کد مطلب: ۷۳۴۰۳۲

عقب نشینی کرونایی چین در برابر معترضان

عقب نشینی کرونایی چین در برابر معترضان

طی چند روز گذشته اعتراضات شدیدی در چین شکل گرفت. ساعتی قبل دولت چین در برابر این اعتراضات عقب نشینی کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از گذشت چند روز از اعتراضات چین دولت از مواضع خود کوتاه آمد.

چند روز پس از آرام‌تر شدن اعتراضات خیابانی در چین ، مقامات محلی در مناطقی از چین کاهش بعضی از مقررات و محدودیت‌های سختگیرانه در رابطه با کرونا را اعلام کرده اند، اما چین همچنان تا لغو کامل سیاست کووید-صفر راه زیادی دارد.

پس از اعتراض‌های بی‌سابقه هفته گذشته علیه محدودیت‌های کرونایی در چین، از ابتدای روز یکشنبه بیشتر شهرهای چین از جمله ارومچی در مناطق دوردست غربی این کشور کاهش در محدودیت‌های کرونا را اعلام کردند. به نظر می‌رسد چین در تلاش است تا سیاست‌های «کووید صفر» خود را هدفمندتر و سختگیری آن‌ها را کمتر کند.

پایان قرنطینه‌های سخت‌گیرانه

مقامات ارومچی، پایتخت منطقه سین کیانگ و جایی که اعتراض‌ها در آن آغاز شد، اعلام کرده ‌اند که از دوشنبه پاساژها، بازارها، رستوران‌ها و سایر مکان‌های عمومی را بازگشایی می‌کند و پس از ماه‌ها قرنطینه‌های شدید پایان خواهند یافت.

در روزهای اخیر نشانی از ناآرامی گسترده وجود نداشت. با این حال تعداد نیروهای پلیس حاضر در منطقه لیانگ ماکیائو در پکن و در اطراف جاده ولوموچی در شانگهای بسیار زیاد بودند. هر دو منطقه در طول هفته گذشته شاهد اعتراضات بودند.

آتش‌سوزی مرگبار ماه گذشته در ارومچی تظاهرات متعددی را در بیش از 20 شهر چین علیه محدودیت‌های کرونا را برانگیخت، چرا که برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی گفته بودند دلیلی که قربانیان نتوانسته‌اند از آتش بگریزند قفل بودن درب‌های ساختمان به دلیل قوانین کووید-صفر بوده است. مقامات این موضوع را تکذیب کردند. این اعتراضات نمایشی بی سابقه از نافرمانی مدنی در سرزمین اصلی چین از زمان به قدرت رسیدن شی جین پینگ در سال 2012 بوده است.

تغییر موضع دولت

در روزهای پس از آن وقایع، بسیاری از شهرها محدودیت ها، الزامات آزمایش و قوانین قرنطینه را کاهش داده‌اند. سان چونلان، معاون نخست وزیر، که بر تلاش‌های دولت برای کنترل کرونا نظارت می‌کند، هفته گذشته گفت که توانایی ویروس در ایجاد بیماری در حال ضعیف شدن است، تغییری در موضع حکومت چین که با آن چه بسیاری از مقامات بهداشتی در سراسر جهان در بیش از یک سال گذشته گفته‌اند مطابقت دارد.

افراد مطلع به رویترز گفتند که چین قرار است شرایط آزمایش‌گرفتن در سراسر کشور را تسهیل کند و همچنین اجازه دهد موارد مثبت و افراد نزدیکشان تحت شرایط خاصی در خانه ایزوله شوند.

