کد مطلب: ۵۳۱۶۴۰

گفتگوی تجارت‌نیوز با نماینده سابق ایران در اوپک

پیش‌بینی میزان فروش نفت در سال ۱۴۰۰/ تاثیر مذاکره ایران و عربستان بر بازار نفت

پیش‌بینی میزان فروش نفت در سال ۱۴۰۰/ تاثیر مذاکره ایران و عربستان بر بازار نفت

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک درباره زمان احیای بازار نفت ایران می‌گوید: «اگر تحریم‌ها برداشته شود، مشتریان سنتی نفت ما که دیگر نگران محدودیت‌های تحریم‌ها نیستند، به سرعت به بازار ایران باز می‌گردند.»

با خروج دولت ترامپ از برجام و کاهش تولید نفت ایران، صادرات نفت سقوط کرده است اما حالا اخبار امیدوارکننده از برجام به گوش می‌رسد. رسانه‌های خارجی مدعی شده‌اند که نتیجه مذاکرات تا این جای کار، رضایت‌بخش بوده است و بایدن می‌گوید که هیچ‌وقت نباید از برجام خارج می‌شدند. از طرفی دیگر هم رسانه‌ها مدعی مذاکره ایران با عربستان یعنی یکی از بزرگترین رقبای نفتی ایران شده‌اند.

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک به تجارت‌نیوز می‌گوید: «اگر تحریم‌ها برداشته شود، مشتریان سنتی نفت ما که دیگر نگران محدودیت‌های تحریم‌ها نیستند، به ما باز می‌گردند.»

البته، خطیبی این فرآیند را کمی طولانی می‌بیند و توضیح می‌دهد: «این فرآیند مقداری طول می‌کشد چون خریدهایی سالانه، اول سال بسته شده است. بنابراین اگر رفع تحریم‌ها، تا اواسط سال طول بکشد ما با کمی مشکل مواجه می‌شویم زیرا مشتریان سنتی ما قرارداد بسته‌اند و آن‌ها احتمالا اقدام به خریدهای تک محموله می‌کنند اما بعد از سال جدید قرارداد سالانه با ایران می‌بندند. بنابراین تا ظرفیت کامل صادرات ما برگردد، چند سالی طول می‌کشد.»

این کارشناس حوزه بین‌الملل نفت، درباره ظرفیت صادراتی نفت ایران هم توضیح می‌دهد: «به هرحال، ما عضو اوپک هستیم. زمانی که تحریم‌ها برداشته شود، ما هم مانند اعضای دیگر اوپک سهمیه مشخصی برای فروش نفت داریم و بعد از تحریم‌ها، می‌توانیم در چارچوب سهمیه فروش نفت، اقدام به فروش نفت کنیم.»

او مذاکره ایران با عربستان را رضایت‌بخش می‌داند و می‌گوید: « ایران و عربستان، هر دو عضو اوپک هستند. اگر مشکلات ما رفع شود و روابط ما دوباره عادی شود، همکاری ما در اوپک کاربردی‌تر می‌شود. البته همکاری ما با عربستان فقط در اوپک خلاصه نمی‌شود، ما می‌توانیم همکاری‌های دیگری در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و مسائل دیگر هم داشته باشیم. به هرحال رفع این مشکلات منجر به وحدت بیشتر در اوپک و به وجود آمدن همکاری‌ در آن می‌شود.»

خطیبی ادامه می‌‎دهد: «ایران و عربستان، در صورت حل مشکلات حتی می‌توانند خارج از اوپک هم همکاری‌هایی در منطقه و حتی خارج از منطقه داشته باشند.»

گزارش « یک میلیون بشکه نفت ایران آماده بازگشت فوری به بازار جهانی » را از سایت تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کارمندان تجارت نیوز:بااین تیترهای خبری که انتخاب میکنین برای من یکی امروزدقیقامشخص شدکه شماهاطرافداردولت هستین!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس

    کارمندان تجارت نیوز:ازتیترهای خبریتون دقیقامشخصه که طرفداردولت تدبیروامیدهستین!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