خبر مهم:

کد مطلب: ۶۵۸۳۱۱

علائم سکته قلبی/ علائم حمله قلبی/ جمشیدیان هِلث

علائم سکته قلبی/ علائم حمله قلبی/ جمشیدیان هِلث

آیا تا به حال در تلویزیون یا سایر رسانه‌ها فردی را دیده‌اید که دچار گرفتگی قلب شود و محل قلب را با دو دست بگیرد. بعد از دیدن این علائم می‌گویند که او حتما حمله قلبی داشته است. در اصل چنین نیست و هر دردی در قلب نشان از حملات قلبی یا سکته قلبی نیست.

آیا می‌دانستید طبق آمار، روزانه ۳۰۰ نفر بر اثر سکته قلبی در ایران فوت می‌کنند.

آیا تا به حال در تلویزیون یا سایر رسانه‌ها فردی را دیده‌اید که دچار گرفتگی قلب شود و محل قلب را با دو دست بگیرد. بعد از دیدن این علائم می‌گویند که او حتما حمله قلبی داشته است. در اصل چنین نیست و هر دردی در قلب نشان از حملات قلبی یا سکته قلبی نیست.

اگر علاقمند به افزایش دانش خود در زمینه حملات قلبی و نشانه و علائم آن هستید تا بتوانید جان یک نفر را نجات دهید، بهتر است تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

4564576

سکته قلبی (Myocardial infarction)

سکته قلبی که به آن آنفارکتوس میوکارد یا ام آی نیز می‌گویند، هنگامی اتفاق می‌افتد که جریان خون در بخشی از قلب کاهش یافته یا متوقف شود و باعث آسیب به عضله قلب شود شایع‌ترین علامت درد یا ناراحتی غالبا در مرکز یا سمت چپ قفسه سینه رخ می‌دهد.

علائم سکته قلبی

• درد قفسه سینه
• تنگی نفس

اولین نشانه سکته قلبی: اولین و مهم ترین علائم سکته قلبی درد قفسه سینه است، دردی که دقیقا در وسط قفسه سینه و پشت استخوان جناغ باشد.

نه دردی که فقط در قسمت چپ و خود قلب باشد. در این درد شما احساس سوزش شدید، سنگینی زیاد و داغ بودن می‌کنید. به طوری که انگار ذغال در وسط سینه شما ریخته شده و در حال سوختن است.

احساس سنگینی هم به قدری زیاد است که انگار یک فیل روی سینه ی شما نشسته است. پس اولین نشانه حملات قلبی احساس دردهای این چنینی است.

احساس این درد به صورت یکجا و ناحیه‌ای و به صورت یک ثانیه‌ای یا دو ثانیه‌ای نیست. درد زمانی که شروع می‌شود تیر می‌کشد و ادامه دار است.

نکته بعدی که وجود دارد این است که درد قلبی فقط شامل قفسه سینه نمی‌شود. دردها از گردن و یا ممکن است از استخوان فک شروع شود و به صورت پخش شونده ممکن است تا سر دل یا سر معده شما برسد.

نکته مهم: برخی از افرادی که دچار مشکلات قلبی هستند، همیشه سوزش سر دل یا معده درد دارند و برای تسکین این دردها به درمانگاه مراجعه و رانیتیدین یا فاموتیدین استفاده می کنند. اما این افراد باید ترجیحا یکبار نوار قلب (نوار قلب (ECG) مجموعه‌ای از لیدها است که بر روی قفسه سینه فرد قرار می‌گیرد و فعالیت الکتریکی مرتبط با انقباض عضله قلب را اندازه‌گیری می‌کند) بگیرند.

گرفتن نوار قلب به این دلیل است که اگر مشکل شما قلبی باشد و شما متوجه این موضوع نباشید، پس از مدتی ممکن است نصف ماهیچه قلب از کار بیفتد.
پس همیشه به این نکته مهم توجه و به عزیزان خود نیز گوشزد کنید.

