کد مطلب: ۴۰۲۱۷۲

چه عواملی شاخص بورس را در هفته گذشته بالا بردند؟

چه عواملی شاخص بورس را در هفته گذشته بالا بردند؟

هفته گذشته شاخص بورس بازدهی حدود 7 درصدی را به ثبت رساند که رکورد تازه‌ای در این بازار است که در این بین عوامل زیادی از جمله انتشار گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها موجب این رشد بودند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اولین روزهای کاری در فصل پاییز توفانی رقم خورد و شاخص کل بورس توانست با ثبت بازدهی حدود ۷درصدی در هفته گذشته، شگفتی‌ساز شود.

در هفته گذشته پایان فصل تابستان و اتمام سال مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری موجب شد تا بازار از فشار فروش روزهای آخر تابستان خارج شده و بتواند رشد مجددی را از سر بگیرد.

در همین حال انتشار گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها برای دوره یک ماهه شهریورماه و فضای مثبت حاکم بر این گزارش‌ها به همراه سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک جو مثبتی را برای بازار سرمایه به همراه آورد.

سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک موجب شد جو منفی تحولات سیاسی که در هفته قبل به مانعی در برابر بازار تبدیل شده بود، به شرایط بهتری تبدیل شود. در سایه چنین شرایطی جریان قوی نقدینگی به سمت بازار از سوی معامله‌گران حقیقی و حقوقی در هفته گذشته، رشد پیوسته و قوی شاخص کل بورس را به‌دنبال داشت.

در این شرایط بازار بیش از پیش تابع ورود نقدینگی و اقبالی است که به‌سوی بازار سهام معطوف شده است.

در این راستا انتظار می‌رود بازار تا برقراری این اقبال و تداوم ورود نقدینگی بتواند به رشد خود ادامه دهد که در این میان نحوه کنترل نقدینگی و انجام عرضه‌های اولیه دارای اهمیت فراوانی برای کنترل موج نقدینگی است.

از دیدگاه کارشناسان رکود بازارهای موازی و کسب بازدهی مناسب در بورس از سوی سرمایه‌گذاران باعث به وجود آمدن فرصت تاریخی برای بازار سرمایه شده است که استفاده از آن می‌تواند بازار سرمایه را به یک بازار دائمی برای نقدینگی متحرک در اقتصاد کشور تبدیل سازد.

در همین حال انتشار گزارش‌های عملکرد شهریورماه شرکت‌ها نشان‌دهنده روند رشد اکثر شرکت‌ها است. هرچند برخی از گزارش‌ها، تحت تاثیر کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی و رکود در داخل رو به کاهش گذاشته و از نقطه اوج تیرماه و خردادماه فاصله گرفته‌اند.

در بازار هفته گذشته شرایط بازارهای جهانی نیز در رشد بازار نقش مهمی داشت.

بهای هر بشکه نفت برنت در بالای سطح ۶۰ دلار باقی مانده و در آخرین معاملات هفته در کانال ۶۲تا ۶۳دلار در هر بشکه قرار داشت. بهای سه فلز مس، سرب و روی نیز به ترتیب ۵ هزار و ۷۲۱ دلار، ۲ هزار و ۹۱دلار و ۲ هزار و ۲۹۱دلار رقم خورده است.

در بازار سهام روز چهارشنبه فرابورس میزبان یک نیروگاه دیگر بود و عرضه اولیه سهام نیروگاه جهرم با استقبال خوبی روبه‌رو شد؛ سهام توسعه مولد نیروگاهی جهرم در بازار دوم معاملات فرابورس، هر سهم دوازدهمین شرکت جدید با ۱۹۹ تومان کشف قیمت شد و رکورد جدیدی در آمار خریداران به دست آمد.

این عرضه شامل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون سهم «بجهرم» بود که با محدوده قیمتی ۱۹۰ تا ۱۹۹ تومانی هر سهم و سهمیه ۲۴۰۰ سهمی هر فرد حقیقی و حقوقی عرضه شد.

