کد مطلب: ۶۴۹۱۳۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

عرضه اولیه استارتاپ‌های تاکسی اینترنتی مانند تپسی در سطح جهان موفق بوده‌اند؟

عرضه اولیه استارتاپ‌های تاکسی اینترنتی مانند تپسی در سطح جهان موفق بوده‌اند؟

این روزها که صحبت عرضه اولیه آسیاتک و تپسی به عنوان استارتاپ‌های ایرانی در بازار سهام بالا گرفته است در این گزارش نگاهی به شرایط عرضه اولیه استارتاپ‌ها و استارتاپ‌های مشابه در سطح جهان می‌اندازیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عرضه اولیه آسیاتک و تپسی بحث این روزهای بازار سهام ایران است. در ایران تپسی اولین استارتاپ تاکسی اینترنتی است که که عرضه اولیه عمومی می‌شود. آسیاتک نیز در زمینه ارائه خدمات اینترنت اولین استارتاپی است که عرضه اولیه آن امروز ساعت ۱۰ تا ۱۲:۳۰ ثبت سفارش شد. عرضه اولسه تپسی نیز تا آخر اردیبهشت از طریق فرابورس ارائه می‌شود.

عرضه‌های اولیه سرمایه مورد نیاز برای رشد یک استارتاپ را فراهم می‌کنند. علاوه بر آن ممکن است قیمت سهام یک استارتاپ در فاصله زمانی عرضه اولیه و عرضه ثانویه بازار افزایش پیدا کند. اما یک استارتاپ در چه مرحله‌ای می‌تواند عرضه اولیه داشته باشد؟

اول از همه یک استارتاپ باید استراتژی قوی برای این کار داشته باشد. برای مثال نداشتن اعتماد کافی از سمت مشتری و عدم وجود مشتریان ثابت و وفادار و نبود تیمی که بتوانند نقل و انتقالات لازم را برای تبدیل شرکت از حالت خصوصی به حالت عمومی انجام دهند از اشتباهات استارتاپ‌هایی است که در عرضه اولیه خود شکست می‌خورند.

در واقع ۷۵ درصد از استارتاپ‌ها هیچ گاه به مرحله عرضه اولیه نمی‌رسند. برخی از آنها هم از ابتدا به قصد فروش در عرضه اولیه ایجاد می‌شوند. فیس‌بوک یکی از این استارتاپ‌ها بود که مارک زاکربرگ موفقیت زیادی در این زمینه کسب کرد.

عرضه اولیه تاکسی‌های اینترنتی در جهان

تاکسی‌های اینترنتی در سطح جهان مانند لیفت و اوبر نیز در سال‌های قبل عرضه اولیه داشته‌اند. در اولین روزی که عرضه اولیه لیفت ارائه شد سهام آن ۸٫۷ درصد رشد کرد. ارزش بازار این شرکت در سال ۲۰۱۹ که عرضه اولیه آن رائه شد به ۲۶٫۴ میلیارد دلار رسید که آن را یکی از باارزش‌ترین شرکت‌های آمریکایی کرد.

استارتاپ‌هایی در زمینه تحویل غذا، دوچرخه‌های برقی و وسائل نقلیه خودران از استارتاپ‌های محبوب در کشورهای دیگر هستند. اوبر نیز به عنوان معروف‌ترین تاکسی اینترنتی جهان در عرضه اولیه خود در سال ۲۰۱۹ حدود ۸٫۱ میلیارد دلار سرمایه جذب کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.