کد مطلب: ۴۶۹۳۰۶

فروش نفت در قالب اوراق سلف یا صندوق کالایی طرحی خوب، ولی زودهنگام

فروش نفت در قالب اوراق سلف یا صندوق کالایی طرحی خوب، ولی زودهنگام

از نظر کارشناس بورس جناب آقای حقانی‌نسب طرح فروش نفت در قالب اوراق سلف یا صندوق کالایی طرحی خوب ولی زودهنگام می‌باشد.

جناب آقای حقانی‌نسب مطلبی را در سایت خود به اشتراک گذاشتند با این محتوا درباره فروش نفت در قالب اوراق سلف یا صندوق کالایی

میگن موضوعی را که می‌خواهی خراب کنی از آن بد دفاع کن و در بورس در زمان بدی عرضه کن

این طرح اگرچه به لحاظ جذب نقدینگی و استقراض دولت از مردم، کاهش سوداگری در ارز و طلا، تامین کسری‌های دولت طرح خوبی است اما به دلایل عدم انجام دو پیش‌شرط مهم ذیل زود هنگام است:

۱- عدم کاهش نرخ بهره یا سود بانکی

شنیده‌ها حاکی از آن است که بانک‌ها بیش از هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی مازاد در قالب سهام و دارایی‌های غیر بانکی دارند که می‌توانند با ارائه تسهیلات یا تسویه سپرده‌های گران‌قیمت خود، سود بانکی را به زیر ۵ درصد کاهش دهند.

با انجام این کار ضمن کاهش خلق نقدینگی توسط بانکها امکان تامین مالی ارزان‌تر دولت نسبت به طرح فروش نفت فراهم می‌شود.

۲- عدم فروش بخش کوچکی از دارایی‌های دولت برای کنترل نقدینگی و تامین کسری بودجه خود

در حال حاضر دولت بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان سهام بورسی و بیش از ۲ میلیون میلیارد تومان سهام غیربورسی شامل ۲۳ نیرو گاه گازی و سیکل ترکیبی دولتی، ۳ پالایشگاه بزرگ و سایر شرکت‌ها در صنایع معدنی و فلزی. دارد که می‌تواند به صورت خرد در قالب صندوق، اوراق تبعی استاندارد و بوک بیلدینگ عرضه اولیه، به مردم واگذار نموده و ضمن جذب نقدینگی ،کسری‌‌های خود را جبران نماید.

عدم انجام این دو پیش‌شرط یعنی عدم انتخاب گزینه و روش بهتر توسط دولت و تحمیل هزینه عدم کارایی به دولت و مردم، پس لطفا از این موضوع بپرهیزید.

ما شاهدیم که نه دولت سهم می فروشد و نه بانک‌ها

دولت با انتخاب روش صحیح قیمت‌گذاری سوخت و محصول نیروگاه‌ها بیش از یک میلیون میلیارد تومان نیروگاه دارد که می‌تواند با تخفیف و بدون سقف به مردم بفروشد ،ولی این کار را انجام نداده رفته سراغ کار دیگر

سال‌ها دل طلب جام جم از ما می‌کرد
وآنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.