اما طبق معمول، استقبال زیاد متقاضیان منجر به کاهش سهمیه به ۱۴۹۳ سهم و نیاز به نقدینگی ۲۹۷ هزار و ۱۰۷ تومانی شد. با این رویداد ۸۲۳ هزار و ۵۶۵ سهامدار در عرضه مزبور شرکت کردند که هر چند بیش از ۸۱۸ هزار نفر موفق به خرید سهام «بجهرم» شدند، ولی این رویداد و اشتیاق سهامداران به خرید سهام مزبور سبب شد رکورد جدیدی در عرضه‌های اولیه ثبت شود.

در گروه معدنی، معادن بافق اعلام کرد که افزایش سرمایه‌ای معادل هزار و ۱۰۰ درصد از محل سود انباشته در دستور کار دارد. در گزارش توجیهی هیات‌مدیره عنوان شده که به‌منظور پیشنهاد افزایش سرمایه، سرمایه «کبافق» از مبلغ ۲۰ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان به مبلغ ۲۴۳ میلیارد تومان از محل سود انباشته افزایش یابد. این افزایش سرمایه به‌منظور افزایش تولید و اصلاح ساختار مالی به تصویب هیات‌مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.

در گروه پتروشیمی، «نوری» در شفاف‌سازی خاطرنشان کرد: «در فضای مجازی مبنی بر تولید گازوئیل با استاندارد یورو ۵ و ۶ در شرکت پتر، به استحضار می‌رساند تولید محصول گازوئیل با استاندارد یورو۵ و ۶ در آینده، حاصل اجرای پروژه شیرین‌سازی برش سنگین این شرکت خواهد بود.

شایان ذکر است پروژه شیرین‌سازی برش سنگین در حال انجام مناقصه است. پیش‌بینی می‌شود انعقاد قرارداد با برنده مناقصه تا پایان سال‌جاری صورت پذیرد. با توجه به برنامه زمان‌بندی اولیه، مدت زمان اجرای پروژه ۳ سال بوده و ان‌شاءالله پس از بهره‌برداری از پروژه مذکور این شرکت توان تولید گازوئیل با استاندارد یورو ۵ یا یورو ۶ را خواهد داشت.»

در این گروه پس از آنکه اخیرا موضوع پذیرش آریاساسول به دلیل سهام ممتاز رد شد، مدیرعامل این شرکت در حاشیه نمایشگاه ایران‌پلاست عنوان کرد که شرکت پلیمری پتروشیمی آریاساسول تا پایان سال جاری وارد بورس می‌شود. فروش شرکت در سال۹۷ بالغ بر ۵۸۰۰ میلیارد تومان بوده که این میزان فروش، مبلغ ۳۲۵۰ میلیارد تومان سود خالص نصیب شرکت کرده است.

در همین حال در گروه پتروشیمی، بهزاد محمدی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی اظهار کرد: هم‌اکنون سالانه ۳۳ میلیون تن برابر با ۶۵۰ هزار بشکه معادل نفت در روز میزان خوراکی است که از وزارت نفت دریافت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه مقدار خوراک دریافتی صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ با تحقق جهش دوم صنعت پتروشیمی به سالانه ۶۲ میلیون تن برابر روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه معادل نفت‌خام می‌رسد، افزود: این رقم در سال ۱۴۰۴ با تحقق جهش سوم پتروشیمی به یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه معادل نفت خام می‌رسد که این به معنای واقعی گذر از خام فروشی در صنعت نفت کشور است.

وی با بیان اینکه ۳۱ میلیون تن محصول قابل فروش در بخش بالادست پتروشیمی تولید می‌شود، گفت: ۵/ ۲۲ میلیون تن بالغ‌بر ۷۰ درصد تولیدات صادر می‌شود.

در گروه بیمه‌ای رئیس‌کل بیمه مرکزی عنوان کرد که با نمایندگان مجلس برای معافیت مالیاتی بیمه رایزنی کرده‌ایم.

در این راستا رئیس کل بیمه مرکزی کشور توضیح داد: درلایحه اصلاحیه قانون مالیات ارزش افزوده، دولت با معافیت مالیاتی صنعت بیمه موافقت کرده بود، اما این بند درکمیسیون اقتصادی حذف شده، اما برای این معافیت، رایزنی لازم را انجام داده‌ایم.

