کد مطلب: ۴۱۸۹۸۱

بررسی تجارت‌نیوز از عملکرد بازارهای جهانی در سالی که گذشت:

۲۰۱۹ سالی فوق‌العاده برای بازارهای مالی

2019 سالی فوق‌العاده برای بازارهای مالی

با وجود تنش‌های ژئوپلیتیکی، مناقشات تجاری و بدهی‌ کشورها، 2019 یکی از بهترین سال‌ها برای بازارهای مالی و سرمایه‌گذاران بوده است.

علی‌رغم تمام نگرانی‌های مربوط به جنگ‌های تجاری، تنش‌های ژئوپلیتیکی و بدهی‌ کشورها، سال 2019 یکی از بهترین سال‌ها برای سرمایه‌گذاران بود.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از رویترز ، مجموع سهام در بازارهای جهانی به بیش از 10 تریلیون دلار افزایش یافت. بازار اوراق قرضه عملکرد بسیار خوبی داشتند، قیمت نفت در سه ماهه سوم سال با رشد 25 درصدی مواجه شد و بازار طلا بازدهی مثبت داشت.

شاخص S&P 500 ( 500 سهام برتر در بازار سهام نیویورک) و شاخص MSCI (شاخص بازارهای نوظهور) به ترتیب جهش 30 و 24 درصدی را تجربه کردند. وضعیت بازار سهام در اروپا، ژاپن، چین و برزیل هم مثبت بوده است.

اما این اعداد و ارقام و بازدهی‌های مثبت نتیجه چه عواملی بوده‌اند؟

اول آنکه دولت چین نشان داد در مورد هزینه‌کرد 14 تریلیون دلاری خود برای تحریک اقتصاد این کشور کاملا جدی است. دوم سیاست‌های بانک‌های مرکزی در سراسر جهان بود. بیشتر بانک‌ها به رهبری فدرال‌رزرو آمریکا برای اولین بار طی یک دهه گذشته تصمیم به کاهش نرخ بهره گرفتند.

افزایش قیمت نفت به علاوه برخی عوامل دیگر موجب شد بازار سهام در روسیه 40 درصد رشد کند

این در حالی است که سال گذشته فدرال‌رزرو سیاست افزایش نرخ بهره را در پیش گرفته بود.

تغییر رویکرد بانک مرکزی ایالات متحده و به دنبال آن دیگر کشورها موجب رشد قابل توجه بازار اوراق قرضه شده است.

اوراق قرضه آمریکا پس از افت 120 واحدی پس از تغییر رویکرد سیاستگذاران، رشد 9.4 درصدی را به ثبت رساند.

اوراق قرضه در آلمان -امن‌ترین دارایی در اروپا- هم بهترین عملکرد سالانه خود را در پنج سال گذشته داشته است و با در نظر گرفتن ارزش یورو رشدی 5.5 درصدی را به ثبت رساند.

در میان کامودیتی‌ها، نفت که بهترین عملکرد فصلی خود را آخرین بار در سال 2009 ثبت کرده بود با رشد 25 درصدی مواجه شد. افزایش قیمت نفت به علاوه برخی عوامل دیگر موجب شد بازار سهام در روسیه 40 درصد رشد کند و روبل در فهرست سه ارز برتر جهان قرار بگیرد.

وضعیت در بازار فلزات اندکی متفاوت بود. با تشدید تنش‌های تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان، مس تنها چهار درصد رشد کرد و آلومینیوم افت دو درصدی را تجربه کرد. پالادیوم اما که یکی از مبدل‌های کاتالیست در صنعت خودروسازی است، رونق قابل توجهی داشته و 55 درصد رشد کرده است. قیمت جهانی طلا نیز با 15 درصد افزایش، رکورد بهترین عملکرد سالانه خود را در سال 2010 شکست.

اپل در سالی که گذشت جایگاه خود به‌عنوان باارزش‌ترین شرکت جهان را به غول نفتی آرامکو در عربستان واگذار کرد.

غافلگیرکننده‌ترین خبر در سال 2019 شاید مربوط به یونان باشد. بازار سهام این کشور که طی چند سال گذشته با بحران بدهی و مشکلات اقتصادی بسیاری دست‌وپنجه نرم کرده، یکی از پربازده‌ترین بورس‌ها در جهان شد.

اپل در سالی که گذشت جایگاه خود به‌عنوان باارزش‌ترین شرکت جهان را به غول نفتی آرامکو در عربستان واگذار کرد. با این حال، رشد سهام 77 درصدی این شرکت همچنان خبر خوبی برای بازار تکنولوژی است.

در سال 2019، سهام شرکت‌های فیس‌بوک، مایکروسافت، گوگل، نتفلیکس و آمازون هم به ترتیب 57 درصد، 53 درصد، 30 درصد، 24 درصد و 19 درصد افزایش یافتند.

در بازار ارزهای دیجیتال، رمزارز محبوب بیت‌کوین تا ماه ژوئن (ماه ششم میلادی) بازدهی 260 درصدی را تجربه کرد. با این حال بیت‌کوین نتوانست از قله 14 هزار دلار عبور کند و در ماه‌های اخیر روند نزولی به خود گرفته است.

علی‌رغم افت قیمت در هفته‌های اخیر بازدهی این ارز دیجیتال تا پایان سال 85 درصد گزارش شده است.

پوند انگلیس با بازدهی ۴٫۵ درصدی در سه ماهه پایانی سال بهترین عملکرد فصلی خود از سال ۲۰۰۹ تاکنون را به ثبت رساند.

اوراق قرضه با بازدهی بالا، اوراق قرضه شرکتی و اوراق بهادار بازار محلی در اقتصادهای نوظهور هم رشدی بین 11 تا 14 درصد داشته‌اند. رشد اوراق قرضه دلاری در اوکراین و یونان اما بیش از 30 درصد بازدهی داشته است.

علی‌رغم تنش‌های مربوط به برگزیت، برکناری نخست‎وزیر، انتخابات فوری، پوند انگلیس هم با بازدهی 4.5 درصدی بهترین عملکرد فصلی خود از سال 2009 تاکنون را به ثبت رساند.

برعکس با در پیش گرفتن سیاست کاهش نرخ بهره از یک‌سو و آرام‌تر شدن وضعیت جنگ تجاری انتظار می‌رود شاخص دلار بدترین عملکرد فصلی خود را تجربه کند. این در حالی است که از ابتدای سال تاکنون دلار رشدی 1.5 درصدی داشته است.

وضعیت در بازارهای نوظهور اما کمی متفاوت بوده است. پزوی آرژانتین و لیر ترکیه با کاهش مواجه شدند. در آن سوی طیف اما روبل روسیه، پوند مصر گریونای اوکراین در برابر دلار رشدهای دو رقمی را تجربه کرده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.