کد مطلب: ۲۶۱۲۵۴

فعالیت ۱۸ هزار بنگاه املاک در تهران ضروری است؟!

فعالیت ۱۸ هزار بنگاه املاک در تهران ضروری است؟!

رئیس اتاق اصناف ایران، دست‌فروشی و شغل‌سازی نامناسب که بر اساس نیاز و شاخص‌های اقتصادی نیست را مهم‌ترین دلایل رکود در بازار دانست و گفت: به عنوان مثال در تهران بیش از ۱۸ هزار بنگاه معاملات ملکی وجود دارد که باید پرسید آیا حضور همه آن‌ها ضروری است!؟

علی فاضلی اظهار کرد: در بخشی از بازار با رکود مواجه هستیم که رکود به وجود آمده چند عامل دارد. یکی از آن‌ها این است که طی دهه‌های اخیر ایجاد شغل بر اساس نیاز در کشور انجام شده، نه براساس شاخص‌های اقتصادی. یعنی فعالان اقتصادی از آنجاکه به کار احتیاج داشتند وارد این مشاغل شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی افزود: از سوی دیگر نیز تعدد بنگاه‌های صنفی خود به معضلی برای ایجاد رکود تبدیل شده است. مشاهده می‌کنید که پدیده دستفروشی نیز روز به روز بیشتر می‌شود و مقابل مغازه‌ها و بنگاه‌های صنفی سازمان یافته که حق و حقوق دولت را می‌پردازند چگونه چنین خلاف روشن و آشکاری صورت می‌گیرد.

فاضلی ادامه داد: نظام دستفروشی واقعیتی از جامعه است که نمی‌شود آن را کتمان کرد. بخشی که نمی‌تواند مستقیما به مصرف کننده وصل شود، خطر ایجاد می‌کند.

قانون کسب و کار این معضل را حل کرده است و شهرداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی مکلف هستند اماکن معینی برای این نوع فعالیت‌ها و مشاغل خانگی در نظر بگیرند، در همه دنیا هم مرسوم است که هفته‌ای یک یا دو روز برای این افراد مکانی در نظر می‌گیرند و این افراد می‌آیند و مستقیما کالایشان را به مصرف کننده عرضه می‌کنند.

اما نظام دستفروشی در کشور به عنوان یک شغل ثابت نباید باشد. با این عارضه چگونه می‌توان برخورد کرد. ۷۵۰ هزار بنگاه بدون پروانه از یک سو، ۴۵۰ هزار دستفروش هم از سوی دیگر.

به گفته رئیس اتاق اصناف ایران، در صنایع بالادستی برای ایجاد شغل بیش از دو میلیارد تومان و در صنایع میان دستی نیز حدود ۴۵۰ میلیون تومان باید هزینه شود که بستر مناسبی فراهم نیست. از سوی دیگر فارغ‌التحصیلان هم برای ایجاد شغل مشکل دارند و نمی‌دانند کجا باید جذب شوند.

وی همچنین در زمینه برجام و خروج آمریکا از آن گفت: برجام بسیار اقدام مناسبی بود که دستاوردهای بزرگی برای کشور داشت اما این‌که تنها نگاه‌مان به آمریکا باشد، اشتباه است.

البته این کشور که هیچ‌گاه با ایران همکاری و همراهی نکرده که ممکن است در زمینه مسائل ارزی فشار سنگینی به ایران وارد کند، اما باید به پتانسیل‌ها و منابع داخلی توجه و از تولید ملی حمایت کرد.

رئیس اتاق اصناف ایران تاکید کرد: باید برای ادامه برجام و تضمین منافع ایران توسط اروپایی‌ها و کشورهای باقی‌مانده در این توافق بین‌المللی، مذاکرات سنگین و دقیقی انجام شده و راهکاری برای آن پیدا شود، چرا که حل مشکلات کشور به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد و باز تعریفی در راستای رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی در حوزه‌هایی مانند گردشگری نیز صورت گیرد و آن را تقویت کنیم.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.