کد مطلب: ۸۰۱۱۴۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بررسی عملکرد صنعت بیمه در بهمن ۱۴۰۱/ خسارت‌ پرداختی ۲۵ درصد رشد کرد

بررسی عملکرد صنعت بیمه در بهمن 1401/ خسارت‌ پرداختی 25 درصد رشد کرد

طبق گزارش بیمه مرکزی از عملکرد صنعت بیمه، تا پایان بهمن سال 1401 مبلغ حق بیمه تولیدی و خسارات پرداختی به ترتیب 54.5 و 56.5 درصد افزایش یافتند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، هر ماه با انتشار آمار و ارقام مهم مربوط صنعت بیمه کشور، عملکرد این بخش مهم را بررسی می‌کند. جدیدترین گزارشی که بیمه مرکزی در این راستا منتشر کرده، به بهمن ماه سال 1401 مربوط می‌شود که در آن، عملکرد صنعت بیمه از ابتدای سال تا پایان این ماه بررسی شده است.

بر اساس گزارشی که بیمه مرکزی منتشر کرده است، تا پایان بهمن ماه سال گذشته مبلغ حق بیمه تولیدی و خسارات پرداختی در صنعت بیمه نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 54.5 درصد و 56.5 درصد افزایش یافته‌اند.

به علاوه در این مدت، مبلغ حق بیمه تولیدی مربوط به بیمه شخص ثالث بیش از سایر رشته‌های بیمه بوده اما بیشترین خسارت پرداختی از سوی شرکت‌های بیمه، همچنان مربوط به بیمه درمان است.

چکیده آمار صنعت بیمه در بهمن ماه 1401

چکیده آمار صنعت بیمه در بهمن ماه 1401

رشد تعداد خسارت‌های پرداخت‌شده توسط بیمه‌ها

بر اساس گزارش بیمه مرکزی، تعداد بیمه‌نامه‌های صادر شده تا پایان بهمن ماه سال گذشته با افزایش 3.8 درصدی نسبت به دوره مشابه سال 1400 به بیش از 65 میلیون فقره رسید. از سوی دیگر اما شرکت‌های بیمه در همین مدت، حدود 63 میلیون مورد خسارت پرداخت کرده‌اند که این رقم با افزایش 25.3 درصدی مواجه شده است.

همچنین مبلغ حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی در صنعت بیمه تا پایان بهمن ماه سال 1401 به ترتیب 154.7 و 84.6 هزار میلیارد تومان رقم خوردند که این ارقام در مقایسه با آمار 11 ماهه سال 1400 به ترتیب 54.5 درصد و 56.5 درصد رشد کرده‌اند.

در این مدت، بخش غیردولتی بیمه، 73.3 درصد از صدور حق بیمه‌های تولیدی را بر عهده داشته و 72.2 درصد از خسارت‌ها را پرداخت کرده است.

صنعت بیمه در دست بیمه‌های خودرویی

آمار عملکرد رشته‌های بیمه از ابتدای سال تا پایان بهمن 1401 نشان می‌دهد که بخش عمده افزایش 54.5 درصدی مبلغ حق بیمه‌های تولیدی بازار متاثر از رشد 132.1 درصدی در رشته بیمه درمان و سهم 27.7 درصدی این رشته در کل پرتفوی بازار است.

با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهند که بیمه شخص ثالث همچنان بیشترین سهم از کل حق بیمه‌های تولیدی را با ثبت رقم 30.7 درصد در اختیار دارد. بیمه درمان با 27.65 درصد و بیمه عمر با 14.35 درصد از سهم کل بازار نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

همچنین رشد 3.8 درصدی تعداد بیمه‌نامه‌های صادر شده به‌طور عمده ناشی از افزایش 7.4 درصدی تعداد بیمه‌نامه‌های شخص ثالث و رشد 5.6 درصدی بیمه حوادث بوده که هر یک از این رشته‌ها، حدود 35 درصد از کل تعداد بیمه‌نامه‌های صادره را به خود اختصاص می‌دهند.

سهم بیمه درمان از خسارت‌های پرداختی چقدر بود؟

از سوی دیگر، بررسی گزارش بیمه مرکزی حاکی از آن است که تعداد خسارت‌های پرداختی در این مدت 25.3 درصد رشد کرده که افزایش 25.5 درصدی خسارت‌های بیمه درمان که به تنهایی بیش از 94 درصد از کل خسارت‌های پرداختی بازار بیمه را شامل می‌شود، بیشترین تاثیر را بر این افزایش داشته است.

افزایش اندک نسبت خسارت

بخش دیگری از گزارش بیمه مرکزی مربوط به نسبت خسارت صنعت بیمه است که از تقسیم کردن مبلغ خسارت‌های پرداختی به حق بیمه تولیدی به‌دست می‌آید. این شاخص معادل 54.5 درصد ثبت شده که نسبت به دوره مشابه سال 1400 حدود یک واحد درصد افزایش یافته است.

نسبت خسارت در چهار رشته بیمه درمان، بدنه اتومبیل، حوادث راننده و شخص ثالث با ثبت رقم‌های به ترتیب 75.9 درصد، 67.6 درصد، 57 درصد و 56.8 درصد از سطح بازار بیمه بیشتر بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.