از سوی دیگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی گفت: سهامدار حقوقی بانک رفاه سازمان تامین اجتماعی است که مقرر شده سهام این سازمان در بانک رفاه کارگران در بازه‌ای ۵ ساله کاهش یابد.

حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل۴۴ قانون اساسی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، گفت: در نخستین دستور کار کمیسیون، گزارش رونق تولید مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد؛ این گزارش هفته جاری تقدیم رئیس مجلس شورای اسلامی شود.

در این گزارش راهکارهای رفع موانع تولید مانند چالش‌های بانکی، بیمه‌ای، ارزی و… برای ۱۲ بخش مانند صنعت، کشاورزی و گردشگری ارائه شده است.

در میان دیگر اخبار مهم، پذیره‌نویسی هفتمین صندوق جسورانه بورسی با نام صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه پارتیان قرار داشت. پذیره‌نویسی این صندوق با سرمایه ۲۰ میلیارد تومان از امروز شنبه ششم مهرماه آغاز می‌شود و تا پانزدهم مهرماه جاری ادامه خواهد داشت.

حوزه فعالیت این صندوق، «فناوری اطلاعات و ارتباطات مالی (فین تک)» و «زیست فناوری» خواهد بود. همچنین دوره فعالیت این صندوق ۷ سال است و از طریق کارگزاری‌های عضو فرابورس ایران امکان مشارکت در پذیره‌نویسی فراهم است. در این دوره از پذیره‌نویسی، موسسان ۳۴ درصد سرمایه را تعهد می‌کنند و بقیه از طریق پذیره‌نویسی تامین خواهد شد.

در میان اخبار شرکتی نیز می‌توان به برگزاری مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران، اشاره کرد. بر این اساس «مادیرا» ساعت ۱۰ روز یکشنبه ۲۸ مهر در تهران در ساختمان مادیران برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره تصمیم‌گیری می‌کند.پ

همچنین «مادیرا» عملکرد دوره یک‌ماهه مربوط به پایان شهریورماه را بر سایت کدال منتشر کرد. بر این اساس شرکت در دوره یک ماهه مبلغ ۸/ ۹۱ میلیارد تومان از محصولات نمایشی، لوازم خانگی، خدمات پس از فروش و سایر درآمد داشته است. همچنین «مادیرا» در ۶ماهه نخست سال جاری از فروش محصولات ۵۷۹ میلیارد تومان درآمد کسب کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۱۲۹ درصدی نشان می‌دهد.

از سوی دیگر سایپا عنوان کرده که با اجرای پروژه ملی بومی‌سازی قطعات محصولات توانست ۳۸ قطعه را با کمک شرکت‌‌های ایرانی در داخل تولید و ۲۹۰ یورو صرفه‌جویی ارزی محقق کند.

«سایپا نیوز» عنوان کرده: پروژه داخلی‌سازی قطعات مربوط به گیربکس، موتور، اکسل و EMS محصول‌های خانواده تیبا، موتور، اکسل و EMS محصول‌های خانواده پراید و قوای محرکه وانت زامیاد با پیشرفت بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصدی پروژه در شرکت‌های تولیدکننده داخلی به اجرا درآمده و قرار است نیاز محصولات سایپا را برطرف کند. همچنین قطعاتی نظیر مجموعه دنده برنجی خودرو، واشر سرسیلندر، دینام، رگولاتور و دریچه گاز، دیسک و صفحه کلاچ، سنسور اکسیژن، انژکتور، مدولاتور، مجموعه پلوس خودرو و چندین قطعه دیگر مربوط به قوای محرکه، از جمله قطعاتی هستند که توسط مگاموتور سایپا بومی‌سازی شده‌اند.

در مجموع بازار چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به رقم ۲ هزار و ۱۵۳ میلیارد تومان و در فرابورس به هزار و ۱۲۵ میلیارد تومان رسید. با این کارنامه ارزش معاملات در کل هفته بورس با افت ۶/ ۸درصدی نسبت به هفته ماقبل آن به رقم ۱۰ هزار و ۶۸۸ میلیارد تومان بالغ شد. بازدهی معامله‌گران نیز از ابتدای سال به رقم خیره‌کننده ۷۶ درصد رسید.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.