کد مطلب: ۷۹۶۱۸۱

فروش نوبرانه‌ها با قیمت میلیونی

فروش نوبرانه‌ها با قیمت میلیونی

پای نوبرانه‌های خوش آب و رنگ که به بازار میوه باز می‌شود، همه چیز رنگ دیگری به خود می‌گیرد؛ اینجا دیگر مرزی برای قیمت نیست. نوبرانه است و بدون رقیب؛ قیمتش را کشش بازار و رغبت مشتری تعیین می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گاه برای نوبرانه‌هایی چون چغاله بادام و گوجه سبز و توت فرنگی برای هر دانه‌اش بیش از 10 هزار تومان هم پرداخت می‌شود. شما برای خرید گوجه سبز چقدر پرداخت می‌کنید؟ این سؤال من از افشین عباسی است که در شلوغی بازار پس از افطار خیابان ولیعصر منتهی به میدان ونک در کنار چرخ دستی مشغول خرید گوجه سبز است. او می‌گوید: قیمت میوه بستگی به محل سکونت دارد. من برای یک سیر گوجه سبز 150 هزار تومان(کیلویی یک میلیون و 950هزارتومان) پرداخت کردم؛ نمی‌شود از این میوه دوست داشتنی گذشت. هرچند چند هفته دیگر قیمت آن شکسته می‌شود و می‌شود میزان بیشتری خرید کرد.

به اعتقاد افسانه ایزدی که در مرکز تهران ساکن است، خیلی از خانواده‌ها ابتدای هر فصلی مثل بهار اصلاً طعم نوبرانه را نمی‌چشند و قدرت خرید آن را ندارند و صبر می‌کنند تا عرضه آن در میادین تره‌بار انجام شود و با قیمت پایین‌تر آن را تهیه کنند.
به گفته او، اگرچه میوه‌های نوبرانه خیلی گران است، اما خیلی‌ها حاضر می‌شوند برای یک سیر از میوه گوجه سبز یا چغاله بادام 100 تا 200 هزار تومان هم پرداخت‌کنند.

حمید، یکی از فروشندگان که هنگام صحبت با من، چشمانش هر رهگذری را دنبال می‌کند تا شاید یکی مشتری‌اش شود می‌گوید: قیمت چغاله، گوجه سبز و… بسته به سال و ماه متغیر است. مثلاً بار چغاله اول بهار که قیمتش بالا است.
من خودم امسال اولین بار نیم کیلوی چغاله را 700 هزار تومان فروختم و الان به 500 هزار تومان رسیده‌ است. من چند چرخ دستی دیگر هم دارم که بقیه پای آن کار می‌کنند و ماهانه به هرکدامشان حقوق می‌دهم و به‌طور میانگین رقم ماهانه خوبی نصیبم می‌شود. من و همکارانم بنا به فصل چرخ دستیمان را پر می‌کنیم. زمستان باقالی و لبو و بهار گوجه سبز و چغاله و…
او در خصوص اینکه سد معبر کردنش هم جواب دارد و ادامه می‌دهد: راستش را بخواهید سر این قضیه با شهرداری کنار آمده‌ایم. طبق قرار، هر ماه مبلغی را برای چرخ‌دستی‌هایمان به آنها پرداخت می‌کنیم. در واقع از این راه سال‌ها است که توانسته‌ام درآمد خوبی کسب کنم و با پول آن در شهرستان خانه و زمین خریده‌ام.

یکی از فروشندگان میوه نیز علت گرانی نوبرانه‌ها را طبیعی عنوان می‌کند و می‌گوید: خب در هر فصلی میوه نوبرانه آن فصل که می‌آید گران است و ربطی به امسال و سال‌ های قبل ندارد و همیشه این موضوع سرآغاز شروع هر فصل برای میوه‌ها بوده است. ما هم از واسطه گران می‌خریم. البته باغدار چندان گران نمی‌فروشد اما واسطه تا آن را به دست فروشنده برسانند چندین برابر سود می‌برند و ما هم مبلغی روی آن کشیده و به مشتری می‌دهیم. همان‌طور که می‌دانید قیمت میوه درجه‌بندی است و ضمن اینکه بنا به مناطق شهری قیمت‌ها متفاوت عرضه می‌شود. به‌طور مثال قیمت گوجه سبز که الان نوبرانه است کیلویی یک میلیون و 400 هزار تومان و توت فرنگی 260 هزار تومان در منطقه شمال شهر فروخته می‌شود که چند هفته دیگر چون عرضه زیاد می‌شود این قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کنند.

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزیجات تهران هم قیمت بالای میوه‌های نوبرانه را طبیعی می‌داند و می‌گوید: این امر طبیعی است اسمش روی خودش است نوبرانه و این تنها مختص ایران نیست بلکه در دیگر کشورها نیز شاهد عرضه نوبرانه‌ها با قیمت بالا هستیم. اما تا زمانی که این قیمت به ثبات نرسد عرضه آن در مغازه‌ها یا کمتر است یا اصلاً نیست و یکی از عوامل عرضه آن به شرایط آب و هوایی نیز بستگی دارد که در صورت مطلوب بودن آب و هوا عرضه این محصولات بموقع صورت می‌گیرد. اما همان‌طور که می‌دانید هر میوه نوبرانه‌ای در ابتدای فصل دارای قیمت بالایی است که در مدت کوتاهی قیمت آن شکسته می‌شود.
او عرضه میوه‌های نوبرانه‌ای همچون چغاله بادام و گوجه سبز توسط دوره‌گردهای چرخی را خارج از نظارت اتحادیه عنوان می‌کند و می‌افزاید: عرضه این میوه‌ها با قیمت‌های گزاف در حیطه نظارت صنف ما نیست و حتی مراکزی همچون بازار تجریش و یا فروشگاه‌هایی که این میوه‌ها با قیمت بالا در آنجا عرضه می‌شود خارج از نظارت ما است اما نوبرانه‌ها در واحدهای میوه و تره‌بار توسط اتحادیه تعیین قیمت می‌شود و آن هم بعد از ثبات قیمت کالا عرضه می‌شود و عرضه محصول نیز بنا به میزان تقاضا تغییر پیدا می‌کند.

منبع:‌ ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.