کد مطلب: ۳۵۹۰۶۹

مروری بر روزنامه‌های ‌سه‌شنبه ۲۱ اسفندماه ۱۳۹۷

توافق سیاسی در بغداد و آرامش ارزی در تهران

توافق سیاسی در بغداد و آرامش ارزی در تهران

امروز (‌سه‌شنبه، 21 اسفند 97) بیشتر روزنامه‌های رسمی کشور به بررسی دستاوردهای سفر رییس‌جمهور به عراق پرداخته‌اند. به‌طوری که روزنامه ایران نوشته است سطح تجارت ایران و عراق در حال حاضر ۱۲ میلیارد دلار است و دو کشور درصدد هستند حجم تجارت را در میان مدت به ۲۰ میلیارد دلار برسانند. این در حالی است که ایران می‌کوشد با هدف مقابله با تحریم‌های آمریکا در مبادلات خویش با عراق به جای دلار از دینار عراق استفاده کند. این مساله می‌تواند امکان تبادلات اقتصادی به‌ویژه در استان‌های مرزی را تسهیل کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز (‌سه‌شنبه، 21 اسفند 97) بیشتر روزنامه‌های رسمی کشور به بررسی دستاوردهای سفر رییس‌جمهور به عراق پرداخته‌اند. به‌طوری که روزنامه ایران نوشته است سطح تجارت ایران و عراق در حال حاضر ۱۲ میلیارد دلار است و دو کشور درصدد هستند حجم تجارت را در میان مدت به ۲۰ میلیارد دلار برسانند. این در حالی است که ایران می‌کوشد با هدف مقابله با تحریم‌های آمریکا در مبادلات خویش با عراق به جای دلار از دینار عراق استفاده کند. این مساله می‌تواند امکان تبادلات اقتصادی به‌ویژه در استان‌های مرزی را تسهیل کند.

امضای 5 سند همکاری مشترک میان ایران و عراق

روزنامه جمهوری اسلامی با تیتر «امضای 5 سند همکاری مشترک میان ایران و عراق» به بررسی دستاوردهای نخستین روز سفر رییس‌جمهور به عراق پرداخته است. این روزنامه نوشته است: با حضور رییس‌جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر عراق 5 سند و یادداشت تفاهم همکاری مشترک میان مقام‌های عالیرتبه دو کشور به امضا رسید.

یادداشت تفاهم همکاری میان وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران و وزارت تجارت عراق، یادداشت تفاهم احداث پروژه راه‌آهن بصره - شلمچه، یادداشت تفاهم تسهیل روادید برای سرمایه‌گذاران، تجار و بازرگانان، یادداشت تفاهم همکاری مشترک در زمینه‌های مرتبط با سلامت و تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران و وزارت نفت جمهوری عراق، 5 سند همکاری بود که وزرا و مسئولان دو کشور در حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران و عادل المهدی، نخست‌وزیر عراق به امضا رساندند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه احساس ما در عراق احساس بودن در وطن خودمان است، گفت: روابط دو ملت ایران و عراق هزاران ساله است و ما علاقه‌مندیم که این روابط دینی، فرهنگی، تاریخی و منطقه‌ای را بیش از پیش مستحکم سازیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در پایان مذاکرات با برهم صالح، همتای عراقی خود در کاخ ریاست جمهوری عراق، این مذاکرات را بسیار سازنده خواند.

رییس‌جمهور توسعه روابط بانکی را پشتوانه محکمی برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و عراق دانست و گفت: تقویت بانک‌های مرکزی دو کشور و توسعه همکاری‌های تجاری با استفاده از پول‌های ملی، ما را از ارزهای خارجی بی‌نیاز خواهد کرد.

