کد مطلب: ۲۱۱۶۷۵

فرهنگیان بازنشسته خواستار ترمیم حقوق هستند

فرهنگیان بازنشسته خواستار ترمیم حقوق هستند

فرهنگیان بازنشسته خواستار جدیت بیشتر در اجرای همسان‌سازی حقوق‌ها هستند این در حالی است که بودجه اختصاص یافته در این‌باره برای سال ۹۷ با ۱۴۰۰ میلیارد تومان کمبود مواجه است.

فرهنگیان بازنشسته بارها در تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه نسبت به وضعیت معیشتی خود معترض هستند و خواسته اصلی آنها همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جمعی از بازنشستگان کشوری از جمله فرهنگیان بازنشسته روز سه‌شنبه در اعتراض به وضعیت معیشتی و همسان‌سازی حقوق بازنشسته‌ها با شاغلان تجمعی را مقابل وزارت کار برگزار کردند.

سال گذشته و در جریان اعتراض بازنشستگان به وضعیت معیشتی، مقرر شد تا طرح همسان‌سازی حقوق شاغلان و بازنشسته‌ها در طول سال‌های برنامه ششم توسعه به تدریج اجرا شود و در نهایت تا پایان برنامه ششم باید میزان تفاوت حقوق شاغلان و بازنشسته‌ها به 20 درصد برسد.

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درباره روند همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال 97 گفته است: برای ترمیم حقوق و در راستای همسا‌ن‌سازی حقوق بازنشستگان در سال 97 به تامین حداقل 3400 میلیارد تومان منابع نیازمند هستیم. در جریان بررسی لایحه بودجه سال 97 در مجموع با احتساب پیشنهاد دولت، 2000 میلیارد تومان منابع برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شده که بیانگر کمبود 1400 میلیارد تومانی منابع برای همسان‌سازی در سال آینده است.

در همین رابطه ولی میرزا سیدی یکی از فرهنگیان بازنشسته در گفت‌وگو با تسنیم درباره وضعیت معیشتی بازنشستگان به تسنیم می‌گوید: از سال قبل گفتند در یک بازه زمانی 5 ساله بازنشسته‌های کشوری و لشکری حقوق‌شان همسان‌سازی می‌شود اما این روشی که پیش گرفته‌اند به هیچ وجه به همترازی حقوق شاغلان و بازنشسته‌ها البته مدرک همسطح نخواهد رسید.

وی افزود: سال گذشته 3400 میلیارد تومان برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری اختصاص یافت و افرادی که حداقل حقوق یعنی 900 هزار تومان دریافت می‌کردند با 25 درصد افزایش حقوق میزان دریافتیشان به حدود یک میلیون و 100 هزار رسید و آنهایی که زیر 2 میلیون تومان دریافت می‌کردند نیز افزایش حقوق اما به میزان کمتر داشتند.

امسال حداقل انتظار این بود مبلغ اختصاص یافته برای همسان‌سازی حقوق در سال 97 افزایش یابد تا بخشی از کسری حقوق بازنشسته‌ها جبران شود اما رقم 3400 میلیاردی سال گذشته در بودجه 97 به 1000 میلیارد کاهش یافت که با اصلاح مجلس به دو هزار و 200 میلیارد تومان رسید.

میرزاسیدی معتقد است که برای سال 97 نیز حداقل حقوق را 20 درصد افزایش می‌دهند که حدود 250 هزار تومان می‌شود و با این روش تا 30 سال دیگر به همترازی و همسان‌سازی میان حقوق بازنشسته‌ها و شاغلان نخواهند رسید.

