کد مطلب: ۲۱۲۳۷۰

عملکرد رسانه ملی در ترویج فرهنگ کتابخوانی مثبت است

عملکرد رسانه ملی در ترویج فرهنگ کتابخوانی مثبت است

عضو هیئت‌رئیسه انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران کتابخانه‌ها را دانشگاه عمومی برای مردم نامید و نقش صداوسیما را در ترویج کتابخوانی در سالی که گذشت، مثبت ارزیابی کرد.

سید کاظم حافظیان رضوی با اشاره به رخدادهای فرهنگی در عرصه کتاب در سال ۹۶ اظهار کرد: در سالی که گذشت همچون سال‌های گذشته برنامه ترویج کتابخوانی از طریق نمایشگاه‌های کتاب برای فروش در نظر گرفته شده بود؛ از جمله برنامه‌های پاییزه و زمستانه و عیدانه!

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با ذکر این مقدمه افزود: شاید نگاه مبنی بر این بود که به نوعی به ناشران و کتاب فروشان کمک شود و شاید شمارگان کتاب قدری رشد کند؛ چراکه همواره گلایه داریم که شمارگان کتاب در کشورمان همچنان پایین است و هیچ ناشری ریسک نمی‌کند که برای چاپ نخست با شمارگان بالا کتب را منتشر کنند.

حافظیان رضوی با اشاره به تمهیدات دولت و بخش خصوصی برای دستیابی به رونق بازار کتاب گفت: کتابداران وظیفه دارند کتاب را از ناشران دریافت و به دست علاقمندان برسانند؛ بنابراین بایستی کتاب را سازماندهی و کتابخانه‌ها را سرشار از مجموعه‌های مناسب نمایند؛ البته اگر امکان انتخاب کتاب با این افراد باشند.

وی مجموعه‌سازی کتابخانه‌های عمومی اعم از روستایی، مساجد، حسینیه‌ها و… را مهم برشمرد و افزود: کتابخانه عمومی دانشگاه مردم است و ما تلاش داریم خواندن مردم را از نظر کیفی و کمی ارتقا دهیم؛ امسال رسانه‌ها نیز نقش خود را بخوبی ایفا کرد و در برنامه‌های رادیو، سیما و حتی در تلویزیون‌های حاشیه‌ای شاهد حتی یک برنامه در زمینه معرفی کتاب هستیم.

در بخشی دیگر از این میزگرد رادیویی سید عباس حسینی‌نیک، بازرس قانونی اتحادیه ناشران سیاست‌های پیشتاز در امر کتابخونی را موجب توفیق آن دانست و افزود: ما نیازمند آینده پژوهی هستیم تا بدانیم به کجا قرار است برسیم تا بر این اساس برنامه ریزی کنیم.

وی ادامه داد: اصولا در کشورمان واژه دقیقه نود را شنیده‌ایم و حوزه فرهنگ نیز از سایر بخش‌ها مستثنی نیست. مدیران باید بصورت روزانه فرهنگ را اداره کنند و سیاست گذاران باید در این عرصه پیشتاز باشند ولی متاسفانه آینده پژوهی در حوزه فرهنگ انجام نشده است.

حسینی نیک خاطرنشان ساخت: پیچیدگی‌های بخش فرهنگ از سایر بخش‌ها بیشتر است. بنابراین شاید تامین معاش فرزندان برای خانواده‌ها آسان‌تر از تربیت آنان شده است که نشان از سخت بودن حوزه فرهنگ دارد؛ بنابراین در بسیاری خانواده‌ها با وضعیت معاش مناسب، فرزندان فاقد سطح فرهنگی لازم هستند.

منبع: رادیو گفت‌وگو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.