در چه افرادی درد یا سوزش سر دل مهم است و باید جدی گرفته شود؟

افرادی که دارای شرایط زیر بودند اگر دچار سوزش معده یا سوزش سر دل شدند ترجیحا باید به پزشک اورژانس مراجعه کنند و حتی الامکان نوار قلب بگیرند. تا خیالشان راحت باشد.
• افراد بالای ۴۰ سال
• افرادی که دیابتی هستند و مدت طولانی است که دیابت دارند.
• افرادی که به صورت طولانی مدت مصرف کننده مواد مخدر تریاک هستند یا سیگار می‌کشند.

34545

دومین علائم حمله قلبی : تنگی نفس هم یکی دیگر از علائم سکته قلبی است. افرادی که مسن هستند، بیماران دیابتی، افرادی که در فامیل سابقه وجود مشکلات قلبی و عروقی دارند، باید حتما هنگام تنگی نفس به پزشک مراجعه کنند.

اگر دچار تنگی نفس شدیم چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

شما اگر در طول زندگی با پیاده روی یا دویدن طولانی مدت هیچ گونه مشکلی در تنفس نداشتید و دچار احساس تنگی نفس نمی‌شدید، اما اکنون حتی با یک پیاده روی صد متری، احساس تنگی نفس می‌کنید. در چنین شرایطی ممکن است که دچار گرفتگی قلبی یا انسداد رگ‌های قلبی شده باشید و حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

گروه‌های پر خطر حملات قلبی

اشخاصی که یکی از بستگان درجه یک(پدر,مادر,برادر,خواهر) سابقه بیماری قلبی داشته باشندو افراد مسن یا سالمند و دیابتی، وافرادی که فشار خون بالا ویا کلسترول دارند مشکلات قلبی شایع تر است. اگر این افراد دچار ضعف و بی حالی، رنگ پریدگی، استفراغ و تعریق شدید، احساس تنگی نفس شدند،حتما باید جدی گرفته شود و به پزشک مراجعه کنند.

برای جلوگیری از سکته قلبی چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود؟

افرادی که سابقه مشکلات قلبی و عروقی آن‌ها تشخیص داده شده است و یا سابقه سکته خفیف قلبی شده اند باید مرتبا تحت نظر پزشک باشند. اما وجود علائمی از قبیل تنگی نفس، فشار خون بالا، دیابت، درد و سوزش در قفسه سینه و کشیده شدن درد به سایر قسمت‌های بدن، افراد سالمندی که دچار علائمی از قبیل تنگی نفس و سوزش معده و … می‌شوند، فشار خون بالا در گروه‌های حساس دیابتی و سالمند، خطر سکته ی قلبی را به همراه دارد.

فرد باید با مشاهده هر کدام از این علائم سریعا به اورژانس مراجعه کند و اقدام به گرفتن نوار قلب و پیگیری‌های لازم کند.

4534534

محل درد سکته قلبی

بیشتر افراد با این تصور که هر وقت در قسمت قلب درد حس شود یا شانه چپ یا راست دچار درد شود و این دردها به سمت انگشتان دست و پا تیر بکشد نشان از حملات قلبی است ممکن است اقدامات سکته قلبی را انجام دهند. اما این نوع دردها، درد قلبی نیستد.

دردی جزو درد قلبی محسوب می‌شود که از قفسه سینه شروع شود به سمت گردن و شانه شما کشیده شود. پس به تمام این موارد دقت کنید تا دردهایی قلبی را به راحتی تشخیص دهید.

کلام آخر

۴۰% علل مرگ‌ومیر در ایران بیماری‌های قلبی و عروقی می‌باشد. لذا بسیار مهم است علائم سکته قلبی را بدانند تا در سریع ترین زمان ممکن اقدامات اولیه را انجام دهید.

ما در تیم قدرتمند Jamshidian Healt کارگاه آموزشی حضوری تئوری - بالینی با تدریس استاد جمشیدیان هر جمعه به مدت ۶ ساعت برگزار می‌کنیم. کارگاه شامل دو ساعت آموزش تئوری و چهار ساعت آموزش بالینی به صورت تمرین عملی روی انسان و مولاژ و با نظارت استاد می‌باشد.

در پایان کارگاه افردی که نیاز به گواهینامه تزریقات داشتید می‌توانند با پرداخت هزینه مجزا و بعد از مدت یک ماه گواهینامه خود را از ما دریافت کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت معتبر استاد خسرو جمشیدیان یا اینستاگرام مراجعه نماید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    جامع و مفید🌷🙏