این در شرایطی است که بازنشسته‌ها با مشکلات معیشتی و سلامت مواجه هستند، حداقل حقوق بازنشسته‌ها یک میلیون و 150 هزار تومان است که بیشتر فرهنگیان بازنشسته مشمول این رقم هستند و میانگین حقوق آنها به طور متوسط یک میلیون و 550 هزار تومان است و در بحث بیمه نیز با توجه به سن و سالشان و انواع بیماری‌هایی که با آن مواجه هستند با ناکارآمدی بسیاری مواجه‌اند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز اختصاص دو هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 97 برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را گامی مثبت ولی ناکافی می‌داند و معتقد است برای تحقق عدالت اجتماعی شتاب بیشتری در حوزه رسیدگی به معیشت بازنشستگان و اجرایی ساختن قانون همسان‌سازی لازم است.

دولت ومجلس باید به گونه‌ای عمل کنند که بازنشستگان لشکری و کشوری شاهد حرکت ملموس آنها برای رسیدن به اهداف برنامه در این حوزه به خصوص باشند.

در سوی دیگر ماجرا فرهنگیان شاغل نیز نسبت به تاخیر در پرداخت معوقات حق‌التدریس خود معترض هستند آنها 6 ماه از سال تحصیلی جاری و سه ماه از سال تحصیلی گذشته مطالبه دارند.

در بخشی از متنی که جمعی از فعالان فرهنگی درباره تاخیر در پرداخت معوقات تهیه کرده‌اند، آمده است:
در حالیکه یک هفته از آخرین ماه سال 1396 را پشت سر می‌گذاریم معلمان شاغل 9 ماه حق‌التدریس خود را دریافت نکرده‌اند و بسیاری معوقات همانند اضاف‌هکار کادر اداری و حق‌الزحمه اصلاح اوراق امتحانی و کارورزی پرداخت نشده است.

با وجود اینکه مجلس درسال گذشته تصویب کرد که اضافه تدریس باید همراه حقوق پرداخت شود متاسفانه شاهد نقض صریح قانون از طرف دولت نیز هستیم.

اکثر افرادی که دستی در قوانین دارند واقفند که برای پرکردن کلاس‌های درس دولت باید نیروهای جدید استخدام کند که با وجود بودجه قطره چکانی آموزش و پرورش این کار به صرفه نیست، چون به قول خودشان نباید اجازه داد تا دولت فربه شود که البته فربه شدن در بخش آموزش کاملا با عدالت آموزشی و اجتماعی سازگار است و دولت باید سعی کند تا هزینه‌های بسیار اضافی را در سازمان‌های دیگر که اکنون تبدیل به حق برایشان شده کم کند و از فربه شدن بودجه‌های آن‌ها بکاهد.

بنابراین استفاده از معلمان شاغل برای پرکردن کلاس‌های درس با استفاده از ساعات حق‌التدریس باعث صرفه‌جویی برای دولت می‌شود.

حال سوالی که باقی می‌ماند این است پس چرا با گذشت ماه‌های متمادی دولت نمی‌خواهد حداقل از صرفه‌جویی عدم استخدام نیرو که توسط ساعات حق‌التدریس معلمان حاصل شده این حداقل را پرداخت کند؟ آنچه که مسلم است عدم پرداخت به موقع حق التدریس فقط موجب دلسردی، فرسایش و عدم اعتماد به تصمیمات دولتمردان شده و هیچ عایدی به جز شرمندگی برای معلمان نداشته است.

البته در روزهای گذشته مسئولان آموزش‌وپرورش از پرداخت بخشی از مطالبات فرهنگیان تا پایان سال خبر داده‌اند و طبق گفته‌های مدیرکل آموزش وپرورش شهر تهران، معلمان حق‌التدریس غیررسمی به طور کامل حقوق خود را دریافت کرده‌اند و برای پرداخت حق‌التدریس رسمی منتظر تخصیص بودجه هستیم که به آنها دو ماه از سال قبل و 6 ماه از سال جاری بدهکار هستیم.

همچنین طبق گفته‌های حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این کمیسیون پیگیر پرداخت مطالبات فرهنگیان است که هم‌اکنون از سوی خزانه برای پرداخت آن کم لطفی شده است.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.