کد مطلب: ۷۰۲۵۹۱

اقبال بلند خانه‌های قدیمی در بازار/ کلنگی‌ها گنج بازار هستند؟

اقبال بلند خانه‌های قدیمی در بازار/ کلنگی‌ها گنج بازار هستند؟

بازار مسکن این روزها روی خوشی به کهنه‌سازها نشان می‌دهد. بسیاری از سرمایه‌گذاران ملکی این روزها به سمت خانه‌های قدیمی می‌روند.

الهام صمدزاده / به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت بسیار پایین قدیمی‌سازها در بازار و همچنین پرداخت وام‌های مختلف باعث شده بسیاری از معاملات حول این خانه‌ها بچرخد.

بازار مسکن طی سال‌های اخبر رفتارهای عجیبی از خود نشان می‌دهد که این خود باعث شده نتوان چشم‌انداز بلند مدتی برای بازار مسکن متصور شد. کاهش بی‌سابقه قیمت قدیمی‌سازها در بازار رفتار معامله‌گران را تغییر داده و بسیاری از خریداران خانه اولی را هم به این سمت سوق داده است.

دلایل افزایش مشتری خانه‌های قدیمی

این روزها معاملات خانه‌های نوساز در بازار مسکن به رکود رفته است، اما در مقابل بسیاری از خریداران به دنبال خانه‌های قدیمی هستند تا چند سال در آن سکونت داشته باشند و یا اینکه خود در خانه دیگری ساکن شوند و بعد از مدتی ساخت و ساز این خانه قدیمی را آغاز کنند. حال باید دید که این تغییر روند خریداران به چه علت بوده است.

در نگاه اول قیمت مناسب و متراژ به نسبت بالا انگیزه خریداران مصرفی و سرمایه‌گذاری را برای خرید این خانه‌ها بیشتر می‌کند. چرا که مبلغ یک خانه ۴۵ الی ۵۶ متری در مرکز و یا جنوب شهر تهران را می‌توان بابت خرید خانه بالای ۱۰۰ متری در مرکز پایتخت کرد.

از سوی دیگر در شرایطی که بانک‌ها تن به پرداخت وام خرید خانه نمی‌دهند و به بهانه‌های مختلف از پرداخت وام مسکن شانه خالی می‌کنند اما بسیاری از بانک‌ها مکلف به پرداخت وام نوسازی مسکن هستند. البته این وام از امتیازات ویژه‌ای هم برای بانک و هم برای دریافت کننده بهره‌مند است.

ساخت و ساز اصولی را می‌توان یکی دیگر از دلایل افزایش خرید خانه‌های کلنگی عنوان کرد. بسیاری از خانه‌های نوساز از نقشه مناسب و قابل سکونت چندانی برخوردار نیستند، همچنین استفاده از متریال ساختمانی نامناسب خود در کور شدن ذوق خریدار خانه‌های نوساز بی‌تاثیر نیست.

دست نگه‌داشتن برای معامله خانه‌های نوساز که چندماهی است گریبانگیر بازار مسکن شده را می‌توان در زمره دیگر دلایل کوچ خریداران به سمت خانه‌های کلنگی عنوان کرد. بنا به گزارش میدانی تجارت‌نیوز این روزها فروش خانه‌های نوساز به امید گرانی دوباره مسکن در رکود کامل به سر می‌برد. تا جایی که بسیاری از خریداران حتی حاضر نیستند تا ملکشان حتی بازدید شود.

افزایش حاشیه سود خرید خانه‌های قدیمی یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل اقبال بلند این خانه‌ها است. به عبارت بهتر ساخت و ساز خانه‌های قدیمی در شرایط موجود و فروش برخی از واحدهای آن می‌تواند حاشیه سود به نسبت بالایی را به همراه داشته باشد. تاجایی که در شرایط موجود برخی از خریداران مصرفی به صورت اشتراکی این خانه‌ها را خریداری، بازسازی و یا از نو می‌سازند.

جدیدترین اخبار حوزه مسکن را اینجا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.