رییس‌جمهور با اشاره به ضرورت تلاش برای ایجاد تسهیلات لازم در روابط گمرکی، مرزی و استانداردهای کیفی برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور، خاطرنشان کرد: ایران و عراق می‌توانند روابط و همکاری‌های خود را در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، حمل و نقل، ترانزیت کالا، استفاده بهتر از منابع اروند رود، اتصال راه آهن دو کشور به هم برای تسهیل در تردد زائران به‌ویژه در ایام اربعین حسینی (ع) گسترش دهند.

دکتر روحانی تقویت بازارچه‌های مرزی و ایجاد شهرک‌های صنعتی در مرزهای دو کشور را در توسعه روابط فی‌مابین تاثیرگذار دانست و گفت: آماده انتقال تجربیات و ارائه خدمات فنی و مهندسی به عراق و تشویق بخش خصوصی ایران برای سرمایه‌گذاری در عراق هستیم.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه ایران همواره خواستار عراقی امن، مستقل و توسعه‌یافته است و در این مسیر صادقانه در کنار دولت و ملت عراق ایستاده است، افزود: مبارزه با تروریست‌ها باید تا ریشه‌کن شدن کامل آنها ادامه یابد و ایران آماده مشارکت فعالانه در بازسازی مناطق آسیب‌دیده عراق است. پیام این سفر این است که هیچ بروکراسی و کشور ثالثی نمی‌تواند در روابط دوستانه و برادرانه ایران و عراق تاثیر داشته و مانع اراده رهبران دو کشور برای توسعه و تعمیق مناسبات شود.

برهم صالح، رییس‌جمهور عراق نیز در این دیدار روابط و همکاری‌های ایران و عراق را تاریخی و مستحکم دانست و گفت: ملت ایران را خانواده خود و ایران را کشور دوم خود می‌دانیم.

رییس‌جمهور عراق با بیان اینکه ایران در مقاطع حساس میزبان بسیاری از مردم عراق بوده و در مسیر مبارزه با تروریسم داعش کمک‌ها و حمایت‌های فراوانی داشته است، افزود: ایران نقش بسیار برجسته‌ای در شکست داعش داشته و این نشان‌دهنده روابط عمیق و دوستانه دو کشور است؛ ایران و عراق هیچ انتخابی جز روابط خوب و گسترده ندارند.

برهم صالح با تاکید بر اینکه اراده عراق توسعه روابط و همکاری‌های همه‌جانبه با جمهوری اسلامی ایران است، خواستار تلاش مسئولان دو کشور برای گسترش مناسبات تهران - بغداد در زمینه‌های گوناگون از جمله راه‌آهن، گردشگری، محیط زیست، صنعت، معدن و همکاری‌های علمی و فرهنگی شد.

توافق در بین‌النهرین

همچنین روزنامه ایران با تیتر «توافق در بین‌النهرین» نوشته است که سفر روحانی به عراق با اعلام قبلی، در روز روشن و با استقبال باشکوه مقامات بلندپایه انجام شد. این روزنامه نوشته است: 5 سند همکاری بین ایران و عراق امضا و روادید عراق رایگان شد. در این دیدار برهم صالح اعلام کرد که ایران را کشور دوم خود می‌دانیم و رییس‌جمهور نیز اظهار داشت که استفاده از پول‌های ملی، تجارت ما را از ارزهای خارجی بی‌نیاز می‌کند.

حسن روحانی که برای اولین بار به‌عنوان رییس‌جمهوری به عراق سفر می‌کند، در خلال این سفر تعمیق روابط تهران و بغداد را جستجو می‌کند، آن هم در شرایطی که عراق به یکی از نقاط کانونی تلاش‌های دیپلماتیک ایالات متحده آمریکا بدل شده است تا بتواند از طریق این کشور دامنه فشارهای خود را بر ایران افزایش دهد.

سفر سه‌روزه روحانی به بغداد که برای آن انجام دیدارهای متعدد با چهره‌ها، مقام‌ها و سران جریان‌های سیاسی عراقی تدارک دیده شده است، در فقدان یک سیاست مدون آمریکایی در خاورمیانه و عراق معنادار می‌شود و در بطن خود پیام‌های مهمی برای واشنگتن دارد.