قوانین لغو شده

در حال حاضر، کاهش در محدودیت ها در سراسر کشور متفاوت است. مقامات شانگهای امروز اعلام کردند که از روز دوشنبه، مردم دیگر مجبور نخواهند بود برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی و بازدید از پارک ها، آزمایش کووید منفی نشان دهند. اوایل روز یکشنبه، شهر نانینگ، مرکز منطقه گوانگشی نیز الزام آزمایش منفی کرونا را برای سوار شدن به مترو لغو کرد. روز شنبه مقامات پکن اعلام کردند که خرید داروهای تب، سرفه و گلودرد دیگر نیازی به ثبت نام ندارد. این محدودیت به این دلیل اعمال شده بود که افراد از این داروها برای پنهان کردن ابتلایشان به کرونا استفاده نکنند. مقامات در مناطق مختلف پایتخت در روزهای اخیر اعلام کرده اند که افرادی که تست ویروس آنها مثبت است می توانند در خانه قرنطینه شوند.

برخی از ناهماهنگی‌ها همزمان با کاهش محدودیت‌ها خشم مردم را برانگیخته است، از جمله الزام برخی اماکن به ارائه‌ی آزمایش منفی کرونا با وجود بسته شدن مراکز آزمایش انبوه. در پکن و شهر ووهان، جایی که ویروس برای اولین بار در سال 2019 در آن ظاهر شد، صف‌های بسیار طولانی در چند غرفه آزمایش باقی مانده ایجاد شدند.

روز یکشنبه مقامات چینی گفتند که تعداد موارد جدید روزانه در سراسر کشور به 32 هزار نفر کاهش یافته که ممکن است تا حدی به دلیل انجام آزمایش‌های کمتر باشد. مقامات همچنین دو مورد جدید مرگ ناشی از ویروس کرونا را گزارش کرده‌اند.

آماده برای کنار گذاشتن سیاست کووید-صفر

سیاست ضد کووید شی جین‌پینگ تأثیر مخربی بر دومین اقتصاد بزرگ جهان داشته است و زنجیره‌های تامین جهانی را آشفته کرده است. اما علیرغم کاهش محدودیت‌ها، بسیاری از کارشناسان می‌گویند به دلیل نیاز به افزایش حجم واکسیناسیون به‌ویژه در میان جمعیت عظیم سالمندان این کشور، بعید است که چین تا پیش از ماه مارس بازگشایی‌های گسترده را آغاز کند.

بانک آمریکایی گلدمن ساکس روز یکشنبه در یادداشتی گفت: «اگرچه اخیراً تغییرات محلی زیادی در سیاست‌های کرونا در چین به ایجاد شده است، اما ما آن‌ها را به‌عنوان پایان سیاست‌های کووید-صفر تفسیر نمی‌کنیم.»

«در عوض، ما این تغییرات را به عنوان شواهد روشنی از آماده شدن دولت چین برای خروج از وضعیت کرونایی و تلاش برای به حداقل رساندن هزینه های اقتصادی و اجتماعی کنترل ویروس می بینیم. آماده شدن برای این خروج ممکن است چند ماه طول بکشد و احتمالاً چالش هایی هم در طول مسیر وجود خواهد داشت.»

تخمین‌ها از تعداد تلفات در چین در صورت بازگشایی کامل از 1.3 میلیون تا بیش از 2 میلیون نفر متغیر است، اگرچه برخی از محققان می‌گویند در صورت افزایش سطح واکسیناسیون، تعداد کشته‌ها می‌تواند به مراتب کمتر باشد. مقامات اخیراً اعلام کردند که واکسیناسیون کووید را برای افراد مسن تسریع خواهند کرد، اما بسیاری از این افراد به دریافت واکسن تمایل ندارند.

در مقاله‌ای در روزنامه رسمی حزب کمونیست مردمی روز یکشنبه آمده است: «برخی افراد در مورد ایمنی و اثربخشی واکسن جدید کرونا در کشور تردید دارند. کارشناسان می‌گویند این تصور اشتباه است.» و افزود که واکسن‌های ساخت داخل بی‌خطر هستند. واکسن های خارجی ویروس کرونا در چین تایید نشده اند و شی مایل به تغییر آن نیست.

منبع: اکو ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.