گرو نگهداشتی . ای مفید. ای نامفید. ای ناکارامد. تا گفتن کار مزدا ۲۰ درصد کم میشه. این نامفید. عرضه اولیه رو که نخرید.کلا هنگ کرد. خدا اخرشو بخیر کنه. چقدر دیگه بهمون ضرر بزنه الله و اعلم

  • BRFX1

    واقعا باید گفت کیفم بغلتون یا یه چیزی تو همین مایه ها

    • ناشناس

      واقعانمیدانم چرا هر وقت خواستم سهام بخرم حتی ثبت سفارش هم میشه ولی بعدازظهر پولام برمیگرده وبرام سهام خریداری نمیشه چرا نمیدانم لطفا راهنمایی کنید

  • محمد

    عرضه 20تومنی اگه 100درصد هم بده میشه 40تومن یا بخرید اضافه کنید یا هم به نظرم بفروشید بهتره 10روز میکشه فقط سر به سر بشه

  • محسن

    مفید حدود ۸۰ تومن از دارایی کل کم کرده برا شما هم همینطوره

    • ناشناس

      خب ایزی تریدر رو نصب کن کدتو برن وقتی وارد شدی اونجا هم میتونی بورس بخری هم یجای ایزی تریدر هس ک عرضه هارو اگ خودت فعال کنی به خودکار میخره

  • دوست خوبم

    مفید بی عرضه .کلی پول ریختم به حساب شتران ثبت سفارش دادم .بعدازظهر ساعت ۴:۳۰ دیدم خرید نکرده. همکارم با کارگزار دیگه ثبت کرده بود خریدهم کرد.به من می‌خندید. مفید سیرشده .

  • مهدی

    مسعود یک روز قبل تو سفارشات اف لاین سعارش خودت رو بگذار البته اگه ففط میخای قطعی بخری و دنبال این موضوع نیستی که تو زمان مشخص شروع بورس و اتمامش قیمت های مختلفی هر شخص با توجه به تحلیلهاش میزنه ولی شما برای شروع همون رقم میانگین رو بزن اگر میگه ۱۴۷۰ تا۱۵۵۰ مثلا بزن ۱۵۰۰ قطعا بهت میرسه بیشتریها دنبال زیر قیمت خریدنن ولی فعلا عرضه اولی ها رو بخر نترس

  • ناشناس

    lمن 500000هزارتومان بابت عرضه اولیه آباداواریز کردم فقط 425000تومان را برداشت کردم از بقیه پولم خبری نیست و نمایان نیست

  • سام

    کار گذاری مفید خدا لعنتت کنه بیشرف نمیتونی در کار گذاری تو ببند من درست در طول یک هفته با خرید نکردن و فروش نکردن به موقع سهامم تا الان ۱۸ میلیون ضرر دادم درست تمام خرید فروشها رو با ۲ ساعت تاخیر انجام میده یا اصلا انجام نمیده