چه همین دو ماه پیش بود که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا در سفری مخفیانه و به بهانه بازدید از پایگاه‌های نظامی کشورش مجبور به فرود چراغ خاموش در خاک عراق شد و دعوتش از عادل مهدی، نخست‌وزیر این کشور برای انجام ملاقات، محترمانه و به این بهانه که وقت کوتاه است، رد شد.

پاسخی سنگین برای ترامپ که او را ناگزیر به این واکنش کرد که «۷ تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کردیم، اما متاسفانه ناچارم کاملا مخفیانه به آنجا سفر کنم.» اما تنها چند هفته بعد از این سفر بود که سفر پنج‌روزه وزیر امور خارجه ایران به عراق با استقبال گسترده مقام‌های دولت و احزاب مختلف سیاسی این کشور روبه‌رو شد تا مقدمات سفر روحانی و در پاسخ به دعوت رسمی رییس‌جمهوری و نخست‌وزیر عراق فراهم شود. سفری که برهم صالح یک روز قبل و در نشستی خبری که به همین مناسبت ترتیب داده بود، آن را رویدادی تاریخی در مناسبات دوجانبه تهران و بغداد توصیف کرد و فضای کاخ «قصرالسلام» را برای استقبال باشکوه از روحانی مهیا دانست.

سفر سه‌روزه رییس‌جمهوری ایران و حضور او در جمع‌های متعدد جریان‌های سیاسی پیامی است به دولتمردان آمریکا تا به مقایسه سفر پنهانی خود به عراق ذیل تمهیدات امنیتی با سفر مقام‌های بلندپایه ایران و استقبال چشمگیر بغداد و شهرهای مهم این کشور از آنها بپردازند و نتایج آن را در پیگیری سیاست ضد ایرانی خود در منطقه مدنظر قرار دهند.

این روزنامه نوشته است: بی‌تردید برآیند مقایسه این سفرها در بی اعتنایی عراق به فشارهای واشنگتن برای تحت تاثیر قرار دادن رابطه راهبردی تهران و بغداد و متوقف کردن پیوندهای دیرینه اقتصادی و تجاری دو کشور معنا می‌شود؛ چه به گفته منابع دیپلماتیک بعد از عراق، سوریه خود را برای سفر احتمالی رییس‌جمهوری ایران به دمشق آماده می‌کند.

بعد از سخنان رییس‌جمهوری عراق که پیش از سفر روحانی از برنامه جدی دو کشور برای تعمیق روابط اقتصادی سخن گفت، این روحانی بود که دیروز و پیش از ترک تهران، سفرش را نقطه عزیمتی برای رسیدن دو کشور به اهداف اقتصادی جدید خواند. او اعلام کرد که سطح تجارت ایران و عراق در حال حاضر ۱۲ میلیارد دلار است و دو کشور درصدد هستند حجم تجارت را در میان مدت به ۲۰ میلیارد دلار برسانند. این در حالی است که ایران می‌کوشد با هدف مقابله با تحریم‌های آمریکا در مبادلات خویش با عراق به جای دلار از دینار عراق استفاده کند. این مساله می‌تواند امکان تبادلات اقتصادی به‌ویژه در استان‌های مرزی را تسهیل کند. موضوعی که بی‌تردید یکی از محورهای اقتصادی مورد بحث روحانی با مقام‌های عراقی خواهد بود.

راهبردهای رییس جدید دستگاه قضا

همچنین روزنامه خراسان با تیتر «راهبردهای رییس جدید دستگاه قضا» نوشته است که مراسم تکریم و معارفه رییس جدید قوه قضاییه روز گذشته با حضور مسئولان عالی کشوری و لشکری برگزار شد.

