کد مطلب: ۷۹۷۷۷۲

فروش اجباری کالا به کشاورزان با «نرخ آزاد»!

فروش اجباری کالا به کشاورزان با «نرخ آزاد»!

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که کارگزاری‌ها خرید کالاها با نرخ آزاد را در کنار فروش کود‌ یارانه‌ای به کشاورز تحمیل می‌کنند. این در حالی است که کارگزاری‌ها موظف هستند، طبق حواله کود یارانه‌ای در اختیار کشاورز قرار دهند و در این جریان تحمیل دیگر کالاها با نرخ آزاد یا حتی تشویق به خرید با هدف بازاریابی ممنوع و خلاف قانون است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فروش کود به کشاورزان با اما و اگر مواجه شد. دولت برای برخی از محصولات اصلی کشاورزی از جمله گندم، جو، گلزا و چغندر، یارانه قابل توجهی برای کود‌های ازته، فسفاته و پتاس در نظر می‌گیرد تا از این طریق هزینه تأمین کود را برای کشاورزان کاهش داده و دست آن‌ها را برای کوددهی کافی که تضمین‌کننده افزایش تولید است، باز بگذارد.

اما، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که فروشندگان از کشاورزان می‌خواهند در کنار کود‌های یارانه‌ای، کالاهای دیگر که نرخ آزاد دارند را خریداری کنند و به عبارت دیگر خرید محصولات با نرخ آزاد را در کنار کود‌های یارانه‌ای به کشاورز تحمیل می‌کنند. اتفاقی که، هدف دولت در کاهش هزینه کشاورز و افزایش تولید را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

انتقاد مجلسی‌ها از تخلف فروش کود

این اتفاق مورد توجه نمایندگان نیز قرار گرفته و به تازگی و در جلسه علنی روز سه شنبه ۲۲ فروردین مجلس شورای اسلامی ولی الله فرزانه، نماینده مردم نور، در تذکر شفاهی آن را مورد انتقاد قرار داده است و در توصیف آن گفت: "آیا داستان کیک و نوشابه را شنیده‌اید؟ امروزه به کشاورز گفته می‌شود اگر کود اوره می‌خواهید باید محصولات دیگر را نیز خریداری کنید و این در حالی است که کشاورزی که هنوز محصولاتش را به فروش نرسانده، چطور باید این کار را انجام دهد؟"

تحمیل کالا با نرخ آزاد خلاف قانون است

علی‌قلی‌ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور در این باره گفت: تحمیل خرید محصولات دیگر با کود یارانه‌ای اتفاق تازه‌ای نیست و ما پیش از این نیز شاهد موارد مشابهی از اینگونه تخلفات بوده‌ایم.

وی اظهار کرد: روند قانونی فروش کود یارانه‌ای به این شکل است که کود‌ها توسط شرکت خدمات حمایتی تأمین و در بین کارگزاری‌های مجاز توزیع می‌شود.

ایمانی با بیان اینکه کشاورزان با معرفی جهاد کشاورزی و حواله سهمیه به کارگزاری‌ها برای دریافت کود یارانه‌ای مراجعه می‌کنند، افزود: کارگزاری موظف است طبق حواله، کود یارانه‌ای در اختیار کشاورز قرار دهد و در این جریان تحمیل دیگر کالاها با نرخ آزاد یا حتی تشویق خرید با هدف بازاریابی نیز ممنوع و خلاف قانون است.

به گفته‌ ایمانی این سختگیری برای عدم فروش کالاها با نرخ آزاد به کشاورزان در حین تحویل کود یارانه‌ای، به آن جهت اعمال می‌شود که هزینه اضافی به کشاورز تحمیل نشود و دغدغه تأمین کود برای تولید حداکثری نداشته باشد. وی تاکید کرد: کوددهی از مهمترین مراحل تولید محصول است و غفلت از آن می‌تواند میزان تولید را کاهش و هزینه را افزایش دهد.

ایمانی وعده پیگیری تخلف توسط بنیاد ملی گندمکاران کشور را با توجه با تأثیر منفی آن بر تولید محصولات استراتژیک داد. او همچنین از پیگیری نامه‌ای خبر داد که در آن تعداد محصولات مشمول دریافت کود یارانه‌ای افزایش خواهد یافت.

منبع: اقتصاد آنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.