کد مطلب: ۳۵۹۴۷۱

مروری بر روزنامه‌های چهارشنبه ۲۲ اسفند ماه ۱۳۹۷

ابرفسادهایی که رو شد و ریشه‌هایی که در حال خشکیدن هستند

ابرفسادهایی که رو شد و ریشه‌هایی که در حال خشکیدن هستند

روزنامه‌های جوان و خراسان از 400 متهم پرونده بانک سرمایه و انتقادات از بزرگ‌نمایی رقم تخلف پرونده پتروشیمی روایت کرده‌اند. اطلاعات به نقل از رئیس کمیسیون امنیت ملی، FATF را راهکاری برای مقابله با فساد می‌داند و در نهایت دنیای اقتصاد با تیتری سوالی می‌نویسد دلار 4200 تومانی در ایستگاه آخر؟

اخباری از جلسات دادگاهی مفسدین اقتصادی، احتمال برچیده شدن دلار 4200 تومانی و موضوع ادامه‌دار FATF، از جمله گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌های امروز هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه جوان با تیتر « ابرفساد بانک سرمایه ۴۰۰ متهم دارد » روایت‌های عجیبی را از جلسات دادگاهی حسین هدایتی و بانک سرمایه منتشر کرده است.

این روزنامه به اظهارات نماینده دادستان اشاره می‌کند که وی می‌گوید: فساد بانک سرمایه یک ابرفساد است. در مجموع حدود ۴۰۰ متهم در بانک سرمایه وجود دارد، حالا زد‌و‌بند‌ها بماند. مثل اینکه آقای یاسر ضیایی به خیلی افراد پول و ماشین رشوه داده است.

آن‌گونه که جوان روایت کرده گویا یاسر رضایی، قائم‌مقام بانک سرمایه به مدیر ارشد حراست آموزش و پرورش یک خودروی النترا رشوه داده است. این روزنامه با اشاره به آنکه جلسه چهار دادگاهی پرونده بانک سرمایه حدود پنج ساعت طول کشیده، در بخشی از گزارش خود می‌نویسد: باند هدایتی حتی به پیک موتوری، کارگر کارخانه و راننده آژانس هم رحم نکردند و این افراد در ازای حقوق ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان به سمت مدیر شرکت‌ها در می‌آیند. متهمانی که ادعا داشتند گول ظاهر هیاتی بودن رییس خود یعنی یقینی (متهم فراری) را خورده‌اند.

روزنامه خراسان نیز به پرونده فساد پتروشیمی اشاره کرده و به نقل از برخی مقامات قضایی از این پرونده تحت عنوان « فسادی که 216 برابر بزرگ نمایی شد »، یاد کرده است.

این روزنامه می‌نویسد: در حالی که برخی رسانه‌ها به غلط، مبلغ حدودا 30‌ میلیون یورویی سواستفاده در پرونده فساد پتروشیمی را 6.5 میلیارد یورو اعلام کرده‌اند، برخی شخصیت‌های اقتصادی و قضایی به این موضوع واکنش نشان دادند و من تکذیب این بزرگ‌نمایی‌ها و موج سواری‌های سیاسی را به ضرر اقتصاد کشور و موجب تضعیف شرکت بازرگانی پتروشیمی در بازار جهانی می‌دانند.

خراسان به اظهارات نماینده شرکت بازرگانی پتروشیمی اشاره کرده که وی با انتقاد از رسانه‌ها، اعتقاد دارد که رسانه‌ها در مورد رقم تخلف در این پرونده بزرگ‌نمایی کرده‌اند. آن‌گونه که این روزنامه روایت کرده، نماینده شرکت بازرگانی پتروشیمی با استناد به سخنان رییس دادگاه، اظهار می‌کند که اگر رقم‌های تحصیل مال نامشروع را جمع بزنید، شاید به 30 میلیون یورو هم نرسد.

روزنامه خراسان در ادامه به انتقادات دادستان تهران از برخی رسانه‌ها در خصوص پرونده پتروشیمی اشاره کرده و به نقل از وی می‌نویسد: اولا اختلاسی در این پرونده مطرح نیست و این که رسانه‌ها رقم شش میلیارد دلاری اختلاس را مطرح کردند، کاملا کذب محض است. مجموع شش میلیارد دلاری که اعلام شد، مجموع معاملات مالی این شرکت بوده است. شرکت‌های پتروشیمی خصوصی حالت حق‌العمل‌کاری برای دیگر شرکت‌های پتروشیمی و فروش محصولات آن ها در خارج از کشور را دارند.

« FATF ساز وكاری براي جلوگيري از فساد است »، عنوان تیتری است که روزنامه اطلاعات از زبان رییس کمیسیون امنیت ملی نقل کرده است.

این روزنامه به نقل از رییس کمیسیون امنیت ملی می‌نویسد: ساز‌و‌کارها و کنوانسيون‌های بين‌المللی استفاده‌های دوگانه دارد. يعني به ميزان احتمال سوءاستفاده دشمن از اين کنوانسيون‌ها می‌توان درباره حق شرط‌‌ها و حق تحفظ‌ها جلوی سوءاستفاده را گرفت. همچنين امکان استفاده در داخل کشور هم وجود دارد. به عبارت ديگر اين موضوع شبيه اينترپل است که مي‌توانيم از آن استفاده کنيم. همچنين برخي از حقوق را احيا کنيم تا حقوق ملت را که برخی غارت و ضايع می‌کنند، به کشور برگردانيم.

اطلاعات به نقل از فلاحت‌پپیشه ادامه می‌دهد: نبايد از اين نکته غافل شد که ممکن است در طرف مقابل دشمنان استفاده خاص خود را کنند. اين طبيعی است که برخي کشورها حسن نيت نداشته، پس ما بايد ضمن بهانه‌زدايی، به‌گونه‌ای عمل کنيم که بتوانيم از اين موضوع حداکثر استفاده را ببريم.

دنیای اقتصاد نیز با تیتر « دلار 4200 تومانی در ایستگاه آخر ؟» به سخنان وزیر اقتصاد اشاره کرده که وی بر موثر نبودن سیاست ارز 4200 تومانی برای کنترل قیمت کالاهای اساسی پرداخته و اظهار کرده بود که دولت روی طرح‌های مختلفی مطالعه خواهد کرد و به‌دنبال این موضوع است که مانع فشار آمدن به اقشار ضعیف شود.

دنیای اقتصاد در این خصوص می‌نویسد: این دومین اظهارنظر رسمی مبنی‌بر ناکارآمد بودن سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی مسوولان اقتصادی است. پیش‌تر رییس کل بانک مرکزی نیز تاکید کرده بود که عرضه ارز ترجیحی، نتوانست در حصول اهداف تعیین‌شده موفق عمل کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.