کد مطلب: ۷۹۷۸۵۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تخت گاز قیمت خودرو، بیمه بدنه را گران می‌کند؟/ صنعت بیمه در تله تورم

تخت گاز قیمت خودرو، بیمه بدنه را گران می‌کند؟/ صنعت بیمه در تله تورم

سخنگوی بیمه مرکزی، افزایش قیمت بیمه بدنه را در پی افزایش قیمت خودرو بدیهی دانست. موضوعی که تنها یکی از آثار شوم تورم بر صنعت بیمه به شمار می‌رود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، افزایش شدید قیمت خودرو در ماه‌های اخیر و در پی آن رشد ۱۰ تا ۴۲ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی، نه تنها خرید خودرو را برای قشر وسیعی از مردم به امری ناممکن تبدیل کرده بلکه مشکلات متعددی را برای آنهایی که خودرو دارند نیز به‌وجود آورده است.

یکی از این مشکلات، افزایش قیمت بیمه بدنه در پی گرانی خودرو است، آن هم در شرایطی که سقف 600 میلیون تومانی برای پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث در قانون جدید این بیمه باعث شده که خرید بیمه بدنه که یک بیمه اختیاری است، به یک امر ضروری برای دارندگان خودروهای بالای 600 میلیون تومان تبدیل شود.

افزایش قیمت بیمه بدنه بدیهی است

هفته گذشته بود که وزارت صمت و شورای رقابت پس از کش و قوس‌های فراوان برای تعیین قیمت خودرو در سال جدید، روی رشد قیمت میانگین 29 درصد برای خودروهای داخلی توافق کردند.

البته این بدان معنی نیست که قیمت همه خودروهای 29 درصد افزایش پیدا می‌کند، بلکه خودروهای مختلف افزایش قیمتی در بازه 10 تا 42 درصد داشتند.

واضح است که با افزایش قیمت خودرو، برخی هزینه‌های جانبی آن مثل قیمت بیمه بدنه هم افزایش پیدا کند. موضوعی که سخنگوی بیمه مرکزی نیز در اظهار نظر اخیر خود به آن تاکید کرد و افزایش قیمت بیمه بدنه را بدیهی دانست.

بیمه بدنه؛ اختیاری اما ضروری!

بر اساس قانون بیمه شخص ثالث، در سال 1402 خودروهایی که قیمتی بالای 600 میلیون تومان داشته باشند، از نظر قانون‌گذار لوکس تلقی شده و حتی اگر در یک سانحه رانندگی به طور کلی خسارت دیده و اسقاطی شوند، تنها تا سقف 600 میلیون تومان از شرکت بیمه خسارت دریافت می‌کنند. البته اگر مالکان این خودروهای نامتعارف، بیمه بدنه داشته باشند، می‌توانند با استفاده از این بیمه خسارت خودروی خود را جبران کنند.

به همین دلیل است که بسیاری از مالکان این خودروها مجبورند برای پوشش ریسک ناشی از قانون عجیب سقف 600 میلیون تومانی برای بیمه شخص ثالث، علاوه بر این بیمه‌نامه، بیمه بدنه نیز داشته باشند.

این در حالی است که چنین شرایطی برای مالکان بسیاری از خودروهای داخلی که قیمت بالای 600 میلیون تومان دارند نیز صدق می‌کند و آنها ناچارند که برای یک خودروی نه چندان خاص، متحمل هزینه‌های چشمگیری شوند.

شرکت‌های بیمه چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارند

در این میان باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که با توجه به افزایش شدید قیمت خودرو، شرکت‌های بیمه چاره‌ای جز افزایش قیمت بیمه بدنه ندارند. زیرا یکی از شاخص‌های تاثیرگذار بر نرخ حق بیمه‌های گوناگون، میزان سرمایه بیمه‌‌شده است که با رشد قیمت خودرو، این سرمایه افزایش یافته است.

اگر شرکت‌های بیمه، نرخ بیمه بدنه خود را همسو با گران شدن خودرو، بالا نبرند، نه تنها طبق ماده 10 قانون بیمه که به قاعده نسبی معروف است، جریمه می‌شوند، بلکه ریسک ورشکستگی خود را نیز افزایش می‌دهند.

به طوری که طبق نظر کارشناسان صنعت بیمه، اگر شرکت‌های بیمه، نرخ‌ بیمه‌نامه‌های گوناگون خود را مطابق با میزان سرمایه و ریسک افزایش ندهند، در یک بازه سه تا پنج ساله ورشکست می‌شوند.

تورم با صنعت بیمه چه کرد؟

همچون بخش اعظم مشکلات اقتصادی کشور، ریشه شرایط کنونی صنعت بیمه که هم مصرف‌کننده و هم شرکت‌های بیمه را دچار مشکل کرده، تورم است.

تورمی که از یک سو با افزایش قیمت دارایی‌هایی مثل خودرو، قیمت بیمه‌نامه‌ها را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر، باعث می‌شود که اولویت‌های مردم از خرید بیمه که یک کالای غیرضروری محسوب می‌شود، به کالاهای ضروری منتقل شوند. چراکه تورم، قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد و مردم مجبورند هزینه‌ای که بابت بیمه می‌دادند را صرف پوشاک، خوراک و مسکن کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.