رییس جدید قوه قضاییه در این مراسم با تاکید بر ضرورت اصلاح ساختار‌های فسادزا، گفت: قوه قضاییه برخورد عبرت‌آموز با مفسدان اقتصادی را در دستور کار قرار خواهد داد. وی همچنین بر برخورد قاطع با متجاوزان به حقوق عامه نیز تاکید کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رییسی ضمن قدردانی از تلاش های گسترده رؤسای قبلی قوه قضاییه گفت: هیچ کس در هیچ شرایطی در هیچ جایگاهی حق دور زدن قانون و تخلف قانونی را نخواهد داشت. امروز باید مسئله اجرای قانون در همه سطوح کشور جدی گرفته شود، کشور ما کشوری است که هر روز یک گروه، یک حزب و جریانی در مجلس، دولت و بخش‌های دیگر می‌آید. ما باید بر اجرای قانون توافق کنیم و اجرای آن را جدی بگیریم.

وی با اشاره به اهمیت صیانت از دستگاه قضایی گفت: امروز مدعی مبارزه با فساد درون قوه قضاییه خود قضات هستند. قضات عزیز و پرکار و پرتلاش که صبح تا شب در بخش‌های مختلف قضایی فعالیت می‌کنند، مدعی چند نفری هستند که به عنوان کارمند یا افراد منحرف و به عنوان قاضی بخواهند دستگاه قضایی را ناسالم و خدای نکرده در ذهن مردم آلوده جلوه دهند. همه بدانند ما با همه همکاران در مقابل آن تعداد معدودی که بخواهند در این دستگاه تاثیرگذار خدای‌نکرده فضاسازی کنند، خواهیم ایستاد و مصمم هستیم که سلامت دستگاه قضایی را تضمین کنیم.

همچنین آیت‌الله آملی لاریجانی، رییس پیشین قوه قضاییه هم در این نشست با تاکید بر این که در دستگاه‌های اجرایی مدیران زیادی زحمت می‌کشند که سیاه‌نمایی درباره آن ها درست نیست، گفت: در دستگاه قضایی قضات و نیروهای پاکدستی هستند که برخی با گذشت 40 سال کار، هنوز خانه ندارند. قضات با این فضل، تلاش و پاکدستی برای بنده و امثال بنده افتخار هستند و امیدواریم دستگاه قضایی با پیراستن برخی فسادها، چهره واقعی خود را نشان دهد.

آملی لاریجانی در توصیه به رییس جدید دستگاه قضا گفت: باید رویکردتان مبتنی بر صبوری باشد چون تیرهای بلا خواهد آمد.

رییس پیشین دستگاه قضا با اشاره به شایعاتی که درباره خانواده و دخترش وجود داشت، گفت: گاهی دشمن بیرونی و جاهل درونی مشکل ایجاد می‌کنند. دشمن شایعه کرد دختر رییس قوه قضاییه جاسوس است. صبیه ما می‌رفت می‌گفتند شما از زندان آزاد شدید. مسئولی که قسم‌خورده بود قانون اساسی را اجرا کند گفت که «دختر من جاسوس نیست، ۶۳ حساب هم ندارم». این از جهل بود که گمان می کرد اگر نفی کند اتهامی نیست. درحالی که تعریض مستوجب تعزیر است.

وی افزود: عزیزی از ما حلالیت طلبید، من گفتم عهد کردم از کسی که تهمت بزند، نمی‌گذرم و کسی را هم که حرف ناحقی شنید ولی وظیفه شرعی خودش را انجام نداد و دفاع نکرد، حلال نخواهم کرد.

در حاشیه سخنان آیت‌الله آملی لاریجانی مزاح‌هایی هم میان او و برخی از چهره‌های حاضر در مراسم انجام شد.

