کد مطلب: ۷۳۱۱۷۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

عرضه ادامه‌ دار خودرو در بورس کالا/ امروز کدام خودرو عرضه می‌‌ شود؟

عرضه ادامه‌ دار خودرو در بورس کالا/ امروز کدام خودرو عرضه می‌‌ شود؟

در ادامه عرضه‌ خودرو در بورس کالا قرار است امروز دو خودروی 207 و تارا روی تابلوی معاملات برود. آیا خرید این خودروها به صرفه است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، میانه تیرماه امسال بود که شورای‌ عالی بورس با هماهنگی وزارت صمت عرضه خودرو در بورس کالا را تصویب کرد. پس از آن، عرضه خودروهای مختلف از جمله وانت و کامیون در بازار سرمایه آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

خودروهای شاهین، وانت کارا، دیگنیتی و فیدلیتی، لاماری و… تا به امروز در بورس کالا عرضه شدند و قرار است همچنان این عرضه‌ها ادامه داشته باشد.

عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند رانت بازار خودرو را کاهش دهد. از سوی دیگر کارخانجات و خریداران نیز می‌توانند سود بیشتری ببرند چرا که محصول را به قیمت معامله می‌کنند.

اگر نگاهی به سازوکار عرضه خودرو در بازار آزاد داشته باشیم متوجه خواهیم شد که قیمت‌گذاری دستوری و انحصار خودروها سبب شده سیل تقاضا برای خرید این محصول تولیدی به وجود آید و از سوی دیگر نیز دو شرکت خودروساز با برگزاری قرعه‌کشی مانع از شفافیت این صنعت شوند.

مهمترین مزیت این عرضه‌ها را می‌توان شفافیت بازار خودرو و رونق بورس دانست. بر اساس عرضه‌ها قرار است امروز 1100 دستگاه تارا دستی و اتوماتیک و پژو 207 روی تابلوی معاملات بورس کالا برود. از این میزان ۵۰۰ دستگاه تارا و ۶۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ است.

براساس اطلاعیه، عرضه ۲۵۰ دستگاه تارا دستی شامل ۱۰۰ دستگاه تارا دستی نقره ای تیتانیوم، ۱۰۰ دستگاه تارا دستی مشکی آبنوس و ۵۰ دستگاه تارا دستی سبز کله غازی است. همچنین عرضه ۲۵۰ دستگاه تارا اتوماتیک شامل ۱۰۰ دستگاه تارا اتوماتیک نقره ای تیتانیوم، ۱۰۰ دستگاه تارا اتوماتیک مشکی آبنوس و ۵۰ دستگاه تارا اتوماتیک سبز کله غازی است.

این خودروساز، تارا دستی نقره‌ای تیتانیوم و سبز کله غازی را ۲۶۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، تارا دستی مشکی آبنوس را ۲۵۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، تارا اتوماتیک نقره‌ای تیتانیوم و سبز کله غازی را ۳۷۹ میلیون تومان و تارا اتوماتیک مشکی آبنوس را ۳۶۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عرضه خواهد کرد.

تارا در بورس

عرضه 207 در بورس کالا

بر اساس اعلام ایران‌خودرو قرار است در این روز ۶۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک در بورس کالا عرضه شود. این عرضه شامل ۳۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک سفید، ۲۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه‌ای مشکی آبنوس، ۵۰ دستگاه پژو ۲۰۷ سقف شیشه‌ای نقره‌ای تیتانیوم و ۵۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه‌ای سبز کله غازی می‌شود. قیمت پایه برای پژوه ۲۰۷ سقف شیشه‌ای ۲۸۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و برای اتوماتیک سفید ۲۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

زمان تحویل خودروها

این خودروها ۶ اسفند به مشتریان تحویل داده می‌شود و پیش‌پرداخت در نظر گرفته شده برای آنها ۱۰۰ درصد است. یعنی خریداران باید کل مبلغ را پرداخت کنند.

در مشخصات عرضه تارا دستی و پژو ۲۰۷ اتوماتیک آمده است: هر کد ملی (خریداران حقیقی) مجاز به ثبت سفارش بر روی یکی از کدهای عرضه شده در تاریخ عرضه صرفا برای یک خودرو است. خریداران باید سن ۱۸ سال تمام را داشته و اشخاصی که درعرضه های قبلی موفق به خرید شدند امکان ثبت سفارش ندارند.

207 در بورس

خریداران جهت ادامه مراحل خرید باید همزمان با تسویه مبلغ معامله در بورس (حداکثر تا پایان مهلت مجاز تسویه در بورس) اقدام به ایجاد و تکمیل پروفایل شخصی خود کنند. در زمان مقرر که طی پیامک (تکمیل وجه هزینه های متعلقات قانونی) اطلاع رسانی می‌شود علاوه برانتخاب یکی از نمایندگی های مجاز، بیمه‌گر مورد نظرخود را در سایت انتخاب و نسبت به واریز وجه هزینه های جانبی اقدام کنند.

هزینه ها شامل بیمه و شماره‌گذاری و هزینه ثابت جمعا به مبلغ 4میلیون و 371 هزارتومان به علاوه ۱۳ درصد بابت مالیات و عوارض قانونی برای تارا دستی و ۱۲ درصد برای تارا اتوماتیک و پژو ۲۰۷ اتوماتیک که براساس مبلغ معامله محاسبه و توسط خریدار باید پرداخت شود. بدیهی است در صورت عدم واریز هزینه های فوق حداکثر تا ۵ روز تقویمی پس از ارسال پیامک (تکمیل وجه متعلقات قانونی) به نسبت زمان تاخیر خریدار در واریز وجوه تکمیلی زمان تحویل خودرو تغییر خواهد کرد و رعایت مفاداعلامی درفایل پیوست (شرایط عمومی عرضه ایران خودرو) الزامی است.

خبرهای بیشتر درباره بورس را اینجا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.