کد مطلب: ۸۰۸۸۵۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آرامش نسبی در بازار باز/ تزریق پول بانک مرکزی در بازارها کاهش یافت

آرامش نسبی در بازار باز/ تزریق پول بانک مرکزی در بازارها کاهش یافت

با وجود کاهش میزان استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی در عملیات بازار باز این هفته نسبت به هفته‌های قبل، اما این رقم همچنان در سطوح بالایی قرار دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی در ادامه روند انتشار هفتگی گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، آمار و ارقام مربوط به هفته سوم اردیبهشت ماه را در وبسایت رسمی خود منتشر کرد. بانک مرکزی در این گزارش که به صورت هفتگی منتشر می‌شود، خلاصه‌ای از فعالیت‌های خود در بازار باز و همچنین بازار بین بانکی را افشا می‌کند.

بر اساس این گزارش در هفته منتهی به 18 اردیبهشت ماه 1402 میزان سفارش‌های ارسالی شبکه بانکی به بانک مرکزی برای تامین وجوه نقد با کاهش نسبی همراه شد و به تبع آن تزریق پول بانک مرکزی نیز در این بازار افت کرد. به علاوه حجم استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی از مسیر بازار بین بانکی نیز به پایین‌ترین حد خود از ابتدای سال جاری رسید.

باز 02.18

خلاصه عملیات بازار باز بانک مرکزی از ابتدای سال 1401

کاهش سفارش‌های ارسالی و پذیرفته‌شده در بازار باز

مطابق گزارش بانک مرکزی در هفته جاری 21 بانک و موسسه اعتباری سفارش‌های خود را برای تامین نقدینگی از طریق بازار باز و در قالب توافق بازخرید به بانک مرکزی ارسال کردند. ارزش کل این سفارش‌ها حدود 155 هزار میلیارد تومان بود که این رقم با کاهش حدود هزار میلیارد تومانی نسبت به هفته گذشته مواجه شده است.

کاهش میزان سفارش‌های ارسالی بانک‌ها به بانک مرکزی سبب شد که بانک مرکزی نیز میزان ورود پول خود در این بازار را کاهش دهد؛ به طوری که ارزش سفارش‌های پذیرفته شده در این هفته با کاهش 20 هزار میلیارد تومانی نسبت به هفته گذشته به 100 هزار میلیارد رسید. این نخستین بار از ابتدای سال است که میزان تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز در یک هفته کاهشی شده است.

خالص تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز منفی شد

با وجود کاهش ورود بانک مرکزی به بازار باز، رقم این تزریق پول همچنان در سطوح بالایی قرار دارد؛ به طوری که این رقم برای پنجمین هفته متوالی در سطوح بالاتر از 150 هزار میلیارد تومان ایستاده است. حال باید دید که مسیر نزولی تزریق پول بانک مرکزی در بازار در هفته‌های آینده ادامه می‌یابد یا ناترازی بانک‌ها باعث ثبات وضعیت فعلی و حتی وخیم‌تر شدن آن می‌شود.

از سوی دیگر نیز بیش از 120 هزار میلیارد تومان از توافق بازخریدهای پیشین بانک مرکزی در این هفته سررسید شد تا خالص تزریق پول بانک مرکزی در این بازار منفی باشد.

گفتنی است که در ششمین حراج بازار باز بانک مرکزی در سال 1402 مدت توافق بازخرید هفت روزه بود و حداقل نرخ توافق بازخرید نیز بدون تغییر نسبت به هفته‌های گذشته در 23 درصد ثابت ماند.

افت قابل توجه تزریق پول در بازار بین بانکی

در هفته سوم اردیبهشت ماه علاوه بر اینکه میزان تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز کاهش یافت، ورود پول این بانک به بازار بین بانکی نیز با افت قابل توجهی مواجه شد.

به طوری که در این هفته چهار بانک و موسسه اعتباری بخشی از منابع نقدی مورد نیاز خود را با استقراض 30 هزار میلیارد تومانی از بانک مرکزی از طریق بازار بین بانکی تامین کردند. رقمی که پایین‌ترین میزان خود از ابتدای سال 1402 بود. از سوی دیگر اما 30 هزار میلیارد تومان از منابع قرض داده شده توسط بانک مرکزی به این بانک برگشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.