کد مطلب: ۶۸۰۰۵۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا شاخص معیاری مناسب برای رشد بورس نیست؟

چرا شاخص معیاری مناسب برای رشد بورس نیست؟

روز سه‌شنبه سخنگوی دولت گفت که شاخص بورس از ابتدای سال رشد ۱۰ درصدی داشته است؛ اما فعالان بازار سرمایه نسبت به موضوع واکنش نشان دادند و خواستار حذف شاخص شدند. مشکل شاخص کل بورس چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز سه‌شنبه هفته گذشته سخنگوی دولت گفت که شاخص بورس از ابتدای سال رشد ۱۰ درصدی داشته است؛ اما فعالان بازار سرمایه نسبت به موضوع واکنش نشان دادند و خواستار حذف شاخص شدند.

علی بهادری جهرمی در آغاز نشست خبری هفتگی خود سخنانی در خصوص بازار سرمایه گفت و عقیده داشت که شاخص کل بورس از زمان آغاز دولت سیزدهم ۱۰ درصد رشد داشته است که به معنای بورس با ثبات است.

فعالان بورسی نسبت به این صحبت‌های سخنگوی دولت واکنش نشان دادند و گفتند که شاخص کل بورس قلابی است.

دروغ بورسی به مردم

امیر توپچی پور در گفتگو با تجارت نیوز درباره اعتراض فعالان بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه از مرداد ماه سال ۹۹ وضعیت سختی را پست سر می گذارد و طی دو سال گذشته سهامداران با مشکلات مالی و روحی - روانی زیادی همراه بوده اند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: دولت روحانی با تشویق مردم برای ورود به بورس و دولت رییسی با وعده بهبود وضعیت بورس به سهامداران دروغ گفتند و با احساسات مردمی که به وعده های دولت اعتماد کرده بودند سواستفاده کردند. همچنان با گذشت دو سال از این ریزش تاریخی هنوز اتفاق مثبتی در بازار سرمایه نیفتاده و هیچ حمایتی از بورس دیده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر ضررهای مالی که بسیاری از مردم با بورس مواجه شدند، شاهد آسیب‌های روحی و روانی نیز به سهامداران بودیم. یکی از اصلی‌ترین دلایل این مسائل ارائه اطلاعات نادرست درباره بازار است. بر فرض مثال سخنگوی دولت در شرایطی از «ثبات نسبی» در بازار سرمایه سخن می‌گوید و به رشد ۱۰ درصدی شاخص کل می‌نازد که در ماه های اخیر قیمت سهام به کف تاریخی خود رسیده‌اند.

شاخص کل دستکاری می‌شود؟

توپچی پور ادامه داد: در حال حاضر صندوق دارا یکم که توسط دولت به مردم فروخته شد در حال حاضر در کف تاریخی خود بوده و وضعیت خوبی ندارد. نمادهای مختلف در بازار اصلاح های سنگین حتی بیش از ۳۰ درصدی همزمان با رشد ۱۰ درصدی شاخص داشته اند ولی مسئولان از «ثبات نسبی» در بازار سرمایه صحبت می کنند. به طور حتم شاخص کل بورس تهران معیار مناسبی برای سنجش وضعیت بازار سرمایه نیست و به عقیده بسیاری از فعالان بازار، برخی از نمادهای بزرگ که تاثیر زیادی هم روی شاخص دارند با دستکاری همراه است و همین موضوع سبب مهندسی شاخص می شود و استفاده از این معیار باعث ایجاد تصورات نادرستی نسبت به بازار می شود.

وی با انتقاد از رویکرد دولت در بازار سرمایه، گفت: متاسفانه دولت رویکرد مثبتی نسبت به بازار سرمایه ندارد و بانک مرکزی نیز برخلاف مصوبه سال گذشته عمل می کند و نرخ بهره بین بانکی روز به روز در حال افزایش است که تبعات این تصمیمات در بازار سرمایه به وضوح دیده می شود و برخلاف وعده هایی که داده می شود هیچ حمایتی نسبت به بورس دیده نمی شود و علی رغم آن دولت بارها با قوانین شبانه صنایع مختلف بورسی را با مشکل رو به رو کرده و دست در جیب سهامداران کرده است.

