کد مطلب: ۳۷۴۴۶۰

علت واقعی کاهش قیمت مرغ

علت واقعی کاهش قیمت مرغ

قیمت مرغ در روزهای اخیر کاهش یافت که دلایل زیادی از جمله تامین نهاده‌های دامی، افزایش تولید و عرضه برای آن مطرح می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیو ز، منابع خبری مختلف گزارش می‌دهند که با افزایش جوجه‌ریزی طی ماه‌های اخیر، تولید و عرضه مرغ به بازار افزایش یافته به‌طوری که عرضه از تقاضا بیشتر شده است.

روند افزایش قیمت مرغ که از زمستان گذشته شروع شده و تا قیمت 15 هزار تومان رسیده بود، مدتی است با ثبات در بازار متوقف شده به‌طوری که قیمت‌ها حالا کاهشی است.

علی کمالی رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی درباره علل ثبات قیمت مرغ گفت: 120 میلیون جوجه‌ریزی در اسفند علت واقعی کاهش قیمت مرغ است.

وی تأکید کرد که حالا در بازار مرغ ، عرضه از تقاضا بیشتر شده است و به همین دلیل قیمت‌ها ثبات یافته است.

خبرنگارما گزارش می‌دهد از دی ماه سال گذشته بود که بخاطر وقفه در تخصیص ارز واردات خوراک دام، واحدهای تولیدی با کمبود نهاده مواجه شدند این موضوع منجر به کاهش جوجه‌ریزی و در نتیجه کاهش عرضه مرغ و افزایش قیمت شد.

در آن مقطع واردات مرغ منجمد در دستور کار قرار گرفت و صادرات آن متوقف شد و ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلو مرغ تنظیم بازاری را 11500 تومان تعیین کرد تا از روند افزایشی قیمت کاسته شود. اما در بازار مرغ با افزایش جوجه‌ریزی و عرضه مرغ به بازار افزایش قیمت‌ها متوقف شده و در برخی نقاط قیمت مرغ زنده به 9 هزار تومان رسیده است.

نهاده مرغ تأمین شد

همزمان با کاهش قیمت مرغ فعالان صنعت مرغداری از تأمین نهادهای دامی خبر داده می‌گویند که همزمان با افزایش نرخ ارز، نهاده‌های دامی که عمده آن وارداتی است، مشمول تخصیص ارز دولتی شده است.

در این مرحله، رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی از تأمین نهاده‌ها تا شهریور خبر داد و گفت: با تمهیداتی که دولت در نظر گرفته واردات خوراک دام ادامه دارد.

در همین حال، توزیع نهاده دامی با مشکلاتی همراه است که تولیدکنندگان با اشاره به آن، اظهار می‌کنند که نهاده با قیمت دولتی بموقع به دست آنان نمی‌رسد.

بوروکراسی را بردارید

کمالی به عنوان نماینده فعالان بخش خصوصی با اشاره مشکلات توزیع خاطرنشان کرد با وجود اینکه واردات در حال حاضر ادامه داشته و کمبودی از نظر تأمین خوراک دام وجود ندارد، اما مشکل از زمان توزیع شروع می‌شود.

وی مشکلات را این گونه توصیف کرد: «تولیدکنندگان موظفند از زمان جوجه‌ریزی نیاز خود را در سامانه وزارت جهاد کشاورزی ثبت کنند، اما تا تأیید جهاد کشاورزی استان و در نهایت وزارت جهاد کشاورزی فرایند کاری زمانبر است و این زمان باعث می‌شود نهاده دولتی به دست تولیدکنندگان نرسد و مرغداران مجبور می‌شوند خوراک را از بازار آزاد تهیه کنند.

به گفته کمالی از زمان شروع جوجه‌ریزی تقریباً 14 روز زمان داریم تا خوراک را تهیه کنیم، اما بوروکراسی‌های اداری این زمان را تا 40 روز طولانی می‌کند.

رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با تأیید وزارت جهاد تولیدکننده درخواست خود را برای دریافت خوراک دام به واردکننده ارائه می‌کند اما این درخواست با سرعت پاسخ داده نمی‌شود و واردکننده‌ها معمولاً درخواست‌ها را در نوبت دریافت قرار می‌دهند.

حذف دلالان از فرآیند توزیع

خبرنگارما در ادامه تهیه گزارش به سراغ مقامات مسئول رفته و از آنها می‌خواهد که نسبت به چالش‌های روز تولید کنندگان توضیح دهند.

یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در خصوص روند عرضه خوراک دام با قیمت دولتی گفت: این روند به خاطر کوتاه کردن دست دلالان و واسطه‌ها از بازار است و برای کنترل بازار طی کردن آن لازم است. برپایه این گزارش تقویت نظارت دستگاه مسئول بر روند توزیع و کوتاه شدن زمان دریافت نهاده زمینه افزایش جوجه‌ریزی و تولید مرغ را تقویت می‌کند.

به گفته کمالی، طولانی شدن زمان فقط به نفع دلالان و واسطه‌ها است چون در نهایت مرغداران مجبورند خوراک را با قیمت بالاتر از واسطه‌ها خریداری کنند البته برخی از واسطه‌ها با واردکنندگان در ارتباط هستند و خوراک را در مقدار بالا از واردکنندگان می‌خرند. در همین حال، یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با تأیید ضعف نظارت بر عرضه نهاده‌هایی که با ارز دولتی وارد می‌شود گفت: وزارت جهاد کشاورزی راهکارهایی در دست بررسی دارد تا کنترل و نظارت بر بازار را افزایش دهد.

انحصار در واردات نهاده

واردات نهاده‌های دامی موضوعی است که با افزایش قیمت ارز و تخصیص ارز دولتی برای واردات آن مورد توجه قرار گرفت. برخی تولیدکنندگان و فعالان این بازار از انحصار واردات سخن می‌گویند اما وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده واردات آزاد است و هر شخصی می‌تواند درخواست واردات داشته باشد. وزارت جهاد حتی به تشکل‌ها و نهادهای مختلف اعلام کرده می‌توانند واردات را انجام دهند.

رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی با تأیید این مطلب گفت: واردات انحصاری نیست و اشخاص می‌توانند واردات را انجام دهند اما مسأله اینجاست که چون از سال‌ها قبل چند شرکت محدود واردات را انجام داده‌اند آنها بازارهای جهانی را می‌شناسند و واردکنندگان جدید توان رقابت با آنان را در بازار ندارند. از طرف دیگر تشکل‌ها یا نهادهای صنفی سرمایه لازم برای واردات را ندارند. او با اشاره به صندوق حمایت از دام و طیور گفت: منابع این صندوق هم کم است و نمی‌توان با اتکا به آن نهاده وارد کرد.

کمالی گفت: چون روش توزیع، نامناسب است مشکل تأمین خوراک دام با قیمت دولتی در تمام استان‌ها وجود دارد. او معتقد است دولت به جای افزایش نظارت و کنترل بیشتر تصدی گری می‌کند و افزایش تصدی گری دولت مشکلات توزیع خوراک دام را افزایش داده است.

خودخوری مرغ‌ها

برخی از گزارش‌ها از توزیع نامناسب خوراک دان مرغ به مرغداری‌ها حاکی است که اگر خوراک دام بموقع به مرغداری‌ها نرسد کمبود دان منجر به این می‌شود که مرغ‌ها به خودخوری(کانیبالیسم) روی آورند و این موضوع تلفات سنگینی را برای مرغدار برجای می‌گذارد.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.