عرضه سکه زیاد شد

روزنامه دنیای اقتصاد با تیتر «نزول قیمت دلا‌ر به کانال ۱۲ هزار» نوشته است که در سومین روز هفته، قیمت دلار به زیر سطح ۱۳ هزار تومانی رفت و سکه تمام بهار آزادی نیز از مرز ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی عقب‌نشینی کرد. به گفته فعالان، در روزهای اخیر تقاضا در بازار ارز پایین آمده است و هم‌زمان قیمت حواله درهم نیز سیر نزولی گرفته تا قیمت دلار نیز بیشتر در جهت کاهشی حرکت کند. در کنار این، میزان و نوع عرضه بازارساز نیز در نزول کانالی دلار موثر بوده است. دیروز عرضه سکه نیز در بازار زیاد شده بود. برخی فعالان جنس فروشندگان بازار را «خانگی» دانستند.

روز دوشنبه، قیمت سکه تمام بهار آزادی از مرز ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به سرعت پایین رفت و دلار نیز ساعت ۴ بعدازظهر زیر سطح ۱۳ هزار تومانی به کار خود پایان داد. در سومین روز هفته، سکه ۵۵ هزار تومان ارزش خود را از دست داد و روی عدد ۴ میلیون و ۴۷۵ هزار تومان قرار گرفت. دیروز دلار نیز ۱۳۰ تومان افت قیمت را تجربه کرد و به قیمت ۱۲ هزار و ۹۹۰ هزار تومان رسید.

به گفته برخی از صرافی‌ها، دیروز افراد زیادی به بازار مراجعه می‌کردند و تصمیم داشتند که سکه خود را بفروشند. بر اساس اظهارات شماری از فعالان، بیشتر صرافی‌ها تمایلی نداشتند که سکه را با قیمت‌های بالای ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار خریداری کنند و برخی نیز در پاسخ به فروشندگان عنوان می‌کردند «فعلا خرید ندارند».

در مورد علت افزایش عرضه در بازار سکه دیدگاه‌های متفاوتی وجود داشت، ولی بیشتر فعالان باور داشتند که جنس عرضه در بازار سکه خانگی بوده است. در واقع این عده معتقد بودند، برخی از افراد برای اینکه در انتهای سال نیاز به ریال دارند، تصمیم گرفتند بخشی از سکه‌های خود را به فروش برسانند. این عده از این رو ادعای یادشده را مطرح می‌کردند که بیشتر فروشندگان را افراد میانسالی تشکیل می‌دادند که تعداد سکه‌های فروشی‌شان نیز زیاد نبود. با این حال، این ادعا نمی‌تواند کاملا درست باشد و ممکن است دلایل مختلفی برای فروش سکه توسط این دسته وجود داشته باشد.

گروهی از فعالان عنوان می‌کردند، شماری از فروشندگان سکه قصد داشتند، از طریق فروش آن وارد بازار مسکن شوند و بخشی از هزینه خرید مسکن را تامین کنند. با این حال، عده دیگری باور داشتند بخشی از افراد، پس از تحویل سکه‌های پیش‌فروش خود در اسفندماه اقدام به فروش کردند. در این میان، آنچه برخی فعالان به آن اشاره می‌کردند، فروش کم سکه توسط معامله‌گران بزرگ بود.

دو عامل بنیادی دیگر نیز در افت قیمت سکه اثر داشتند. یکی عدم افزایش اونس در بازارهای جهانی تا ساعت ۴ بعدازظهر و دیگری افت بهای دلار در بازار داخلی. دیروز دلار در همان ابتدای روز تمایلات کاهشی را از خود نشان می‌داد. شاخص ارزی در ابتدای روز روی مرز ۱۳ هزار تومانی معاملات خود را آغاز کرد، ولی خیلی زود به کانال ۱۲ هزار تومانی رفت و تا قیمت ۱۲ هزار و ۹۶۰ تومان عقب‌نشینی کرد. با رسیدن به این محدوده خریدها بیشتر شد و قیمت در مقطعی به کانال ۱۳ هزار تومانی رفت، هر چند که در انتهای روز در انتهای محدوده ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومانی به کار خود پایان داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.