کد مطلب: ۵۱۱۶۹۹

گزارش تجارت‌نیوز از آغاز فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو

یارانه ۱۰۰ میلیونی برای خریداران خودرو ؛ یکی بخر ۲ تا ببر!

یارانه ۱۰۰ میلیونی برای خریداران خودرو ؛ یکی بخر ۲ تا ببر!

سه خودروساز بزرگ کشور بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان معادل دو برابر درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده امسال بدهی و زیان دارند و به همین دلیل اخیرا از دولت و بانک مرکزی قول حمایت ۱۵ هزار میلیاردی تومانی گرفتند. امروز یکی از همین خودروسازان قرار است خودروهایی را بفروشد که تا حدود ۱۵۹ میلیون تومان هم در آن رانت قابل مشاهده است.

ابراهیم علیزاده: خودروسازان کشور ماجراهای عجیبی دارند. یک روز آماری از بدهی‌ها و زیان آنها منتشر می‌شود. یک روز دیگر آماری از درخواست حمایت نجومی آنها منتشر می‌شود و سپس فردای آن اعلام می‌شود که قرار است در فروش فوق‌العاده با فروش خودروهای ارزان از طریق قرعه‌کشی رانت‌های میلیونی توزیع کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق آخرین اعلام کمیسیون اصل ۹۰ مجلس میران بدهی و زیان خودروسازان کشور از مرز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. این رقم دو برابر درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده امسال است.

از سوی دیگر اطلاعات و صورت‌های مالی منتهی به پایان آذر ماه سال جاری سه شرکت خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) که در سایت کدال سازمان بورس منتشر شده نشان از زیان انباشته بیش از ۴۳ هزار میلیارد تومانی سه شرکت یاد شده تا پایان فصل پاییز دارد، این در شرایطی است که زیان تولید نیز در بازه مذکور به مرز ۵/ ۱۶هزار میلیارد تومان رسیده است.(دنیای اقتصاد)

زیان تولید در ۹ ماهه امسال نشان می‌دهد با توجه به بودجه ۲٫۷ هزار میلیارد تومانی وزارت صمت در امسال، خودروسازان حداقل شش برابر کل بودجه امسال یک وزارتخانه اقتصادی کشور، زیان تولید داشته‌اند. اما بخش قابل توجهی از این زیان ناشی از اجرای سیاست ارزان‌فروشی خودرو یا همان پیش‌فروش خودرو است که از طریق قرعه‌کشی، رانتی به یک عده از متقاضیان خودرو داده می‌شود.

همین اتفاق باعث شده که آنها اخیرا رئیس کل بانک مرکزی را به ایران‌خودرو دعوت کرده تا از او درخواست کمک کنند. پس از این دیدار، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد قرار است ۱۵ هزار میلیارد تومان از خودروسازان حمایت مالی صورت بگیرد. این درحالیست که همتی پیش از این اعلام کرده بود تا کی قرار است از خودروسازان فشل حمایت شود؟

درحالی که خودروسازان زیان شدید مالی به واسطه ارزان‌فروشی دارند و به همین دلیل قرار است از حمایت‌های عمومی برخوردار شوند، امروز ایران‌خودرو فروش فوق‌العاده خواهد داشت.

1 3

در این فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو قرار است ۹ خودرو به فروش برسد که قیمت آنها با قیمت بازار به شدت اختلاف دارد. این فاصله قیمتی از ۵۶ میلیون تومان شروع می‌شود و تا ۱۵۹ میلیون تومان هم می‌رسد. حتی در خودرویی مثل دنا پلاس اختلاف قیمت به میزانی است که خریدار می‌تواند با فروش خودروی دریافتی در بازار تقریبا ۱۱۹ میلیون تومان سود کند و با اضافه کردن ۴۷ میلیون تومان یک قیمت خودروی دولتی دیگر بخرد.

ایران خودرو اعلام کرده که محصولات عرضه شده در این مرحله شامل رانا پلاس، دنا پلاس، دنا پلاس توربو دستی، پژو پارس TU۵، پژو پارس بنزینی، پژو ۲۰۶ صندوقدار، سورن پلاس، سمند ال‌ایکس و پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای است و برندگان نهایی تا حداکثر سه روز پس از اتمام مهلت ثبت نام، از طریق قرعه‌کشی با حضور نمایندگان نهاد‌های ناظر انتخاب می‌شوند و باید ظرف مدت پنج روز وجه خودرو را از طریق سایت فروش اینترنتی محصولات ایران‌خودرو پرداخت کنند.

توزیع رانت به صورت میانگین ۱۰۰ میلیونی ایران‌خودرو درحالیست که به گفته مقامات خودروسازان در سال گذشته از این ارزان‌فروشی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ضرر کرده‌اند. با این حال آنها همچنان اصرار بر توزیع رانت یا یارانه خودرو به متقاضیان خودرو دارند. آیا این سیاست در نهایت منجر به حمایت از خودروسازان آن هم با بودجه‌ عمومی کشور نمی‌شود؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این چطوره ماشین ۵ ملیون را ۱۰۰ ملیون و ماشین ۱۱ میلیونی را ۲۰۰ ملیون بار مردم با شعور می کنید و ۱۰۰ هزار میلیارد ضرر کردید . فکر کردید مردم نمی دانند ؟

  • ناشناس

    اینقدرحمایت وکمکی که دولت به خودروسازها میکنه به مردم میکرد وضع مردم بهترازاین بود.

  • ناشناس

    بد

  • مسعود

    اینرانت مال خودروسازها ست حاضریم ماشین خارجی بگیریم چقدر خیانت به مشتری ومردم می کنیدواردات آزاد بشه تا بفهمید ضرر چیه وقتی مردمو مجبور میکنید خودرو بی کیفیت بگیرند با قیمت بالا

  • ناشناس

    خجالت هم خوبه والا هزینه پرت ایران خودرو کم کنم بجای سه نوع غذا یک غذابدن به کارکنان حیف میان میشه

  • نبی

    خیلی عجیبه طفلکیا ماشین 5 میلیون رو بیش از 20 برابر میفروشن اونم ظرف مدت کوتاه حالا هم میگن ضرر کردیم. نسازید تعطیل کنین تا ضرر نکنین مگه مجبورید

  • ناشناس

    پول مدل 99 رو تو سال 99 دریافت می‌کنید و مدل 98 تحویل میدین، این یعنی چی؟؟؟
    اگه ضرر میکنید جمع کنید کارخانه هاتون رو، ما راضی به ضرر کسی نیستیم
    به همه هم که ماشین نمیدین که اینقد منت میذارید
    سود بقیه ماشینا و حساب کنید اینا اشانتیون اونا هم نمیشن…

  • ناشناس

    خدایا خواب نیست ین حرف تامن کارگر با وام خودرو سواربشم دست دلال کوتاه بش روحانی رئیس جمهوری دوست دارم

  • ناشناس

    در این اشغال دونی ببندین تا ضرر ندین ملت ب دست دوم های اروپا ک نصف قیمت این اشغالا در میاد راضین چ دلیلی داره.میگی اینو بسازین میگن چینیش ارزونتره وارد میکنن ب ماشین ک میرسه میگن حمایت از تولید داخلی ?

  • س.م.الف

    ازاین غول صنعت که صمند را به تایلند ده ملیون میداد با التماس اونهم میخریدن نمیخواد ناراحت ضررش باشید مردم دارن با ۴۵ تومن یارانه سر میکنن کمک مردم کنید نه کمک ایران خ سایپا