کد مطلب: ۷۴۹۹۱۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

عرضه سکه در بورس کالا چگونه قیمت‌ها را کاهشی می‌کند؟

عرضه سکه در بورس کالا چگونه قیمت‌ها را کاهشی می‌کند؟

اولین مرحله عرضه ربع سکه در بورس کالا روز گذشته به پایان رسید و قیمت این فلز ارزشمند امروز 500 هزار تومان پایین‌تر از قیمت بازار آزاد کشف شد. حالا باید دید این عرضه موجب کاهش بیشتر قیمت ربع سکه در آینده خواهد شد یا خیر؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته اولین مرحله عرضه ربع سکه در بورس کالا به پایان رسید و این سکه هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کشف قیمت شد.

قیمت ربع سکه عرضه شده در بورس ۵۰۰ هزار تومان از نرخ ربع سکه در بازار آزاد ارزان‌تر بود. طبق اعلام بانک مرکزی، حداقل میزان خرید برای هر فرد یک قطعه و حداکثر آن پنج قطعه است و در دیگر مراحل عرضه نیز همین مقررات حاکم خواهد بود.

ادامه عرضه به شرط تقاضا

مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در مورد میزان انتظار فروش سکه از سوی بانک مرکزی به تجارت‌نیوز گفت: انتظار آنچنانی برای فروش از سوی بانک مرکزی وجود نداشت بلکه این کار برای حذف حباب سکه و انتظارات تورمی ادامه خواهد یافت.

او در مورد عرضه سکه و نیم‌سکه نیز بیان کرد: «در اطلاعیه قبلی نیز اعلام شده است با توجه به حجم متقاضیان، عرضه انواع دیگر سکه ادامه پیدا می‌کند. این مورد متعاقبا در سایت بانک مرکزی اعلام می‌شود.»

چند سکه در بورس فروش رفت؟

دیروز در اولین مرحله عرضه گواهی سپرده ربع سکه رفاه در بورس کالا، ۷۴۴ کد حقیقی موفق به خرید ۲۸۰۰ سکه قطعه ربع سکه شدند؛ همچنین بانک مرکزی تعداد ربع‌ سکه‌های قابل عرضه را ۵۰۰ هزار قطعه اعلام کرده است.

هر فرد چند هزار تومان سود کرده است؟

حداکثر سقف خرید ربع سکه از بورس کالا پنج عدد بوده است. ربع سکه در بورس کالا هفت میلیون و 700 هزار تومان و در بورس کالا، هفت میلیون و 200 هزار تومان قیمت‌‌گذاری شده است. بنابراین هر فرد با خرید پنج سکه به طور کلی دو میلیون و 500 هزار تومان سود کرده است.

تخلیه حباب ربع سکه

علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی نیز در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز بیان کرد: برآورد من این است که از لحاظ فروش مخصوصا در مورد ربع سکه با تبلیغاتی که وجود داشته اشباع و مازاد فروش ایجاد شده است.

وی افزود: از آنجا که احتمالا میزان عرضه افزایش پیدا می‌کند ممکن است هم قیمت‌ها افت داشته و هم استقبال خرید پایین بیاید.

این کارشناس بازارهای مالی در مورد استقبال َآینده مردم از این عرضه و همچنین احتمال فروش سکه و نیم‌سکه گفت: امروز قسمت اول از این فروش بود و تقاضا طبیعتا به تعادل نرسیده است؛ اما اگر این روند ادامه یابد و استقبال افزایش پیدا کند احتمالا سکه‌های دیگر نیز به بورس راه پیدا می‌کنند.

طباطبایی همچنین درباره کنترل حباب سکه توضیح داد: اگر متناسب با چیزی که وعده داده شده میزان عرضه وجود داشته باشد و حتی افزایش یابد تا حدی حباب را کنترل می‌کند؛ همین حالا نیز حباب سکه تا حدودی تخلیه شده است. البته این روند، حباب را به صورت روزانه کاهش می‌دهد نه به صورت طولانی‌مدت.

افت کوتاه‌مدت قیمت ربع سکه

درصد حباب ربع سکه در هفته اخیر از ۴۹ درصد به حدود ۴۲ درصد رسید. یعنی هر فرد با خرید این فلز ارزشمند نیمی از مبلغ را آن را بابت حباب پرداخت می‌کرده است.

قیمت ربع سکه حالا پس از مدتی تقریبا طولانی از کانال هشت میلیون تومانی خارج شده و در حال نوسان در کانال هفت میلیون تومانی است. این فلز ارزشمند در هفته‌های گذشته تا 10 میلیون تومان هم پیشروی کرده بود.

البته کاهش قیمت و حباب سکه در طولانی‌مدت به متغیرهایی نظیر کاهش قیمت دلار، افت انتظارات تورمی در جامعه و کاهش درصد تورم بستگی دارد. بر این اساس به نظر می‌آید افزایش میزان عرضه مرهمی کوتاه‌مدت برای این مشکل باشد.

آخرین اخبار بازار طلا و سکه را در صفحه اخبار ارز و طلا تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • وحید

    خرید ربع سکه از بورس ۱۵۰ هزار تومان مالیات داره یعنی قیمت بورس شده ۷۳۵۰. قیمت تو بازار آزاد دیروز ۷۶۰۰ بود برا فروش و ۷۳۰۰ برا خرید. ربع سکه های بورسی بدون وکیوم هستن که صد تومن ارزونتر میخرن. یعنی کسی که تو بورس دیروز خرید کرده حداقل ۲۵۰ تومن ضرر کرده.

    • علی

      مالیات ارزش افزوده 9 درصد است، لذا 9 درصد 7200 می شود حدود 650هزارتومان که با 7200 جمع کنی قیمت خرید ربع سکه بورسی 7850 تومان است . تازه معلوم نیست بعد از 5 روز تحویل دهند .