خبر مهم:

کد مطلب: ۸۰۲۴۳۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش تقاضا برای نقدینگی در بازار باز/ هشدار فرزین، ناترازی بانک‌ها را برطرف می‌کند؟

افزایش تقاضا برای نقدینگی در بازار باز/ هشدار فرزین، ناترازی بانک‌ها را برطرف می‌کند؟

تقاضای بانک‌ها برای نقدینگی در عملیات بازار باز این هفته بار دیگر افزایش یافت اما بانک مرکزی میزان پذیرش سفارش‌ها را در 100 هزار میلیارد تومان ثابت نگه داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از آنکه بانک مرکزی در سه هفته گذشته، گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی را با تاخیر منتشر کرده بود، این گزارش در این هفته زودتر از موعد و در روز سه‌شنبه از طریق وبسایت رسمی بانک مرکزی منتشر شد.

بانک مرکزی هر هفته با انتشار گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، خلاصه‌ای از مراودات بانک‌ها و البته خود را در بازار باز و بازار بین بانکی ارائه می‌کند.

در عملیات بازار باز این هفته، ارزش سفارش‌های ارسال‌شده بانک‌ها بار دیگر صعودی شد و قله جدیدی را فتح کرد. با این وجود بانک مرکزی همچنان سیاست تثبیت میزان پذیرش سفارش‌ها را در پیش گرفته است.

خلاصه عملیات بازار باز بانک مرکزی از ابتدای سال 1401

خلاصه عملیات بازار باز بانک مرکزی از ابتدای سال 1401

سفارش 156 هزار میلیارد تومانی بانک‌ها

موضع عملیاتی بانک مرکزی در چهارمین حراج بازار باز در سال 1402 نیز توافق بازخرید بود. در این حراج 21 بانک و موسسات اعتباری سفارش‌های خود را به ارزش 156.4 هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی ارسال کردند تا از این طریق بتوانند کسری وجوه مورد نیاز خود را جبران کنند.

بانک مرکزی نیز پس از آنکه سقف درخواست سفارش‌های ارسالی را در هفته گذشته به 100 هزار میلیارد تومان افزایش داد، این رقم را در هفته جاری نیز حفظ کرد و با تزریق این پول در بازار باز، به بخشی از نیاز شبکه بانکی پاسخ داد.

از سوی دیگر اما بانک‌ها 100.4 هزار میلیارد تومان از استقراض‌های قبلی خود را به بانک مرکزی بازگرداند تا خالص فعالیت بانک مرکزی در بازار باز این هفته نیز منفی شود.

حداقل نرخ توافق بازخرید در عملیات بازار باز این هفته نیز مثل هفته‌های گذشته 23 درصد بود و بانک‌ها برای بازپرداخت مبالغ قرض‌گرفته شده از بانک مرکزی، هفت روز فرصت دارند.

در بازار بین بانکی چه گذشت؟

بخش دیگری از گزارش بانک مرکزی از عملیات اجرایی سیاست پولی مربوط به اعتبارگيري قاعده‌مند توسط بانک‌ها بود. بر این اساس، بانک مرکزی در هفته منتهی به چهارم اردیبهشت ماه 60 هزار میلیارد تومان از منابع خود را در بازار بین بانکی عرضه کرد اما از سوی دیگر حدود 64 هزار میلیارد تومان از استقراض‌های گذشته بانک‌ها در این مدت تسویه شد.

هشدار فرزین به بانک‌های ناتراز

افزایش تقاضای بانک‌ها برای تامین کسری خود با استفاده از منابع بانک مرکزی، در حالی بار دیگر اوج گرفته که رئیس کل بانک مرکزی نیز اخیرا از حجم اضافه برداشت برخی بانک‌ها از بانک مرکزی انتقاد کرده بود و به بانک‌های ناتراز تا شهریور ماه فرصت داد که اضافه برداشت‌های خود را اصلاح کنند. فرزین در این باره گفت: اگر بانکی همواره ناترازی داشته باشد و در عین حال بخواهد به فعالیت خود ادامه دهد به ناچار باید به سمت تعیین تکلیف و انحلال آن بانک پیش برویم.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که پیامدهای منفی تداوم و تشدید نیاز بانک‌ها به استقراض نقدینگی از بانک مرکزی، نگرانی رئیس کل این بانک را نیز برانگیخته است. حال باید دید که هشدار فرزین به بانک‌ها تا چه اندازه می‌تواند در بهبود وضعیت ناترازی بانک‌ها موثر باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.