کد مطلب: ۱۵۳۳۸۶

فاز دوم مترو شیراز با حضور وزیر کشور افتتاح شد

فاز دوم مترو شیراز با حضور وزیر کشور افتتاح شد

با حضور وزیر کشور، فاز دوم خط یک مترو شیراز به طول 10 و نیم کیلومتر افتتاح شد.

طی مراسمی صبح سه‌شنبه 31 مرداد و با حضور رحمانی فضلی، بهره‌برداری از فاز دوم خط یک مترو در شیراز آغاز شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، خط یک مترو شیراز به طول 24.5 کیلومتر، شرق شیراز را به غرب این شهر متصل کرده و پرترافیک‌ترین مسیرها را پوشش می‌دهد و حدود 10 هزار مسافر در ساعت ظرفیت جابه‌جایی در کلانشهر شیراز ایجاد می‌کند.

فاز اول خط یک، سه سال قبل و در حد فاصل میدان احسان در غرب شیراز تا میدان نمازی افتتاح شد و در ماه‌های ابتدایی امسال، بخشی از فاز دوم در حد فاصل میدان نمازی و چهارراه زند به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز و حومه گفت: فاز دوم خط یک مترو با 4 ایستگاه آماده بهره‌برداری است و براساس مصوبه شورا به مدت دو ماه خدمات حمل‌ونقلی رایگان ارائه خواهد داد.

اسدالله حاج‌زمانی با بیان اینکه مترو شیراز به طول 24.5 کیلومتر بعد از تهران طولانی‌ترین خط متروی کشور محسوب می‌شود، ابراز امیداوری کرد که هر 1.5 تا دو ماه یک یا 2 ایستگاه از ایستگاه‌های باقیمانده آماده بهره‌برداری خواهد بود و امیدواریم تا دهه فجر ایستگاه میدان امام حسین (ع) آماده بهره‌برداری شود.

مدیرعامل قطار شهری شیراز همچنین گفت: ایستگاه وکیل تنها ایستگاهی است که به دلیل آنکه ساخت آن دیرتر آغاز شد، امیدواریم بهار سال 97 آماده بهره‌برداری باشد.

حاج‌زمانی با تصریح اینکه احداث مترو با چنین مشخصه‌هایی در صورت وجود منابع لازم، بین 6 تا 8 سال زمان نیاز دارد، تاکید کرد که قطار شهری شیراز به واسطه محدودیت‌های منابع مالی با حدود 5 سال تاخیر به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز گفت: طی سال‌های اخیر و با توجه به منابع محدود اعتباری از محل طرح تملک دارائی‌، سایر منابع مالی را دنبال کرده و از محل اوراق مشارکت، صندوق توسعه ملی، تسهیلات و تهاتر، برنامه‌های عمرانی مترو را پیش بردیم.

حاج‌زمانی خاطرنشان کرد: از محل اوراق مشارکت 700 میلیارد تومان، از محل صندوق توسعه ملی 30 میلیون دلار و از محل تسهیلات 100 میلیارد تومان، منابع مالی برای خط یک تامین شد.

او با یادآوری اینکه بازگشت اصل و فرع اوراق مشارکت به تساوی بین شهرداری و دولت تقسیم شده است، گفت: اقدام دیگر تصویب فاینانس 771 میلیون دلاری خط 2 قطار شهری شیراز در آخرین سفر هیئت دولت به فارس بود که سال گذشته شورای اقتصاد نیز آن را تصویب کرد و پس از موافقت بانک مرکزی این مبلغ برای اجرای سویل پروژه خط دوم قطار شهری شیراز هزینه خواهد شد.

مدیرعامل قطار شهری شیراز با بیان اینکه در خط دوم از ظرفیت زمین‌های مجاور ایستگاه‌ها نیز استفاده شده است، گفت: با موافقت کمیسیون ماده 5 تاکنون 2 قطعه زمین تاکنون به فروش رسیده است.

حاج‌زمانی با بیان اینکه یکی از مشکلات در اجرای طرح‌هایی نظیر قطار شهری، معارضان زیر زمین هستند گفت: گاه معارضانی نظیر انشعاب‌های گاز، آب، فاضلاب و برق، ماه‌ها اجرای یک طرح را به تعویق می‌اندازد.

مدیرعامل قطار شهری شیراز تاکید کرد که اکنون فاز دوم خط به همراه 4 ایستگاه آماده بهره‌برداری بوده و 50 درصد از منابع اعتباری مورد نیاز برای تکمیل ایستگاه‌های باقیمانده نیز تامین شده است.

مسئولان امیدوار هستند که با بهره‌برداری از فاز دوم خط یک قطار شهری، شاهد کاهش قابل توجه حجم ترافیک در مسیرهای اصلی پرترافیک و مسیرهای مرکزی شیراز باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.