خبر مهم:

کد مطلب: ۷۷۵۲۹۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نگاهی به عملکرد صنعت بیمه/ ۷۳ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت شد

نگاهی به عملکرد صنعت بیمه/ 73 هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت شد

طبق گزارش بیمه مرکزی از عملکرد صنعت بیمه، تا پایان دی ماه سال 1401 مبلغ حق بیمه تولیدی و خسارات پرداختی حدود 55 درصد افزایش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، با انتشار گزارش‌هایی به صورت ماهانه، عملکرد صنعت بیمه کشور را مورد بررسی قرار می‌دهد. آخرین گزارش بیمه مرکزی، مربوط به دی ماه سال جاری است که در آن، عملکرد بازار بیمه از ابتدای سال تا پایان دی ماه بررسی شده است.

گزارشی که بر اساس آن مبلغ حق بیمه تولیدی و خسارات پرداختی در صنعت بیمه نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 55 درصد افزایش یافته است. همچنین در این مدت، مبلغ حق بیمه تولیدی مربوط به بیمه درمان بیش از سایر رشته‌های بیمه بوده اما بیشترین خسارت پرداختی از سوی شرکت‌های بیمه، مربوط به بیمه درمان است.

چکیده آمار صنعت بیمه در دی ماه 1401

چکیده آمار صنعت بیمه در دی ماه 1401

سهم بخش غیردولتی در صنعت بیمه

بر اساس گزارش شرکت بیمه مرکزی، تعداد بیمه‌نامه‌های صادر شده در 10 ماهه سال جاری با رشد 3.2 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به حدود 58 میلیون و 446 فقره رسیده است. همچنین شرکت‌های بیمه در مدت مذکور، بیش از 56 میلیون مورد خسارت پرداخت کرده‌اند که این رقم با افزایش 23.9 درصدی مواجه شده است.

همچنین مبلغ حق بيمه توليدي و خسارت پرداختي در بازار بیمه تا پایان دی ماه سال 1401 به ترتيب 6/140 و 3/73 هزار میلیارد تومان ثبت شده که این ارقام در مقایسه با آمار 10 ماهه سال 1400 بیش از 55 درصد رشد کرده‌اند.

لازم به ذکر است که در این مدت، بخش غیردولتی بیمه، 73.8 درصد از صدور حق بیمه‌های تولیدی را بر عهده داشته و 72.8 درصد از خسارت‌ها را پرداخت کرده است.

سلطه بیمه‌های خودرویی بر بیمه‌نامه‌های صادر شده

بخش عمده افزایش 55.3 درصدی مبلغ حق بیمه‌های تولیدی بازار متاثر از رشد 148 درصدی در رشته بیمه درمان و سهم 28.6 درصدی این رشته در کل پرتفوی بازار است. با این وجود بیمه شخص ثالث همچنان بیشترین سهم از کل حق بیمه‌های تولیدی را با ثبت رقم 30.1 درصد در اختیار دارد. بیمه درمان و عمر نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

همچنین رشد 3.2 درصدی تعداد بیمه‌نامه‌های صادر شده به طور عمده ناشی از افزایش 6.7 درصدی تعداد بیمه‌نامه‌های شخص ثالث بوده است. به علاوه بیمه‌های شخص ثالث، حوادث راننده و بدنه اتومبیل بیشترین سهم از کل بیمه‌نامه‌های صادر شده را تشکیل می‌دهند.

سهم 93 درصدی بیمه درمان از تعداد خسارات پرداختی

از سوی دیگر تعداد خسارت‌های پرداختی در این مدت 23.9 درصد رشد کرده که افزایش 22.2 درصدی خسارت‌های بیمه درمان که به تنهایی 93.1 درصد از کل خسارت‌های پرداختی بازار بیمه را شامل می‌شود، بیشترین تاثیر را بر این رشد داشته است.

نسبت خسارت ثابت ماند

نسبت خسارت بازار بیمه که از تقسیم کردن مبلغ خسارت‌های پرداختی به حق بیمه تولیدی به‌دست می‌آید، معادل 52.2 درصد ثبت شده که نسبت به دوره مشابه سال 1400 تقریبا بدون تغییر باقی مانده است.

با این وجود نسبت خسارت در 4 رشته بیمه درمان، بدنه اتومبیل، حوادث راننده و شخص ثالث با ثبت رقم‌های به ترتیب 71.2 درصد، 69.8 درصد، 54.8 درصد و 53.3 درصد از کل سطح بازار بیمه بیشتر بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.