کد مطلب: ۸۰۶۰۱۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تزریق ۱۲۰ همت در بازار باز/ نرخ ریپو میخکوب شد

تزریق 120 همت در بازار باز/ نرخ ریپو میخکوب شد

با وجود کاهش نسبی سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز، بانک مرکزی میزان تزریق پول خود در هفته دوم اردیبهشت ماه را به 120 هزار میلیارد تومان افزایش داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در ادامه روند انتشار گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، بانک مرکزی خلاصه فعالیت‌های خود در بازار باز و بازار بین بانکی مربوط به هفته دوم اردیبهشت ماه را برای عموم افشا کرد. بررسی گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در هفته‌ای که گذشت، میزان سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز با کاهش اندکی مواجه شده اما بانک مرکزی تزریق پول خود در این بازار را افزایش داده است. این در حالی است که میزان ورود بانک مرکزی به بازار باز نیز در هفته گذشته افزایش یافت.

خلاصه عملیات بازار باز بانک مرکزی از ابتدای سال 1401

خلاصه عملیات بازار باز بانک مرکزی از ابتدای سال 1401

در پنجمین حراج بازار باز چه گذشت؟

مطابق گزارشی که بانک مرکزی از عملیات اجرایی سیاست پولی در هفته منتهی به 11 اردیبهشت ماه سال 1402 منتشر کرده است، 21 بانک و موسسه اعتباری در این هفته سفارش‌های خود را برای تامین وجوه نقد به بانک مرکزی ارسال کردند. ارزش کل این سفارش‌ها حدود 156 هزار میلیارد تومان بود که این رقم با کاهش اندکی نسبت به هفته گذشته مواجه شده است.

با وجود اینکه رقم درخواستی بانک‌ها در این هفته کاهش یافت، اما بانک مرکزی میزان تزریق پول خود را در این بازار بالا برد. به طوری که پس از تزریق پول 100 هزار میلیارد تومانی در بازار باز در دو هفته اخیر، این رقم در هفته دوم اردیبهشت ماه به 120 هزار میلیارد تومان رسید.

از سوی دیگر اما حدود 100 هزار میلیارد تومان از قراردادهای بازخرید گذشته سررسید شد و این مبلغ به بانک مرکزی بازگشت تا خالص تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز در این هفته به حدود 20 هزار میلیارد تومان برسد.

گفتنی است که در پنجمین حراج بازار باز بانک مرکزی در سال 1402 مدت توافق بازخرید هفت روزه بود و حداقل نرخ توافق بازخرید نیز بدون تغییر نسبت به هفته‌های گذشته در 23 درصد ثابت ماند.

تشدید ورود بانک مرکزی به بازار بین بانکی

در هفته‌ای که گذشت، علاوه بر اینکه میزان تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز افزایش یافت، ورود پول این بانک به بازار بین بانکی نیز با رشد نسبی مواجه شد.

در این هفته چهار بانک و موسسه اعتباری بخشی از منابع نقدی مورد نیاز خود را با استقراض 70 هزار میلیارد تومانی از بانک مرکزی از طریق بازار بین بانکی تامین کردند. از سوی دیگر اما 82 هزار میلیارد تومان از منابع قرض داده شده توسط بانک مرکزی به این بانک برگشت تا خالص عملیات بانک مرکزی در بازار بین بانکی این هفته منفی شود.

بازار باز چیست؟

عملیات بازار باز سازوکاری است که بانک‌ها می‌توانند از طریق آن، کسری وجوه نقد مورد نیاز خود را با استقراض از بانک مرکزی فراهم کنند. در این بازار، بانک‌هایی که دچار کمبود منابع هستند، اوراق قرضه‌های دولتی در اختیار خود را به بانک‌ مرکزی واگذار می‌کنند و در عوض، وجوه مورد نیاز خود را قرض می‌گیرند.

همچنین بانک‌های مقروض موظفند که در زمان سررسید، اوراق واگذار شده را به طور مجدد و با نرخ بهره‌ای که آن را نرخ ریپو می‌نامند، بازخرید کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.