توپچی پور در نهایت اظهار کرد: فعالان بازار سرمایه امیدوارند هرچه سریع‌تر شاخص کل بورس از تحلیل ها و اخبار حذف شده و معیار اصولی و درستی برای سنجش وضعیت بازار مورد استفاده قرار گیرد. اخیرا هم در یک نظرسنجی شاهد این بودیم که ۹۳ درصد از کارشاناسان مخالف سنجش وضعیت بازار با شاخص کل هستند لذا باید سازمان بورس، شرکت بورس و فرابورس هرچه سریعتر در این خصوص تصمیماتی اتخاد کنند.

عدم تطبیق رشد بورس با اعداد

جواد فلاحیان، کارشناس بازار سرمایه نیز در این خصوص گفت: سخنگوی دولت اعلام کرده که بازار ۱۰ درصد رشد کرده که با واقعیتی که در بازار اتفاق می‌افتد تناقض‌های بسیار زیادی داشته است. ما بارها تاکید داشته‌ایم که شاخص کل، واقعیت بازار را نشان نمی‌دهد. عملا هدف از این شاخصی که در حال حاضر بر روی تابلوی معاملات نمایش داده می‌شود. صرفا گزارشاتی است که از سوی سازمان قطعا به مدیران بالادستی ارائه داده می‌شود که همین باعث شده است که واقعیت بازار آنطور که هست نمایش داده نشود.

وی ادامه داد: در تمام بورس‌های دنیا معمولا شاخص‌‌ها مورد معامله قرار می‌گیرند. اما آن چیزی که در بورس ما اتفاق می‌افتد، یک شاخص نادرست و غلط و گمراه کننده ارائه داده می‌شود که قابلیت معامله ندارد و صرفا افرادی که در حال تحلیل بر روی آن هستند. با توجه به اینکه بسیاری از کارشناسان تاکید بر این دارند که این شاخص را تحلیل نکنید، افرادی که این شاخص را تحلیل می‌کنند، باعث می‌شود که دست به اقداماتی بزنند که به ضرر و زیان بازار تمام می‌شود.

زیان عمیق سهامداران بورس

فلاحیان تشریح کرد: عملا واقعیت‌های بازار را در مسیر درست نمایش نمی‌دهد. می‌بینیم که شاخص کل چند درصدی نسبت به سقف خودش ریزش داشت و‌لی چندین برابر آن در سهام‌ها اتفاق افتاده است. آن چیزی که در پرتفوی مردم نمایش داده می‌شود، بسیار شرایط بدی دارد. در این دو سالی که از ریزش بازار شروع شده است، این شاخص منوط به زمان فعلی هم نیست.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: اگر در سال‌های گذشته ۹۳ و ۹۴ با بلوک‌زنی‌هایی که در آن زمان صورت می‌گرفت. در همان زمان آقای شاپور محمدی رئیس سازمان بورس آن زمان اعلام کردند که هر کسی بلوک بزند، بنده با آن برخورد می‌کنم، شاخص سازی از گذشته بوده است. به نظر می‌رسد که یک بار برای همیشه باید با این عامل گمراه کننده بازار مقابله کرد، اگر واقعا شاخص مناسبی را سازمان بورس نمی‌تواند جایگزین کند، بهترین اقدامی که می‌تواند انجام دهد این است که فعلا آن را از روی تابلوی معاملات حذف کند. درنتیجه بیشتر از این سهامداران و فعالین این بازار دچار ضرر و زیان بیشتر نشوند، چون رفتارهای شاخص و اتفاقاتی که در شاخص کل رخ می‌دهد بر کلیت بازار هم تاثیر گذار است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تازه رسیدین به این حرف؟؟؟ ۱۵ سال پیش گفتم. شماها ۱۵ سال از من عقبید. ملت هم میفروشن سهامشون فکر میکنن یکی دیگه داره میفروشه. ۱۵ سال دیگه اونا هم میفهمن اینو

  • ناشناس

    شاخص هم وزن و شاخص هر صنعت بهترین مبنا است.